El83 Startet 21.Mai.2012 Del på Facebook Startet 21.Mai.2012 Hei! Plages meg å justere tenningen på min Chevrolet 305 motor, den er en 1978 modell. Gammel sliter med andre ord:) Om jeg justerer tenningen på ca 12 grader fortenning fungerer alt egentlig veldig bra, bortsett fra at motoren "banker" litt på tomgang. Er ingen problem å justere tenningen slik at motoren går fint på tomgang, men da fusker og skyter den med pådrag. Etter det jeg skjønner skal motoren ha mer fortenning jo mer turtall, opp mot 20-25 grader. Dette skal vell vakuum klokken på fordeler gjøre, men jeg har ikke uttak for vakuum på forgasseren. Håper noen skjønner hva jeg snakker om, er vell ikke verdens beste å forklare :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Såvidt eg husker fra min 351windsor, så er det ingen vakuum på marine gasser og fordeler. Er vel kun sentrifugalvektene i fordeleren som brukes her? Kansje disse har satt seg fast? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 nei vacuumklokka er for å dra tenning tilbake ved stigende vacuum, ikkje frem ved pådrag. Dette er fullstendig overflødig i båt og derfor har heller ikkje båtfordeleren denne klokken eller port til den på forgasseren. Det er som nevnt sentrifugalvekter som tar seg av tenningskurven. Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Takker for svar, litt klokere :) Fordeleren er ny, og har vakuum klokke. Den gamle hadde også det, men var ikke tilkoblet. var samme lyden med den gamle, Merkelige greier Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Lurer også på om noen vet hva oljetrykket bør ligge på? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mai.2012 Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Jaja men at der er gjør ikkje noe. Da må vi nesten spørre drar den på fortenning ved stigende turtall ? Det er heile stasen som er ny med all leamikk og styr? Elektronisk da eller stift? tror uansett ikkje den sku skyte ved pådrag uten den er riktig ille ute å kjøre på tiden. Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Har ikkje prøvd meg tennings lampen mens jeg kjører, skal prøve nårj eg får sjøsatt. Etter samtale meg amerikanske bildeler sier dem at man MÅ ha tilkoblet vakuum fra forgasser. Har byttet hele greia, den er elektronisk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 På nyere motorer sitter det f.eks thunderbolt 4 tenning. Det er et veldig enkelt elektronisk system som har elektronisk regulering av fortenningen i stedet for vekter. På min 383 er det 22 grader advance, dvs at fra tomgang til topp er det 22 grader økning. Grunninstilling er da 8 grader på tomgang og det gir 30 grader på topp som er rundt 4000rpm eller noe. Mange tenningslamper har gradejustering som gjør at du kun trenger TDC merket. Hvis du er usikker på tenningsmerket kan du ta ut pluggen på sylinder no1 og "måle" med en sveisepinne el.l. når stempelet er på topp. Hvis f.eks noen har "glemt" kilen til svingningsdemperen så stemmer ikke merket...... Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 hvis du lurer, så skal du ha som dieseldahl 8 grader fortenning på tomgang. i følge boken på motoren så er tomgangen 6-700 rpm (det mest ideelle er 8 grader på 700rpm). Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
El83 Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Takker for hjelpen, motoren funker fint nå. Men hjelper ikke mye når man kjørte sund hekkagregatet første prøvetur:( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.