Jump to content

Justering av tenning Chev 305

El83

Recommended Posts

Hei!

Plages meg å justere tenningen på min Chevrolet 305 motor, den er en 1978 modell. Gammel sliter med andre ord:)

Om jeg justerer tenningen på ca 12 grader fortenning fungerer alt egentlig veldig bra, bortsett fra at motoren "banker" litt på tomgang.

Er ingen problem å justere tenningen slik at motoren går fint på tomgang, men da fusker og skyter den med pådrag.

Etter det jeg skjønner skal motoren ha mer fortenning jo mer turtall, opp mot 20-25 grader.

Dette skal vell vakuum klokken på fordeler gjøre, men jeg har ikke uttak for vakuum på forgasseren.

Håper noen skjønner hva jeg snakker om, er vell ikke verdens beste å forklare :)

nei vacuumklokka er for å dra tenning tilbake ved stigende vacuum, ikkje frem ved pådrag. Dette er fullstendig overflødig i båt og derfor har heller ikkje båtfordeleren denne klokken eller port til den på forgasseren. Det er som nevnt sentrifugalvekter som tar seg av tenningskurven.

Jaja men at der er gjør ikkje noe. Da må vi nesten spørre drar den på fortenning ved stigende turtall ? Det er heile stasen som er ny med all leamikk og styr? Elektronisk da eller stift? tror uansett ikkje den sku skyte ved pådrag uten den er riktig ille ute å kjøre på tiden.

På nyere motorer sitter det f.eks thunderbolt 4 tenning. Det er et veldig enkelt elektronisk system som har elektronisk regulering av fortenningen i stedet for vekter. På min 383 er det 22 grader advance, dvs at fra tomgang til topp er det 22 grader økning. Grunninstilling er da 8 grader på tomgang og det gir 30 grader på topp som er rundt 4000rpm eller noe. Mange tenningslamper har gradejustering som gjør at du kun trenger TDC merket. Hvis du er usikker på tenningsmerket kan du ta ut pluggen på sylinder no1 og "måle" med en sveisepinne el.l. når stempelet er på topp. Hvis f.eks noen har "glemt" kilen til svingningsdemperen så stemmer ikke merket......

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...