Jump to content

Erfaringer med Evinrude E-tec motorer


Gintanic

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av ny motor (50 - 60 HK) til min Hansvik 18 HT. Er det noen som har erfaringer med Evinrude sine E-tec motorer? Jeg tenker da mest på kvaliteten i forhold til de langt dyrere motorene fra Yamaha og Honda. Men også idaglig bruk. Kjører for det meste kortere turer i skjærgården og litt dorging.

Link to post

E-Tec er en helt kurant motor, dei hadde en del problemer med fuel injektorer og drevet på enkelte startmotorer spesielt i 07-08 modeller, (jeg snakker av erfaring). Men jeg

tror dette er et tilbakelagt stadie.(sørg for å få montert et ordentlig filter/vannseperator, vann i drivstoffet er rene giften for en E-Tec injektor)

Et enkelt og greit vedlikehold er et stikkord på disse motorene, selv om Evinrude sier 3 år i mellom hver service så skader det ikke å skifte gearolje og smøre opp propell-

aksling samt presse inn grease i diverse nippler hvert år.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Har en E-tec 40HK på min Hansvik 18 fisker, 3 år, første service for 2 uker siden. Diagnostiseringen viste 128 timer's bruk.

Motoren har vært feilfri så langt.

Men i dag jeg skulle sette ut båten så jeg at det lekket olje ut av ''tuten'' jeg spyler den ren med om høsten, dvs hullet under der eksosen kommer ut.

Tok båten med til forhandler, der de konstanterte at dette er helt normalt??? Dette er jo så miljøvenlige motorer at de går på fredede innsjøer i USA.

Dette har aldri skjedd før så jeg undres veldig over dette, noen som har erfaring ang dette?

 

Lurer også på om det går å chippe denne opp til 50hk og hvor man får gjort dette.

 

Ellers veldig fornøyd med både båt og motor.

Link to post

Har bare erfaring med disse fra korte turer i lånt båt(50hk), så kan ikke si noe om holdbarhet og kvalitet, men jeg reagerte veldig på at den vibrerer irriterende mye på lave turtall ift. min Yamaha F50. (Det er jo forsåvidt logisk nok, men hadde ikke trodd det var så ille som det var)

 

Ellers virker det som alle e-teceiere jeg har snakket med er fornøyde.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Du sier at Yamaha og Honda er langt dyrere en E-Tec, hvor stor er differansen da??. Ellers er 50-60 hk E-Tec en sprek 2 syl motor som er rimelig i drift.

Har du en solid forhandler i nærheten så kjøp det merket de fører, det er viktigere en selve merket i det lange løp.

Har bare sammenliknet de prisene som forhandlerne på nettet (Finn.no) opererer med. 60 HK E-Tec får du fra ca 70 000, (samme med Merc 4 takt), mens Honda og Yamaha starter på i overkant av 90 000. Nå er vel 4-takt generelt dyrere. Vet Evinrude/Johnsen hadde litt dårlig rykte på seg for noen år siden, men siden den gang er det vel kommet til nye eiere. Derfor lurte jeg på om kvaliteten hade bedret seg. Men en solid forhandler med godt rykte er sikkert noe å legge vekt på det og. Ellers takk for inspill!
Link to post
  • 3 uker senere...

Etter mye tid med søk på finn.no og vurdering nytt vs brukt, 2t vs 4t, endte det opp med en pent brukt Yamaha 60 HK 4t 2008 mod. Det var i alle fall merkbar overgang i fra Mercuryen fra 1984! Så langt strålende fornøyd! Det jeg la mest vekt på til slutt ved valg av motor, var en lokal forhandler for merket som er etablert og seriøs.

Link to post
  • 1 år senere...

Nå har jeg kjørt et par hundre nautiske mil i sommer med 250 etec på hekken (ikke HO) og sålangt må jeg si meg fornøyd. En herlig lyd og snerr, deilig (ørliten) antydning til 2taktslukt og et godt skyv selv med last. Selv om toppfarten ikke er veldig ulik min forrige 200 hesters hpdi, skyldes nok dette propell (har idag 19" stigning, tror 21" hadde vært mer riktig).

 

Har ikke fått målt forbruket ennå, har kalkulert i overkant av 1 l/nm, og tror ikke jeg er så veldig langt unna. Ser båtmagasinet oppgir rundt 1,1 med samme motor på en anytec 750sp ved 4000 rpm og 1,3 ved 4500 rpm. Men så leser jeg en annen test på en 780 ballistic rib, som vel er nogenlunde tilnærmet lik min båt - her er forbruket betydelig lavere (!) - kan det stemme? Det virker som en nøye utført test..

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords

 

http://www.fischemarine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=220

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Vurderer å gå til anskaffelse av ny motor (50 - 60 HK) til min Hansvik 18 HT. Er det noen som har erfaringer med Evinrude sine E-tec motorer? Jeg tenker da mest på kvaliteten i forhold til de langt dyrere motorene fra Yamaha og Honda. Men også idaglig bruk. Kjører for det meste kortere turer i skjærgården og litt dorging.

En god bekjent av meg har en av de første E-Tec 50HK'ene på en liten rib. Motoren hadde per i fjor 1600(!) driftstimer. Motoren går mye på tomgang da de har fulgt ungene på jolle treninger/regatta i mange år. Utover dette får den nok ikke fått mer stell enn den behøver akkurat. Av feil jeg vet om har de måtte bytte foringer i stamme en gang, samt simmering på undervannshus. Ellers har den tuslet og gått fint som bare det. (I tillegg har motoren&båt har vært stålet en gang og fikk da byttet propell etter en grunnstøtning.)

Redigert av eXpence (see edit history)
Link to post
  • 11 år senere...
YamF60 skrev 1 time siden:

kun kjørt i ferskvann.

Det må være en "1 av hundre" mulighet... :tommel_opp:

 

Be eieren vise deg hvordan en starter preserveringsprogrammet. Om han ikke har peiling på det så er det ikke så bra...
Er deksellåsene smurt?

Åpne tappeskruen i girhuset og tapp en liten skvett i en sen hvit skål eller noe. Det du ser da sier mye...

Link to post
YamF60 skrev 1 time siden:

Siste service i 2021.

Kjente feil eller ting jeg kan spørre selger om før besiktigelse? 

Motoren begynner å dra på åra. Med siste service i 2021 ville jeg gjerne hatt av undervannshuset og skruene på impeller (har hatt en slik motor, say no more...). Men at den bare har gått i ferskvann er selvsagt et stort pluss 👍 Min var en 2006, og jeg opplevde at lakken flasset av og satt dårlig. Ikke en motor jeg skal ha igjen. 

Link to post
MKane skrev On 23.5.2012 at 0.47:

Lurer også på om det går å chippe denne opp til 50hk og hvor man får gjort dette.

 

Det ønsket jeg også å gjøre i 2009, kjøpte da en båt med en 2004 E-tec 40 som ikke nådde de magiske 30 knop.

Men det var ikke mulig å finne noen som kunne gjøre slikt. Kom tilfeldigvis over en brukt EMM med tilhørende injektorer fra en formodentlig havarert E-tec 50.

Slapp dermed å få programmert inn injektorverdiene til mine gamle injektorer i 50 hk EMM. Men det er sikkert ikke så vrient. Hadde iallefall diagnoseprogram på PC.

Var relativt enkelt å bytte over sakene og få ca 4 knop ekstra på balja, og den funket perfekt :smiler:

 

Forsåvidt geniale motorer, den gang da.

Men det som kan skremme er delekostnader og etterhvert deletilgangen nå over 20 år etter at de kom på markedet (og ikke minst 4 år etter at de la ned produksjonen).

Nye injektorer er svindyre, særlig til de første årgangene. Men 40-50 hesterne har jo bare to av dem :glorie:

 

Jeg har 3 stk E-tec 115 V4 av ymse årganger liggende og slenge her (en av dem er min). Ingen av dem har vært startet av meg, men planen var å få to av dem opp og gå igjen. Alle har vært brukt i saltvann. Om noen av dem har vært kjørt i ferskvann etter at de ble tatt opp sist er også et åpent spørsmål.

Den første hadde farlig mye tæring på girhuset (han som skulle ta vare på den lot den stå nedsenket i saltvann uten anoder). Første generasjon (2007-modell).

Den andre har visstnok en skjært sylinder (men den har nytt girhus til en formue, ca 50 båtpenger). Kjøpt relativt rimelig som delemotor. Andre generasjon (2010).

Den tredje (min) var visstnok delvis i orden, en alarm/lampe men startet iallefall ifølge selger. Nyovermalt korrosjon på girhus. Kjøpt billig som rep. objekt. Andre generasjon (2011).

 

Så er fortsatt litt interessert E-tec, bare jeg får tid (og plass) til å forske litt på disse. Problemet er at jeg ikke har fått startet/sjekket og konservert injektorene (kjørt gjennom helst alkylatbensin evt. med stabilisator). Årene går, og sjansen for injektortrøbbel bare øker mens de står. Men det er jo forsøket verd.

Burde naturligvis ha tatt av injektorene for 3-4 år siden og blåst gjennom litt suppe (youtube viser hvordan). Men det ble nå ikke gjort. Det er forøvrig forskjellige injektorer på første og andre generasjon E-tec G1.

Det finnes spesialister/firma der ute som om mulig fikser/renser disse injektorene. Men alle youtubesnuttene tyder på at man kan gjøre litt selv også på flere nivåer, hvis man mistenker feil. Men husk for all del å ikke flytte om på injektorene (permanent iallefall), eller glemme å legge inn verdiene (koeffisienter) i EMM hvis man bytter injektor permanent.

Min egen båt har 4-takter da....

 

NB! Nå først så jeg at tråden var temmelig gammel :fniser:

 

Noenr videoeksempler:

 

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har hatt 2014 mod 75hk fra 2016 og i 6 år. Kjørte drøye 500t(640 tot) med den. Byttet tetninger i girhus før min siste sesong pga antydning til vann i olje. Ellers problemfri og sprek motor som jeg likte godt. Byttet girolje hvert år, og nøye med drivstoff og filter, ellers vanlig påkrevet service.

Link to post

Etter samtale med en kar som har god greie på e-tec, føler jeg meg nå ganske trygg på handel av 2010 40hk e-tec med tilhørende båt.

 

Han nevnte mye det samme som Gullfisk i inlegget over her.

Girolje hvert år, tennplugger hvert tredje år. Dette er det mulig jeg bare gjør selv.

Være nøye med drivstoff og filter. Jeg bruker bare 98 oktan, bør være ok?

Det finnes ikke filter standard på denne som hindrer vann? Mulig ettermontere?

Denne motoren går i nødmodus om den blir for varm? Tenker på for lite kjøling pga dårlig impeller?

Timeantall vet jeg ikke, men sannsynligvis ikke ille, pga selges for lite bruk.

 

Link to post

Forfilter med vannavskiller bør det være på alle båter/motorer med fast tank.

Men når du har løs tank som på Galia 440 så er det naturligvis mye lettere å unngå vann på tanken.

Men man kan jo allikevel være uheldig å få vann i drivstoffet.

 

Vedr. tennplugger så er det litt spesielt på E-tec siden tennpluggene aller helst skal indekseres.

Dvs. at pluggåpningen/elektroden skal peke en bestemt vei (mot injektoren var det vel). 

 

Hvis du ikke har dokumentert når det ble skiftet impeller (f.eks. ved service i 2021) så er det jo lurt å få det gjort til neste år iallefall.

Når jeg skifter etter 6-7 år ser impelleren fortsatt brukbar ut, selv om de fleste produsenter sier 3 års intervall. Men noe skal jo verkstedene tjene penger på :glorie:

Har ikke skiftet på E-tec før. Men skal plukke ut 3 impellere fra E-tec i løpet av vinteren, der det er uklart når de sist var byttet.

Motorene er 15-18 år gamle så da får man jo se (en av dem har temmelig nytt girhus så formoder at impeller ble byttet også, for 5-6 år siden).

 

Hvis du har en windows laptop så er det rimelig og relativt enkelt å kjøpe en diagnosekabel samt software for å koble på motoren.

Det gjorde jeg i 2009 på min 2004 E-tec 40 som ble ombygd til 50 hk. Men fordrer jo at man har en viss interesse for slikt også :glorie:

Da kan man lese av alt som den avanserte motorstyringen/hjernen (EMM) har lagret om motoren, samt live data når man har motoren igang.

Samt feilkoder og historikk om hvordan motoren generelt har hatt det.

I dette tilfellet lå det lagret alt om den motoren som EMM opprinnelig kom fra (2006 modell 50 hk).

Vi ser at den stakkars motoren bare fikk 48 timers gangtid før et eller annet skjedde som gjorde at den antagelig ble solgt i deler.

 

etec1.JPG.e089180e1421e784bd42e445bec1a245.JPG

 

etec2.JPG.5e2ecb0bfa18ae0e71fabb7dd90f0a4d.JPG

 

etec3.JPG.62ddda078acc7053b0e28e929c3c8a86.JPG

 

etec4.jpg.c05de704a9746689e1261fc20142961f.jpg

 

etec5.jpg.13b9f5b3c555167045d0b5e419cad1f9.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...