Gintanic Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Vurderer å gå til anskaffelse av ny motor (50 - 60 HK) til min Hansvik 18 HT. Er det noen som har erfaringer med Evinrude sine E-tec motorer? Jeg tenker da mest på kvaliteten i forhold til de langt dyrere motorene fra Yamaha og Honda. Men også idaglig bruk. Kjører for det meste kortere turer i skjærgården og litt dorging. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Du sier at Yamaha og Honda er langt dyrere en E-Tec, hvor stor er differansen da??. Ellers er 50-60 hk E-Tec en sprek 2 syl motor som er rimelig i drift. Har du en solid forhandler i nærheten så kjøp det merket de fører, det er viktigere en selve merket i det lange løp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Jeg driver også å vurderer e-tec på ny båt om jeg får solgt min. Blir evt 115 hk.. Alle de jeg vurderer har den så har ikke noe valg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 (redigert) E-Tec er en helt kurant motor, dei hadde en del problemer med fuel injektorer og drevet på enkelte startmotorer spesielt i 07-08 modeller, (jeg snakker av erfaring). Men jeg tror dette er et tilbakelagt stadie.(sørg for å få montert et ordentlig filter/vannseperator, vann i drivstoffet er rene giften for en E-Tec injektor) Et enkelt og greit vedlikehold er et stikkord på disse motorene, selv om Evinrude sier 3 år i mellom hver service så skader det ikke å skifte gearolje og smøre opp propell- aksling samt presse inn grease i diverse nippler hvert år. Redigert 22.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MKane Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har en E-tec 40HK på min Hansvik 18 fisker, 3 år, første service for 2 uker siden. Diagnostiseringen viste 128 timer's bruk. Motoren har vært feilfri så langt. Men i dag jeg skulle sette ut båten så jeg at det lekket olje ut av ''tuten'' jeg spyler den ren med om høsten, dvs hullet under der eksosen kommer ut. Tok båten med til forhandler, der de konstanterte at dette er helt normalt??? Dette er jo så miljøvenlige motorer at de går på fredede innsjøer i USA. Dette har aldri skjedd før så jeg undres veldig over dette, noen som har erfaring ang dette? Lurer også på om det går å chippe denne opp til 50hk og hvor man får gjort dette. Ellers veldig fornøyd med både båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 jeg lånte en Evinrude e-tec 40 hk en stund, den sto på en 17 fots aluminiumsbåt. Veldig sprek og rimelig i drift. Jeg mener den brukte ca 10-11 liter i timen på marsjfart (80-90 % throttle) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har bare erfaring med disse fra korte turer i lånt båt(50hk), så kan ikke si noe om holdbarhet og kvalitet, men jeg reagerte veldig på at den vibrerer irriterende mye på lave turtall ift. min Yamaha F50. (Det er jo forsåvidt logisk nok, men hadde ikke trodd det var så ille som det var) Ellers virker det som alle e-teceiere jeg har snakket med er fornøyde. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Gintanic Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Du sier at Yamaha og Honda er langt dyrere en E-Tec, hvor stor er differansen da??. Ellers er 50-60 hk E-Tec en sprek 2 syl motor som er rimelig i drift. Har du en solid forhandler i nærheten så kjøp det merket de fører, det er viktigere en selve merket i det lange løp. Har bare sammenliknet de prisene som forhandlerne på nettet (Finn.no) opererer med. 60 HK E-Tec får du fra ca 70 000, (samme med Merc 4 takt), mens Honda og Yamaha starter på i overkant av 90 000. Nå er vel 4-takt generelt dyrere. Vet Evinrude/Johnsen hadde litt dårlig rykte på seg for noen år siden, men siden den gang er det vel kommet til nye eiere. Derfor lurte jeg på om kvaliteten hade bedret seg. Men en solid forhandler med godt rykte er sikkert noe å legge vekt på det og. Ellers takk for inspill! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann44 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Har hatt 50 hk e-tec på min Hansvik 18 ht og kjørt den 200 timer nå. Kjøpte ny i 2006. Problemfritt og billig vedlikehold. Forbruk ca 12 l/t i på marsjfart (22 kn). Er veldig fornøyd med motorvalg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 50 e-etec er helt klart overdimensjonert, med samme stempler råder som v6 150-200 hk og stor girkasse. Dette faktorer som borger for langt liv. Jeg har selv kjørt 60 hk endel, den gir en fin figur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gintanic Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Etter mye tid med søk på finn.no og vurdering nytt vs brukt, 2t vs 4t, endte det opp med en pent brukt Yamaha 60 HK 4t 2008 mod. Det var i alle fall merkbar overgang i fra Mercuryen fra 1984! Så langt strålende fornøyd! Det jeg la mest vekt på til slutt ved valg av motor, var en lokal forhandler for merket som er etablert og seriøs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Gratulerer med ny motor da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 (redigert) Nå har jeg kjørt et par hundre nautiske mil i sommer med 250 etec på hekken (ikke HO) og sålangt må jeg si meg fornøyd. En herlig lyd og snerr, deilig (ørliten) antydning til 2taktslukt og et godt skyv selv med last. Selv om toppfarten ikke er veldig ulik min forrige 200 hesters hpdi, skyldes nok dette propell (har idag 19" stigning, tror 21" hadde vært mer riktig). Har ikke fått målt forbruket ennå, har kalkulert i overkant av 1 l/nm, og tror ikke jeg er så veldig langt unna. Ser båtmagasinet oppgir rundt 1,1 med samme motor på en anytec 750sp ved 4000 rpm og 1,3 ved 4500 rpm. Men så leser jeg en annen test på en 780 ballistic rib, som vel er nogenlunde tilnærmet lik min båt - her er forbruket betydelig lavere (!) - kan det stemme? Det virker som en nøye utført test.. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-4-250-hk-utenbords http://www.fischemarine.com/admin/upload/files/view.aspx?id=220 Redigert 28.August.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
eXpence Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 (redigert) Vurderer å gå til anskaffelse av ny motor (50 - 60 HK) til min Hansvik 18 HT. Er det noen som har erfaringer med Evinrude sine E-tec motorer? Jeg tenker da mest på kvaliteten i forhold til de langt dyrere motorene fra Yamaha og Honda. Men også idaglig bruk. Kjører for det meste kortere turer i skjærgården og litt dorging. En god bekjent av meg har en av de første E-Tec 50HK'ene på en liten rib. Motoren hadde per i fjor 1600(!) driftstimer. Motoren går mye på tomgang da de har fulgt ungene på jolle treninger/regatta i mange år. Utover dette får den nok ikke fått mer stell enn den behøver akkurat. Av feil jeg vet om har de måtte bytte foringer i stamme en gang, samt simmering på undervannshus. Ellers har den tuslet og gått fint som bare det. (I tillegg har motoren&båt har vært stålet en gang og fikk da byttet propell etter en grunnstøtning.) Redigert 29.August.2013 av eXpence (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.