Jump to content

Får ikke max turtall på Mercruiser 3,6l 180hk, hva har skjedd?


Zitt

Recommended Posts

På vei til en gjestehavn, et par timers tur hjemmefra, kjørte vi med ca 3000rpm av max 3800. Da vi baugen hjemover igjen merket jeg straks at noe var anderledes med gass/gearspaken. Den reagerer normalt med en gang, men nå måtte jeg presse den ca 5cm lengre frem før den reagerte. Da vi passerte 2000rpm begynte båten å riste urovekkende mye, og jeg prøvde dette flere ganger. Etter 2 timers kjøring og halvveis hjemme prøvde jeg igjen og da var ristingen vekke, men jeg fikk ikke båten i mer enn 13knop(normalt 21). Kan problemet ligge i gass-spaken, men hva da med ristingen? Har dere en ide?

Link to post

Lenge siden filterbytte? Urenheter i tanken kan tette grovfilteret ditt og strupe diesel tilførselen din. Alle bør ha et ekstra sett med filter med på turen. Opplevde at motoren ikke ville opp i turtall og hadde lite krft bare av tett filter. Ellers kan det komme insekt og lignende i luftingen på tanken.

Link to post

Takk for svar, cosmo! Filterskift ble gjort for ca 50 timers kjøring siden, men gjentar gjerne det. Problemet var så veldig konstant, og er det det når tette eller halvtette filtre er årsaken? Dere skjønner sikkert at jeg ikke har peiling på motorer, prøver bare å tenke logisk!

Link to post

Tette filter kan plutselig oppstå dersom du er ute for litt sjøgang og smuss på tanken løsner da og reiser i filteret. Har og snakket med folk som tanker på ukjente plasser og kjenner plutselig at slangen begynner å riste og skjønner at bunnslammet fra tanken på land har reist ombord i båten. Håper det er en bagatell som er grunnen.

Link to post

Selv om du byttet dieselfilter for 50 timer siden, så kan jo dette fort ha gått tett dersom innholdet på tanken ikke er rent. Men det er jo bare en av mange muligheter. Men begynn med det enkle, dieselfilter er ett av dem. Er det skittent vet du at du egentlig bare kan begynne på jobben med å tømme og rense tanken. Skifter du bare filteret, og det er bedriten, så får du problemer på nytt. Hvor gammel er tanken, og har den blitt renset?

Link to post

Da vi passerte 2000rpm begynte båten å riste urovekkende mye, og jeg prøvde dette flere ganger.

 

 

Hei, tette dieselfiltre pleier ikke å gi vibrasjoner, men ville sjekket filtrene uansett.

Kan det være så enkelt at du har fått noe i propellen?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Eureka; Tankene er 30 år gammel, den ene forøvrig tidligere vanntank. Jeg skjønner det at man kan få drit i tanken hver gang man fyller, for den sak skyld. Men vil altså tette filtre skape et så konstant symtom ved 2000 omdreininger, eller ville motoren av og til få mer eller mindre drivstoff, hoste og gå ujevnt?

SF; Meget mulig at du er inne på noe. Det første som slo meg var at her er noe som er skjevt eller skadet, og propellen kom raskt i fokus. På vibrasjonene kjentes det nemlig ut som om jeg hadde mistet et halvt propellblad. Kan det være så enkelt at f.eks. en taustump har viklet seg rundt propeller, skapt vibrasjoner i begynnelsen, men blitt så strammet at vibrasjonene gir seg men at den fremdeles klarer å holde turtaller nede?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...