Jump to content

Får ikke max turtall på Mercruiser 3,6l 180hk, hva har skjedd?


Zitt

Recommended Posts

På vei til en gjestehavn, et par timers tur hjemmefra, kjørte vi med ca 3000rpm av max 3800. Da vi baugen hjemover igjen merket jeg straks at noe var anderledes med gass/gearspaken. Den reagerer normalt med en gang, men nå måtte jeg presse den ca 5cm lengre frem før den reagerte. Da vi passerte 2000rpm begynte båten å riste urovekkende mye, og jeg prøvde dette flere ganger. Etter 2 timers kjøring og halvveis hjemme prøvde jeg igjen og da var ristingen vekke, men jeg fikk ikke båten i mer enn 13knop(normalt 21). Kan problemet ligge i gass-spaken, men hva da med ristingen? Har dere en ide?

Link to post

Tette filter kan plutselig oppstå dersom du er ute for litt sjøgang og smuss på tanken løsner da og reiser i filteret. Har og snakket med folk som tanker på ukjente plasser og kjenner plutselig at slangen begynner å riste og skjønner at bunnslammet fra tanken på land har reist ombord i båten. Håper det er en bagatell som er grunnen.

Link to post

Selv om du byttet dieselfilter for 50 timer siden, så kan jo dette fort ha gått tett dersom innholdet på tanken ikke er rent. Men det er jo bare en av mange muligheter. Men begynn med det enkle, dieselfilter er ett av dem. Er det skittent vet du at du egentlig bare kan begynne på jobben med å tømme og rense tanken. Skifter du bare filteret, og det er bedriten, så får du problemer på nytt. Hvor gammel er tanken, og har den blitt renset?

Link to post

Eureka; Tankene er 30 år gammel, den ene forøvrig tidligere vanntank. Jeg skjønner det at man kan få drit i tanken hver gang man fyller, for den sak skyld. Men vil altså tette filtre skape et så konstant symtom ved 2000 omdreininger, eller ville motoren av og til få mer eller mindre drivstoff, hoste og gå ujevnt?

SF; Meget mulig at du er inne på noe. Det første som slo meg var at her er noe som er skjevt eller skadet, og propellen kom raskt i fokus. På vibrasjonene kjentes det nemlig ut som om jeg hadde mistet et halvt propellblad. Kan det være så enkelt at f.eks. en taustump har viklet seg rundt propeller, skapt vibrasjoner i begynnelsen, men blitt så strammet at vibrasjonene gir seg men at den fremdeles klarer å holde turtaller nede?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...