Zitt Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 På vei til en gjestehavn, et par timers tur hjemmefra, kjørte vi med ca 3000rpm av max 3800. Da vi baugen hjemover igjen merket jeg straks at noe var anderledes med gass/gearspaken. Den reagerer normalt med en gang, men nå måtte jeg presse den ca 5cm lengre frem før den reagerte. Da vi passerte 2000rpm begynte båten å riste urovekkende mye, og jeg prøvde dette flere ganger. Etter 2 timers kjøring og halvveis hjemme prøvde jeg igjen og da var ristingen vekke, men jeg fikk ikke båten i mer enn 13knop(normalt 21). Kan problemet ligge i gass-spaken, men hva da med ristingen? Har dere en ide? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Lenge siden filterbytte? Urenheter i tanken kan tette grovfilteret ditt og strupe diesel tilførselen din. Alle bør ha et ekstra sett med filter med på turen. Opplevde at motoren ikke ville opp i turtall og hadde lite krft bare av tett filter. Ellers kan det komme insekt og lignende i luftingen på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Sjekket du oljen på båten så det ikke har kommet inn vann i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Takk for svar, cosmo! Filterskift ble gjort for ca 50 timers kjøring siden, men gjentar gjerne det. Problemet var så veldig konstant, og er det det når tette eller halvtette filtre er årsaken? Dere skjønner sikkert at jeg ikke har peiling på motorer, prøver bare å tenke logisk! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Nei, Phyx! Det gjør jeg i morgen. Hva kan være årsaken til det i så fall, og hvilken fryktelig invirkning kan det ha på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Tette filter kan plutselig oppstå dersom du er ute for litt sjøgang og smuss på tanken løsner da og reiser i filteret. Har og snakket med folk som tanker på ukjente plasser og kjenner plutselig at slangen begynner å riste og skjønner at bunnslammet fra tanken på land har reist ombord i båten. Håper det er en bagatell som er grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Selv om du byttet dieselfilter for 50 timer siden, så kan jo dette fort ha gått tett dersom innholdet på tanken ikke er rent. Men det er jo bare en av mange muligheter. Men begynn med det enkle, dieselfilter er ett av dem. Er det skittent vet du at du egentlig bare kan begynne på jobben med å tømme og rense tanken. Skifter du bare filteret, og det er bedriten, så får du problemer på nytt. Hvor gammel er tanken, og har den blitt renset? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Hva med luftfilteret, kan det være tett. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SF Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Da vi passerte 2000rpm begynte båten å riste urovekkende mye, og jeg prøvde dette flere ganger. Hei, tette dieselfiltre pleier ikke å gi vibrasjoner, men ville sjekket filtrene uansett. Kan det være så enkelt at du har fått noe i propellen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Zitt Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Eureka; Tankene er 30 år gammel, den ene forøvrig tidligere vanntank. Jeg skjønner det at man kan få drit i tanken hver gang man fyller, for den sak skyld. Men vil altså tette filtre skape et så konstant symtom ved 2000 omdreininger, eller ville motoren av og til få mer eller mindre drivstoff, hoste og gå ujevnt? SF; Meget mulig at du er inne på noe. Det første som slo meg var at her er noe som er skjevt eller skadet, og propellen kom raskt i fokus. På vibrasjonene kjentes det nemlig ut som om jeg hadde mistet et halvt propellblad. Kan det være så enkelt at f.eks. en taustump har viklet seg rundt propeller, skapt vibrasjoner i begynnelsen, men blitt så strammet at vibrasjonene gir seg men at den fremdeles klarer å holde turtaller nede? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Helt klart en sjekk av propellen ikke er dumt, kan eventuelt fremdeles sitte tauverk rundt propellhode/vinger. Badesesongen er jo allikevel begynt. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Zitt Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Problemet er løst! En dykkersønn skulle alle båteiere hatt. Etter 2 minutter under vann kom han opp med et skikkelig beist av en tauknute. Jeg takker for alle innspill og hjelp....ha en fortsatt god pinse!!! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Det var bra! Bagatell! Selv har jeg brønn for å kunne fjerne ting og da blir man kun våt på hånda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.