Neslepaks Startet 26.Mai.2012 Del på Facebook Startet 26.Mai.2012 Hei! Da jeg skulle sette båten på vannet i forrige uke så brøt det ene universalleddet på akslingen sammen og båten begynte å ta inn vann og greier, så jeg måtte be dem sette den på land igjen. Bakgrunnen er at pakkboksen er dårlig og har lekket mye (antakelig i årevis), slik at hele området er rustet istykker. Jeg har vært i kontakt med en del firmaer men det er vanskelig å finne noen som tar denslags jobber, spesielt siden anlegget påstås å være høyst ustandard. Så jeg tenkte jeg skulle høre her om det er noen som har noen gode ideer til hvordan jeg bør gå videre med dette. Min (svært ukyndige) vurdering er at alt fra gearflens og ut må gjøres om, i verste fall også med støping av nytt stevnlager, fordi det kan se ut som den originale pakkboksen er av en type som er støpt inn i stevnen. Men her er jeg på dypt vann, så jeg vil gjerne høre hva dere mener. Jeg kan poste noen bilder hvis det hjelper. Som dere skjønner er jeg ikke nevenyttig eller erfaren nok til å angripe en så stor jobb selv. Dette er min første båt og jeg kjøpte den ifjor. Noen spørsmål jeg har er: Er det noen tips til noen som kan påta seg en slik jobb? Jeg holder til i Oslo. Hva vil noe sånt koste? Vil det lønne seg å selge båten som vrak istedenfor å få det gjort? Det ville jo være trist, men. Er det slik at denne typen arbeid normalt inngår i det å sette inn ny motor, slik at det kan lønne seg å vurdere å bytte motor? Den gamle er jo 30 år gammel, selv om den starter og går fint. Tusen takk for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 (redigert) Noen bilder er alltid kjekt å vise til når en spør om råd. Må alt nytt er dette prisen hos http://www.maritim.no/ Pakkboks Oljesmurt 25 Mm kr. 1500 Gummihylse Pakkboks 25 Mm kr. 220 Hylserør 25 Mm/100 Cm kr. 1200 Innerflens 25 Mm kr.700 Aksel 25 Mm/150 Cm kr. 1800 Stevnbeslag 25 Mm kr. 1700 Hvis motor aksen må ha universalleddet kommer det i tillegg. Normalt bytter en ikke motor hvis den er ok..[ Redigert 26.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Neslepaks Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Takk for delelisten, det gir jo en pekepinn på hva materialkostnadene kan bli. Her er et bilde av den problematiske pakkboksen og universalleddet som nå er ødelagt. Noen som kjenner til dette oppsettet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Vil tro at du i utgangspunktet burde trenge nye tetninger til pakkboksen, og et nytt universalledd. Ikke så mange hundrelappene i deler, men timeforbruk hos mekaniker blir fort noen tusen. Men båter må repareres og holdes ved like, så slike kostnader iblant må du bare forvente om du skal ha båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonas Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 I denne pakkboksen finnes det kanskje også lager og trustlager eller konisk lager i hver ende av akslingen? Det kan da vere Vetus el..... Sitér dette innlegget Link to post
Neslepaks Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Det høres ikke helt usannsynlig ut at det kan være Vetus, takk for tipset. Det er noen andre Vetus-deler på båten (bl.a lyddemper/vannlås). index: Jeg er fullt forberedt på kostnader, ikke misforstå meg. Problemet ligger vel heller i å finne noen som vil ta jobben, enn prisen... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Takk for delelisten, det gir jo en pekepinn på hva materialkostnadene kan bli. Her er et bilde av den problematiske pakkboksen og universalleddet som nå er ødelagt. Et par bokser med Rustoppløser en stålbørste, rett verktøy så skal du ikke se bort fra at du greier og demontere koplingen og pakkboksen og da har du spart mye penger. Så får en heller få noen til montere det sammen igjen. Og hvis en kjenner en som har skrudd litt er det kjekt, alle med båt som ikke har for tykk lommebok har begynt og skru lit og bygget seg opp over år. Lykke til. PS. dekk til skutebunn så er det lettere å holde det rent, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Neslepaks Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Idag fikk jeg høre av en båtmekaniker med 30 års erfaring at noe slikt hadde han aldri sett før. Og så konsulterte han en kollega med 30 års erfaring som heller ikke hadde sett noe slikt før. Og så konsulterte han enda en kollega med 30 års erfaring som heller ikke hadde sett noe slikt før. Så dette ser lovende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.