Campingkongen79 Startet 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2012 Begynner å nærme meg ferdigstilling av mitt lille prosjekt - ombygging av en Viksten 28. Det var opprinnelig en snekke med doghouse og kalesje, men nå er det blitt "verdens" flotteste åpne og store snekke. Det eneste som står igjen dette året er å snekre nye benker på hver side bak og foran motorkasse. Hva slags type treverk er hensiktsmessig i en åpen tresnekke? Jeg ser for meg kanskje å bruke Furu? Hvor kan man eventuelt få tak i dette i Fredrikstad området? Jeg var hos en byggevarekjede i dag, men der er det jo bare Gran og det har jeg hørt at ikke er noe særlig i trebåt. Tar gjerne imot ideer og innspill. Har også fjernet skvettbordet (tror jeg navnet er?), er det noen som har noen tanker på høyde fra dollbord til topp av skvettbord? Finnes det en standard? Eller velger man bare det som blir riktig i forhold til båtens proposisjoner? Setter pris på hjelp av dere som har litt mer erfaring enn en som tidligere bare laget fuglekasser :) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) 28" åpen snekke? Bilder!! 'skvettbordet' hos meg er ca. 7cm ned til dollbord. Dette er montert i ettertid av gamle eiere da det engang var overbygg på min båt også. Om det er noe standard på dette vet jeg ikke, men når vi er ute i krapp sjø måtte det bordet ha vært 60cm høyt hvis det skulle beskytte oss mot elementene. Så jeg tipper du bare kan gå for det som ser best ut:=) Furu er flott å bruke til inredning, det er nok superlurt å prøve å få tak i bord uten kvist, da disse _garantert_ ramler ut etterhvert. Jeg tok gulesider fatt og ringte sagbruk i mitt nærområde da jeg skulle ha noe eiketing, da de lokale sjappene byggmax, maxbo, osv ikke har begrep om ting når det skal brukes i båt, og hvis det ikke ligger på data'n, så kan det nok ikke skaffes nei. Når det er sagt så tror jeg at når jeg til neste år skal rive ut mine benker, så tror jeg at jeg kommer til å gå for gabon kryssfiner, da jeg veldig sårt savner låsbare, 'vanntette' oppbevaringsrom i båten. Kanskje noe å tenke på? Vi bruker båten mest til dagsturer da den er helt åpen, men det er noe herk å drasse på 'alt' for hver tur. Ikke minst hvis vi skulle reise på langtur noe vi ofte gjør, så er det kjipt å drasse på hundre kilo 'gear' hvis båten må ligge på en gjestebrygge mens herskapet er på hotell og flotter seg. Redigert 27.Mai.2012 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Takk valvolainen, for gode tips! Båten er åpen i den forstand den har et lite dekk foran og et lite dekk bak. Jeg så meg vel egentlig om etter et litt mindre objekt, når jeg tittet på snekker ii fjor høst. Denne virket så dønn solid i spanter og i trevirke under vannlinja at jeg like godt klinte til! Jeg skal se om jeg kan legge ved et bilde fra henteturen ifjor. Kjøpte den på ulvøya i Oslo, og sabben tok den knirkefritt hjem til Fredrikstad ;) der har den overbygg og full pakke. Om en times tid skal neste lag med lakk på utvendig, så da er det rom for et tilstandsbilde nå om dagen! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Hvorfor ikke bruke Kebony? Det har Polaren min på dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Tenkte på rammeverk til benker, samt "spiler" på disse for å sette rompa nedpå. Kebony? Er det en form teak? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Du kan jo prøve å høre med Østsiden Trelast, de ligger ved Fredrikstadbrua. De har mye listeverk og panel til trebåter har jeg hørt. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Campingkongen79 Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Takk M/S Karoline! Jeg skal prøve dem. Har også sjekket gulesider og funnet Holt Sag. Der står det at det er personlig service og kaffekopp! Det liker jeg. Noen som har erfaring med dem? Over til noe annet. Noen av natene på dekket fremme har sluppet i kanten. Er det ok å fjerne disse og erstatte bare de ødelagte? Ville dere brukt Sicaflex, tec7 eller hva? Det er viktig å presisere at dette ikke er et møbel, men en båt jeg gleder meg over å eie og stelle med som forhåpentligvis blir så pen som den har potensiale til å være. Båten er jo åpen, så vann kommer jo inn uansett, men faren for råte vil vel være tilstede der hvor vann trenger inn i kriker og kroker og skaper et konstant fuktig miljø? Uansett bør dekket byttes. Enten til vinteren eller neste vinter. Da burde det vel gå greit uansett? Tips og synspunkter mottas med stor takk, jeg har aldri hatt trebåt før og derfor blir kompetansen deretter. Jeg har selvfølgelig lest hele trebåttråden på et tidspunkt, men den er meget lang og derfor er det greit for meg å spørre om enkelte ting i en egen tråd. Lars :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Tenkte på rammeverk til benker, samt "spiler" på disse for å sette rompa nedpå. Kebony? Er det en form teak? Kebony blir jo nå brukt som erstatning for teak. Ligner veldig på farge og skal ha minst like stor slitestyrke/holdbarhet som teak. Kan jo brukes både ute og inne, og kan oljes eller være ubehandlet. Blir brukt til terasser, møbler, og bl.a. båt-dekk/innredning. Mange store båtfabrikkanter bruker nå i dag denne tresorten tr.Mener at det er lønn som brukes til båt. Materialet går gjennom en eller annen slags behandling og blir impregnert.Har dette selv på dørken i min nye Polar-snekke. Du kan jo se på bl.a. Polarboat sin hjemmeside hvordan det tar seg ut på deres nye snekker på 20/22 fot. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Siden du skal bytte dekket til neste år, _ikke_ ta deg bryet med natene! Om det lekker en skvett her og der, det gjør ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Gratulerer med trebåt! Du sier det er en Viksten, men jeg regner med at det er en Wiksten? I så tilfelle er det jo artig at det havner noen på andre sida av fjorden! :) Gleder meg til å se bildene! Som valvolainen sier, dersom du skal bytte dekket neste år, så kan du bare la det være nå. På den annen side, dersom det ikke blir neste år, så kan regnvann gjøre mye ugagn i.l.a. et par sesonger oppunder dekket. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Campingkongen79 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det er nok wiksten jeg mener egil. Jeg tror nok jeg tar multiverktøyet fatt og utbedrer de natene jeg ser har sluppet. Når båndsliperen tar tak i dekket og finner frem friskt treverk, kan det hende jeg blir fornøyd nok og ønsker å la dekket ligge. Denne båten lå på sjøen gjennom høst/vinter 2010/2011. Dårlig stell og problemer med områder nesten uten lakk har skapt en del grå ved. Håper på finne frisk ved!! Nå er det på tide på båten på sjøen! Bilder skal komme Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.