Jump to content

Vanskelig å få båt i plan +lavt turtall, bør jeg prøve mindre prop

snod

Recommended Posts

Jeg har en cabincruiser på ca 30 fot og 5,5 tonn med en 180 hester diesel og VP290 DP drev.

Når jeg er på vanlig tur uten gummibåt og familie går båten fint opp i plan, men stopper på ca. 3400 RPM og 24 knop. Motoren skal ha 3600-3900 på max.

Når jeg har gummibåten på hekken og familien ombord kommer ikke båten opp i plan og stopper på ca 2800-3000 RPM og 14 knop.

Planen kan plane fint i ved ca 18 knop.

Vil ett mindre propellsett gjøre at båten kommer seg lettere opp i plan? Jeg tenker at jeg vil få et høyere turtall og mer effekt -høyere turbotrykk idet båten løfter seg ut av vannet, men lavere toppfart.

siden du har spåass mye som 500 rpm for lite så er det ikke sikkert du vil tape så mye toppfart heller med et mindre propellsett , det økte turtallet vil også gi mer fart. Og motoren har heller ikke godt av å jobbe såpass tungt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Bare for å oppdatere; gikk ned en størrelse på propellerne, fra A4 til A3.

Erfaringen er at turtallet gikk opp til 3800-3900. Motoren jobber tydelig lettere, det er for eksempel ikke noe svart røyk når jeg går opp i plan.

Men opplever ikke at den går raskere opp i plan. Nå "henger" den litt på rundt 3200 før den til slutt kommer opp.

Hastigheten er på max litt over 20knop.

Vurderer å prøve å sette på bakre propeller fra A4 for å se hvordan den da oppfører seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...