Jump to content

Ombygging av pentry


pete

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å bygge om pentry i båten. Rederinnen ønsket seg gasskomfyr, så da hopper Pete til for å gjøre henne til lags.

Bilde

Bildet er fra en Maxi brosjyre men slik så det ut.

 

Jeg valgte å rive ut alt, da jeg vil bygge ny kjøleboks i samme slengen.

 

Her er alt fjernet og grovrengjort.

Bilde

 

Jeg begynte med å bygge opp kjøleboksen i markplateisopor.

Den ble til slutt 17 cm tykk i bunn, ikke for å isolere men det var greit å bruke isopor til alt. Platene er limt sammen med Tec7.

 

Bilde

 

Innvendig i kjøleboksen har jeg brukt 2 cm Litex som er malt med Shipolin oljemaling. Dette er ikke montert på bildet. I bunnen la jeg en tynn finerplate som er lukket med topcoat. Dette fordi jeg er redd Litex plata ikke har hard nok overflate til å tåle å være bunn i en kjøleboks.

 

Paralellt med dette bytter jeg alt av elektriske ledninger etc.

 

Jeg legger ut mere bilder etterhvert som det skrider fram

Link to post
Share on other sites

Kjempefint blir det sikkert!

 

"Litex" såkalte "baderomsplater" som er har tette celle i motsetning til isopor ol. kjempeflotte til slikt bruk også selv om de er utviklet til baderom da soppen ikke vil leve i platene...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt i drenering med vannlås slik at kulda ikke skal sige ut(overkill).

 

Litexplata er som nevnt av tett isopor(polystyren) som er kledd med en glassfibervev på begge sider. Opprinnelig hadde jeg ønske om å mette denne veven med topcoat, men valgte å bruke maling, da jeg er redd topcoat vil smelte isopormaterialet.

Link to post
Share on other sites

Rederinnen ønsket seg gasskomfyr, så da hopper Pete til for å gjøre henne til lags.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette ser bra ut.

Spennende å se hvordan det blir når det blir ferdig.

 

Rederinnens ønske om gasskomfyr var også grunnen til at vi startet prosjekt på vårt pentry og utvidelse av benk til kjøleskapet.

 

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Prosjektet har hatt en viss mangel på fremdrift. Men nå begynner ledninger å falle på plass. Jeg har tatt jobben med å trekke alt nytt av el før benken i pentry monteres,. Uten denne er det bedre plass i "kjelleren" under cockpit til å bevege seg.

 

Men slik blir kjøleboksen, her er kjølelementet montert.

Bilde

 

Pentrybenkken får dere et inntrykk av, kjøkkenplata er under produksjon, bruker en 28 mm bøk kjøkkenplate fra IKEA, et lokalt snekkerverksted har fått jobben med å sage den til med hull til kjøleboks oppvask kum etc. Tilpassinger til skott og skuteside skjærer de også, men der er den gamle plata mal.

 

Bilde

 

Nytt el. panel.

 

Bilde

 

Og baksiden av medaljen. Mange takk til Lars H. for å ha lagt ut tegningene av el. anlegget til Trudelutt, de er heftig ( og begeistret) kopiert.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Prosjektet ble avsluttet i mai med mange lag lakk, etter montering av alt utstyr. Jeg brukte det gamle overskapet, så ingen grunn til å bytte dette, videre remonterte jeg skyvedørene ut til stuerommet akterfor pentry. Ellers er alt nytt.

 

I forhold til det orginale pentryets plassering måtte jeg forskyve trappa fra cockpit med ca 10 cm. Dette har overhodet ingen praktisk betydning mht. adkomsten til cockpit.

 

Bilde

 

 

Bilde

Synes selv at det ble ganske bra.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...