Jump to content

Er 32hk yang dong motor som har gått 60t til 35k et godt kjøp?

cheetah

Recommended Posts

Har fått et tilbud på en yang dong 385 eller tdme 385 som visst er den samme motoren på 35000. Er fikset opp etter at den har gått varm og bare gått 60t til sammen. Er 35k en god pris eller kan jeg prute ned siden man kan få en helt ny til ca 47k? Skal bytte ut min yanmar 3qm30 motor hvor toppen er gåen osv. Må det mye ombygging til for å få motoren på plass i min sollux 24ac?

Redigert av cheetah (see edit history)

Hva gjør jeg da?

Spør selger grundig ut om omstendighetene rundt varmgangen og reparasjonen.

Har den gått 60 timer tortalt eller etter reparasjon?

Spør om hvorfor motoren gikk varm. Overbelastet ved lengre tids kjøring på max turtall? Skyldes varmgangen f.eks plast i kjølevannsinntak? Feil på sjøvannspumpe eller slanger i kjølesystem som har løsnet?

Spør om hva som er gjort med motoren når den ble "fikset på" etter varmgangen. Gjerne dokumentert gjennom kvittering på skiftede deler eller fra verksted.

Spør om hvorfor eier ikke ønsker å bruke den videre selv. Dersom eier ikke ønsker å bruke den videre nettop p.g.a. varmgangen, så bør du være meget skeptisk.

Da kan du i hvertfall danne deg et bilde av motorens tilstand og mulighetene for noen sorgløse sesonger.

Hvor lenge er du avhengig av at motoren skal fungere feilfritt?

Deletilgang kan bli et problem om noen år. Det vet vi ikke ennå.

Levetid på disse morene er det liten erfaring på i Norge ennå. De har vært for kort tid tilgjengelig her i landet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 1 måned senere...
Svart (redigert)

Åpner denne igjen :flag_bp: Ser nå at den tdme motoren er satt ned til 26k og har stått en stund så er sikkert mange som er skeptisk til den ser det ut til. Denne. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35286569

Har nå lagt ut båten til salgs uten motor pga situasjonen jeg er i nå.

Lurer på om hvis jeg hadde fått den kina motoren til 20k om da verdien på båten hadde steget en god del eller pga skeptisen til de motorene vil gjøre det vanskelig å selge båten?

siden jeg har satt båten til 30k nå så måtte jeg da med motoren hadt over 50k for båten slik at jeg kom i null og oppover.

Redigert av cheetah (see edit history)

Hei

Har du regnet på hva en rep av Yanmaren din vil koste deg? Selv hadde jeg lagt 25 lapper i den fremfor en "kinamotor". Kineserne er på mange områder dyktige men metallurgi og stålkvaliteter ligger fortsatt langt etter.

Lykke til med valget

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Hva er det de er dyktige på da? For det er, iallfall ut fra min erfaring, kunstoffer de er virkelig dårlige på.

Å selge en brukt Kina-motor vil jeg tro er nærmest umulig, spes. om den har vært gjennom et havari. Her bør det være snakk om en symbolsk pris. Man må også huske på at det er mye jobb å installere en motor. Surt å måtte gjøre dette om igjen etter kort tid...

Som andre sier, bytt toppen på Yanmar'en istedet, finnes sikkert en brukt om man leter. Se f.eks. her, et medlem som fikk tak i noe som ut fra andre tråder har vært umulig å skaffe. De skriver at de også har deler til Yanmar.

http://www.davidsmekaniska.se/

Hei Cheetah

Det er du som må gjøre et valg, rådene har du fått. Hardt og brutalt: jeg hadde heller kjøpt en brukt Yanmar eller et annet kurant merke med godt rykte enn en slik Kinamotor.

Om du velger å gå for Kinamotoren vil vi gjerne at du deler dine erfaringer.

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...