Jump to content

Hva mener dere om årets båtpriser


jo_no

Recommended Posts

Følger litt med på finn.no for tiden.

Det snakkes om at det er kjøpers marked.

Men dere som frekventerer forumet her, som alltid følger litt med :wink: , hva mener dere om prisene denne våren?

Ligger jo mellom 15-og 16 tusen båter på finn i skrivende stund.

 

Finnes det noe statistikk på hvordan prisene har endret seg f.eks. siste 5-6 år??

Link to post

Følger også litt med på finn.no selv om jeg ikke skal ha båt nå. Spennende og følge med i markedet, ikke minst hvordan prisutviklingen er i den båttypen jeg har selv. Jeg har vel inntrykk av at enkelte er rimelig friske ved prissettingen av båten sin, og det er klart at endel båter blir liggende usolgte i lange tider. Flere av de båtene jeg vurderte til ca 1 mill. for to år siden ligger fortsatt for salg, dog har enkelte redusert prisforlangende noe.

Jeg tror nok absolutt det er kjøpers marked nå ja, men tidene der man fikk bedre betalt for båten enn men selv hadde gitt tror jeg definitivt er over.

Link to post

For min del følger jeg med på seilbåter, siden jeg ønsker å konvertere. Jeg synes prisene er hinsidige, båter noe over 30 fot fra tidlig 80 tall med prisforlangende 4-5 og 600 k gjør at det er uaktuelt/ har ikke råd/ vil ikke bruke så mye penger på en så gammel båt.

For min del har jeg derfor begynt å orientere meg mot utlandet, hvor man får en båt av samme størrelse fra midten av 2000 tallet til lavere pris, ferdig imortert og momset i Norge.

Lavere pris og 20 år nyere ? Kan ikke skjønne prissettinga i Norge, kanskje noen kan forklare ? Men vil ikke tro at en norsk eid båt er særlig bedre enn en fransk eid båt av samme fabrikat!

 

Link to post

Utropsprisene synker i hvert fall fort for noen båter nå. Denne båten - en Oceanis 361 - er nettopp satt ned med 70.000 kroner. Jeg følger egentlig med på de litt eldre Orustbåtene, og også her er det stadig bevegelse. Båter legges ut for salg og settes ned i pris etter en stund. Mange båter har ligget ute siden i fjor høst. Jeg gjetter at vi ser et nytt prisras når ferieukene er over.

Redigert av SnartNajad (see edit history)
Link to post
  • 8 måneder senere...

Båtprisene er det mange meninger om. Men det skjer noe hver høst og vinter. Skal man ha det mest økonomiske, så er sikkert den tiden best. Men så er det noe med at når solen titter frem og isen går, da vil man på sjøen. Og da er du ikke alene om å se etter båt. Bare på 24 timer var det 1500 visninger på min båt. Den er fortsatt ikke solgt, men en visning unnagjort og en planlagt visning viser hvertfall at det rører seg. Kurante båter blir solgt, bare de ikke er overpriset. Selv har jeg både kjøpt og kansellert en båt (forrige uke), samt avtalt nytt kjøp i dag. Prisen ble nok markedspris.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Det er sikkert fristende å kjøpe en 80 tallsbåt som har sunket drastisk i pris. Mange er jo enda flotte og gode båter med nyere deringer. Problemet er når du har hatt den 80 tallsbåten i 5-10 år, og skal selge.. Om noen år tror jeg markedet blir metta av 80 tallsbåter som ingen vil ha eller vil betale noe særlig for. Det har tross alt vært en god del utvikling på motorer design/materialvalg og layout. Ikke minst tekniske instalasjoner og el opplegg. På en annen side er det jo lett å se hvilke båtprodusenter som lager sikkelig kvalitet nå etter 25-30 år!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Til Framtida: For de fleste båtfolk så har man jo nøye vurdert hvilken båt/båttype man vil ha, og når man først kjøper vil man beholde båten lengst mulig om man er fornøyd. Derfor er Bruksverdien veldig viktig også ikke bare økonomisk verdi! Jeg vil si at en 90-2000 talls båt har større bruksverdi enn en 80 tallsbåt. Uansett jeg tenker sånn at jo nyere båt jo bedre, sånn generelt. Å tjene penger på båt er nok en tidsperiode som er forbi.. Vi vil ikke oppleve samme økonomiske vekst de neste 20 år som vi gjorde fra 70-80-90 tallet! indeksene tatt i betraktning har nybåtprisene sunket

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Henger meg på litt her, selv om tråden styrer litt til høyre.

Det er vel av stor betydning at man kjøper kurante ting? For å nevne ytterpunktene: samme båt, den ene med to bensinmotorer og drev, gjerne fra 80 tallet. Den andre med en dieselmotor og strak aksling. Selv om det er prisforskjell på disse båtene ved kjøp, bør det veies tungt om båten er omsettelig igjen. Hvor mange kunder finnes til de forskjellige alternativene? Hvor lett er det å selge igjen? Har en god kollega som har indoktrinert dette over tid....høres jo fornuftig ut synes jeg.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Kurante båter omsettes for "greie " priser, tror prisene stort sett flater ut. Nordmenn flest har ikke dårligere kjøpekraft enn i fjor. Båter med stort bruksområde og lave vedlikeholdsutgifter ser ut til og slå an i årets marked ( som i fjor)

 

Mange 80 talls båter har falt mye i pris de siste årene,og det skulle bare mangle. Prisutviklingen har vært unormal.

Har selv kjøpt og solgt båter siden 80 tallet med tildels god fortjeneste takket være et marked som har gått opp & opp

 

Blir det massiv bruktimport i fra utlandet vil det selfølgelig påvirke prisene, men slik import blir fort litt omstendelig for folk flest.

Link to post

Fremdeles har selgerne helt urealistiske forventninger til hva de kan få. Riktignok må man ta 25% MVA i betrakning når man skal importere selv, men det er mulig å gjøre god kjøp i utlandet. Seilas hadde en artikkel om at noen selgere begynner å nærme seg kjøperne, http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2104888&cat=4914 . Jeg er markedet for noe slikt, men 41 er litt for stort. Helst under 40'. Jeg har dem på minne funn og sjekker og de er solgt eller prisen gått ned, en 36' Najad ligger ute, men med rullestor som jeg ikke liker er den ikke med i utvalget. Ellers ville denne kommet høyt opp. Har vært på Orust og sett hvordan disse bygges, dette er kvalitetsbåter, men dyre.

 

Mange skriver at båter fra 80 tallet kan være i bra stand med riktig vedlikehold, sikkert riktig det, men det er veldig mye som slites og som blir gammelt. Etter 30-40 år er mange deler av riggen sliten, aluminiumdeler som er utsatt for spenningskorrosjon etc, skroggjennomføringer, rorlager/gjenomføring, motoren er vanligvis byttet på mange, det elektriske anlegget eldes, selve kablene korroderer etter 30 år i sjøluft, selve skroget og innredninger er nok ganske evigvarende, men det er mye som må vedlikeholdes. Er alt dette gjort så er vel båten som ny å regne, men svært få båter fra 80 tallet er modernisert i et slikt omfang.

 

På den annen side er mange av de moderne seilbare flytende campingvognene heller ikke så mye å rope hurra for. De er deilige å bo to uker i i middelhavet og luske rundt i, så er de jo bygget for dette også da. Havgående er de ikke optimalisert for.

 

Det er ikke enkelt å bytte båt i dag nei. Jeg seiler nok min gamle trofaste Sirius (http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius.html) i år også. Men finn og yachtworld besøkes hver dag.

 

 

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post

Hei,

Følger en del med på Finn. Mitt hovedinntrykk er at folk forlanger veldig mye for båtene sine og ikke har tatt innover seg prisfallet i markedet i det hele tatt. Dette gjelder særlig såkalte "klassikere" fra 80-tallet - som de fleste har like gamle motorer, som iallefall på papirer bare er å bruke som moring. Hvor lenge er det folk tror disse motorene skal vare?

Link to post

Hvor lenge motorene varer avhenger mer av bruk og vedlikehold enn av alder. En motor fra åttitallet kan glatt holde 20 år til om den er skikkelig behandlet. Ellers så skjønner jeg ikke helt denne evige sytingen over høye bruktbåtpriser. En brukt båt blir solgt for det markedet er villig til å betale, verken mer eller mindre. Dette regulerer seg helt av seg selv uten at vi trenger å synse noe som helst om det. Og det har vel knapt nok noen gang vært så rimelig å kjøpe brukt båt kontra ny som det er nå. Så hva er egentlig problemet?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå finnes det faktisk båtfolk som vedlikeholder sine båter, og noen oppgraderer den også Mange her snakker om båt på samme måte måte som en snakker om bruktbiler, det blir en for enkel og lite presis sammenligning. Jeg har sett 80-talls båter i bedre stand enn 90-talls og i noen tilfeller 2000-talls båter. Men generelt er dessverre ikke nordmenn kløppere i vedlikehold, skulle jeg ha kjøpt en ny brukt båt vil jeg ha kikket nedover kontinentet. Jeg har sett f.eks tyske eldre båter bedre enn fabrikknye. Når det gjelder båt-priser på brukt så virker de i mine øyne ekstremt lav sett i forhold til bruksverdien. Her må en selvfølgelig sammenligne med nybåtpris. Men er hodet i bilverden og tenker årsmodell, så vil kanskje bruktbåt prisene virke høye. Så er det slik at bruktbåter ruster ikke opp, rigg og seil kan skiftes, det kan også motor, billig oppdatering av teknisk øvrig utrustning i dag. Slike oppdaterte bruktbåter er på markedet til en brøkdel av nybåtpris. Jeg har min "bruktbåt" jeg er veldig fornøyd med, men skulle jeg ha kjøpt båt i dag kunne jeg gasse meg på et bruktbåt-markedet som aldri i historien har vært bedre.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Jeg er helt enig Pettersand!! Er båten oppgradert med ny motor nye tekniske løsninger og nytt elopplegg, samt moderne nav instrumenter og slikt så er båtene veldig verdifulle og har enorm bruksverdi! Disse båtene er det ikke veldig mange av. Det denne tråden speiler på er vel heller alle 25-30 år gamle motorbåter med originale tekniske løsninger, kansje en gammel VP40 motor, gjennomføringer pumper pakninger som er godt modne for utskifting. slitene og slitte innredninger med puter gardiner og skottkledning som bærer preg av tidens tann. kansje er det tæring som har oppstått av feilmontering av div komponenter/krypstrøm. Det har vært utallige historier og beretninger/oppussingstråder her på BP der ting stadig dukker opp en etter en... Jeg tror det vil bli mange slike på markedet etterhverdt. Det utelukker ikke for entusiaster som stadig oppgraderer og server sin båt. Kansje har seilbåtmarkedet tatt en feil vending i forhold til seilbarhet og satser mer på ikke proffe seilere som vil ha komfort i havn.. Men for nyere motorbåter vil jeg si det har vært en positiv utvikling i f.eks mer effektive motorer, stillere renere osv. bedre ergonomi i båtene, port i hekk, store nok badeplatformer.. gjennomgang i vinskjermen for daycruisere og vindskjermbåter. bedre og enklere vedlikeholdsmessige baderom, bedre tekniske løsninger der ting er mer logisk montert osv. Generelt enklere og lettere å vedlikeholde.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nei jeg er ikke altfor inne motorbåtmarkedet, men jeg kjøpte en Sandvik 28 m/rigg fra 70-tallet som "passer på" båtplassen min her hjemme. Den var ok, men i nokså original stand. I løpet av en uke hadde kona jeg pusset den opp innvendig, for en rimelig sum. Den er nå nesten å betrakte som "strøket" både ut- og innvendig. Gammel motor, ja, men den starter lett og går pent. Med dagens bruktbåtpriser er det liten vits å selge den. Det blir derfor gitt bort til noen i fam. som liker den svært godt. Dvs. den har en høy bruksverdi for noen. Skulle de ha kjøpt en helt ny båt med relativt samme bruksverdi vil de måtte betale 4-5 ganger mer enn jeg betalte for den.

Link to post

"Hemmeligheten" er nok å treffe med kjøpet av en båt man trives med, sånn at man kan ha den lenge - for det er slutt på at båtene prismessig holder seg i verdi i det uendelige. Hyppige skifter vil derfor være ganske lite lønnsomt.

Jeg som er i kjøpemodus akkurat nå er jo interessert i å vite hva båter som utropes for en pris egentlig selges for - sånn at jeg kan treffe med et bud som er "riktig". Er ti prosent ned et tips som stemmer med andres erfaringer for tiden?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...