jo_no Startet 2.Juni.2012 Del på Facebook Startet 2.Juni.2012 Følger litt med på finn.no for tiden. Det snakkes om at det er kjøpers marked. Men dere som frekventerer forumet her, som alltid følger litt med , hva mener dere om prisene denne våren? Ligger jo mellom 15-og 16 tusen båter på finn i skrivende stund. Finnes det noe statistikk på hvordan prisene har endret seg f.eks. siste 5-6 år?? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Følger også litt med på finn.no selv om jeg ikke skal ha båt nå. Spennende og følge med i markedet, ikke minst hvordan prisutviklingen er i den båttypen jeg har selv. Jeg har vel inntrykk av at enkelte er rimelig friske ved prissettingen av båten sin, og det er klart at endel båter blir liggende usolgte i lange tider. Flere av de båtene jeg vurderte til ca 1 mill. for to år siden ligger fortsatt for salg, dog har enkelte redusert prisforlangende noe. Jeg tror nok absolutt det er kjøpers marked nå ja, men tidene der man fikk bedre betalt for båten enn men selv hadde gitt tror jeg definitivt er over. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 For min del følger jeg med på seilbåter, siden jeg ønsker å konvertere. Jeg synes prisene er hinsidige, båter noe over 30 fot fra tidlig 80 tall med prisforlangende 4-5 og 600 k gjør at det er uaktuelt/ har ikke råd/ vil ikke bruke så mye penger på en så gammel båt. For min del har jeg derfor begynt å orientere meg mot utlandet, hvor man får en båt av samme størrelse fra midten av 2000 tallet til lavere pris, ferdig imortert og momset i Norge. Lavere pris og 20 år nyere ? Kan ikke skjønne prissettinga i Norge, kanskje noen kan forklare ? Men vil ikke tro at en norsk eid båt er særlig bedre enn en fransk eid båt av samme fabrikat! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Ser at endel båter jeg følger litt med på har falt betydelig i pris, synd men sånn er det bare. Jeg snakker Seilbåt av tupperwareklassen fra 1,5mill og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Utropsprisene synker i hvert fall fort for noen båter nå. Denne båten - en Oceanis 361 - er nettopp satt ned med 70.000 kroner. Jeg følger egentlig med på de litt eldre Orustbåtene, og også her er det stadig bevegelse. Båter legges ut for salg og settes ned i pris etter en stund. Mange båter har ligget ute siden i fjor høst. Jeg gjetter at vi ser et nytt prisras når ferieukene er over. Redigert 6.Juni.2012 av SnartNajad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Jeg var på utkikk etter båt i fjor, men av forskjellige årsaker ble hele prosjektet satt på vent. Denne våren blir det kjøp, helt sikkert. Hvordan utvikler båtprisene seg for tiden? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Båtprisene er det mange meninger om. Men det skjer noe hver høst og vinter. Skal man ha det mest økonomiske, så er sikkert den tiden best. Men så er det noe med at når solen titter frem og isen går, da vil man på sjøen. Og da er du ikke alene om å se etter båt. Bare på 24 timer var det 1500 visninger på min båt. Den er fortsatt ikke solgt, men en visning unnagjort og en planlagt visning viser hvertfall at det rører seg. Kurante båter blir solgt, bare de ikke er overpriset. Selv har jeg både kjøpt og kansellert en båt (forrige uke), samt avtalt nytt kjøp i dag. Prisen ble nok markedspris. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Spent på hva du har funnet nå, All In. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
All In Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Hehe. Time will show. Onsdag kveld spretter jeg champisen. (Hørt den før???) Men denne gangen er båten lokalisert i Norge, og med voksen eier. Avtalen er gjort på pris. Kun visning gjenstår Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 Hehe, hørt den før! :-) Satser på at du kommer i havn (bokstavelig talt) denne gang. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
avmønstret5 Svart 25.Februar.2013 Del på Facebook Svart 25.Februar.2013 For de som satser på en seilbåt fra 70 og 80 tallet er prisene falt svært mye, så her kan en gjøre røverkjøp på bra eksemplarer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Det er sikkert fristende å kjøpe en 80 tallsbåt som har sunket drastisk i pris. Mange er jo enda flotte og gode båter med nyere deringer. Problemet er når du har hatt den 80 tallsbåten i 5-10 år, og skal selge.. Om noen år tror jeg markedet blir metta av 80 tallsbåter som ingen vil ha eller vil betale noe særlig for. Det har tross alt vært en god del utvikling på motorer design/materialvalg og layout. Ikke minst tekniske instalasjoner og el opplegg. På en annen side er det jo lett å se hvilke båtprodusenter som lager sikkelig kvalitet nå etter 25-30 år!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tom Rør Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hehe. Time will show. Onsdag kveld spretter jeg champisen. (Hørt den før???) Men denne gangen er båten lokalisert i Norge, og med voksen eier. Avtalen er gjort på pris. Kun visning gjenstår Sent from my iPad using Tapatalk HD Lykke til denne gangen. Tror jeg kan gjette hvilken båt du snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Om 10 år vil jo 90- og 00- båtene ha tapt seg kraftig også, så om valget står mellom en 80-tallsbåt til 300k og en 90-tallsbåt til 600k vil jeg anta at tapet blir større om man velger nyere båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Til Framtida: For de fleste båtfolk så har man jo nøye vurdert hvilken båt/båttype man vil ha, og når man først kjøper vil man beholde båten lengst mulig om man er fornøyd. Derfor er Bruksverdien veldig viktig også ikke bare økonomisk verdi! Jeg vil si at en 90-2000 talls båt har større bruksverdi enn en 80 tallsbåt. Uansett jeg tenker sånn at jo nyere båt jo bedre, sånn generelt. Å tjene penger på båt er nok en tidsperiode som er forbi.. Vi vil ikke oppleve samme økonomiske vekst de neste 20 år som vi gjorde fra 70-80-90 tallet! indeksene tatt i betraktning har nybåtprisene sunket Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
All In Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Henger meg på litt her, selv om tråden styrer litt til høyre. Det er vel av stor betydning at man kjøper kurante ting? For å nevne ytterpunktene: samme båt, den ene med to bensinmotorer og drev, gjerne fra 80 tallet. Den andre med en dieselmotor og strak aksling. Selv om det er prisforskjell på disse båtene ved kjøp, bør det veies tungt om båten er omsettelig igjen. Hvor mange kunder finnes til de forskjellige alternativene? Hvor lett er det å selge igjen? Har en god kollega som har indoktrinert dette over tid....høres jo fornuftig ut synes jeg. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Høres ut som en smart kollega Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Kurante båter omsettes for "greie " priser, tror prisene stort sett flater ut. Nordmenn flest har ikke dårligere kjøpekraft enn i fjor. Båter med stort bruksområde og lave vedlikeholdsutgifter ser ut til og slå an i årets marked ( som i fjor) Mange 80 talls båter har falt mye i pris de siste årene,og det skulle bare mangle. Prisutviklingen har vært unormal. Har selv kjøpt og solgt båter siden 80 tallet med tildels god fortjeneste takket være et marked som har gått opp & opp Blir det massiv bruktimport i fra utlandet vil det selfølgelig påvirke prisene, men slik import blir fort litt omstendelig for folk flest. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Fremdeles har selgerne helt urealistiske forventninger til hva de kan få. Riktignok må man ta 25% MVA i betrakning når man skal importere selv, men det er mulig å gjøre god kjøp i utlandet. Seilas hadde en artikkel om at noen selgere begynner å nærme seg kjøperne, http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2104888&cat=4914 . Jeg er markedet for noe slikt, men 41 er litt for stort. Helst under 40'. Jeg har dem på minne funn og sjekker og de er solgt eller prisen gått ned, en 36' Najad ligger ute, men med rullestor som jeg ikke liker er den ikke med i utvalget. Ellers ville denne kommet høyt opp. Har vært på Orust og sett hvordan disse bygges, dette er kvalitetsbåter, men dyre. Mange skriver at båter fra 80 tallet kan være i bra stand med riktig vedlikehold, sikkert riktig det, men det er veldig mye som slites og som blir gammelt. Etter 30-40 år er mange deler av riggen sliten, aluminiumdeler som er utsatt for spenningskorrosjon etc, skroggjennomføringer, rorlager/gjenomføring, motoren er vanligvis byttet på mange, det elektriske anlegget eldes, selve kablene korroderer etter 30 år i sjøluft, selve skroget og innredninger er nok ganske evigvarende, men det er mye som må vedlikeholdes. Er alt dette gjort så er vel båten som ny å regne, men svært få båter fra 80 tallet er modernisert i et slikt omfang. På den annen side er mange av de moderne seilbare flytende campingvognene heller ikke så mye å rope hurra for. De er deilige å bo to uker i i middelhavet og luske rundt i, så er de jo bygget for dette også da. Havgående er de ikke optimalisert for. Det er ikke enkelt å bytte båt i dag nei. Jeg seiler nok min gamle trofaste Sirius (http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius.html) i år også. Men finn og yachtworld besøkes hver dag. Ole Redigert 26.Februar.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Færderfyr Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hei, Følger en del med på Finn. Mitt hovedinntrykk er at folk forlanger veldig mye for båtene sine og ikke har tatt innover seg prisfallet i markedet i det hele tatt. Dette gjelder særlig såkalte "klassikere" fra 80-tallet - som de fleste har like gamle motorer, som iallefall på papirer bare er å bruke som moring. Hvor lenge er det folk tror disse motorene skal vare? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Hvor lenge motorene varer avhenger mer av bruk og vedlikehold enn av alder. En motor fra åttitallet kan glatt holde 20 år til om den er skikkelig behandlet. Ellers så skjønner jeg ikke helt denne evige sytingen over høye bruktbåtpriser. En brukt båt blir solgt for det markedet er villig til å betale, verken mer eller mindre. Dette regulerer seg helt av seg selv uten at vi trenger å synse noe som helst om det. Og det har vel knapt nok noen gang vært så rimelig å kjøpe brukt båt kontra ny som det er nå. Så hva er egentlig problemet? Redigert 26.Februar.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Nå finnes det faktisk båtfolk som vedlikeholder sine båter, og noen oppgraderer den også Mange her snakker om båt på samme måte måte som en snakker om bruktbiler, det blir en for enkel og lite presis sammenligning. Jeg har sett 80-talls båter i bedre stand enn 90-talls og i noen tilfeller 2000-talls båter. Men generelt er dessverre ikke nordmenn kløppere i vedlikehold, skulle jeg ha kjøpt en ny brukt båt vil jeg ha kikket nedover kontinentet. Jeg har sett f.eks tyske eldre båter bedre enn fabrikknye. Når det gjelder båt-priser på brukt så virker de i mine øyne ekstremt lav sett i forhold til bruksverdien. Her må en selvfølgelig sammenligne med nybåtpris. Men er hodet i bilverden og tenker årsmodell, så vil kanskje bruktbåt prisene virke høye. Så er det slik at bruktbåter ruster ikke opp, rigg og seil kan skiftes, det kan også motor, billig oppdatering av teknisk øvrig utrustning i dag. Slike oppdaterte bruktbåter er på markedet til en brøkdel av nybåtpris. Jeg har min "bruktbåt" jeg er veldig fornøyd med, men skulle jeg ha kjøpt båt i dag kunne jeg gasse meg på et bruktbåt-markedet som aldri i historien har vært bedre. Redigert 26.Februar.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Jeg er helt enig Pettersand!! Er båten oppgradert med ny motor nye tekniske løsninger og nytt elopplegg, samt moderne nav instrumenter og slikt så er båtene veldig verdifulle og har enorm bruksverdi! Disse båtene er det ikke veldig mange av. Det denne tråden speiler på er vel heller alle 25-30 år gamle motorbåter med originale tekniske løsninger, kansje en gammel VP40 motor, gjennomføringer pumper pakninger som er godt modne for utskifting. slitene og slitte innredninger med puter gardiner og skottkledning som bærer preg av tidens tann. kansje er det tæring som har oppstått av feilmontering av div komponenter/krypstrøm. Det har vært utallige historier og beretninger/oppussingstråder her på BP der ting stadig dukker opp en etter en... Jeg tror det vil bli mange slike på markedet etterhverdt. Det utelukker ikke for entusiaster som stadig oppgraderer og server sin båt. Kansje har seilbåtmarkedet tatt en feil vending i forhold til seilbarhet og satser mer på ikke proffe seilere som vil ha komfort i havn.. Men for nyere motorbåter vil jeg si det har vært en positiv utvikling i f.eks mer effektive motorer, stillere renere osv. bedre ergonomi i båtene, port i hekk, store nok badeplatformer.. gjennomgang i vinskjermen for daycruisere og vindskjermbåter. bedre og enklere vedlikeholdsmessige baderom, bedre tekniske løsninger der ting er mer logisk montert osv. Generelt enklere og lettere å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Nei jeg er ikke altfor inne motorbåtmarkedet, men jeg kjøpte en Sandvik 28 m/rigg fra 70-tallet som "passer på" båtplassen min her hjemme. Den var ok, men i nokså original stand. I løpet av en uke hadde kona jeg pusset den opp innvendig, for en rimelig sum. Den er nå nesten å betrakte som "strøket" både ut- og innvendig. Gammel motor, ja, men den starter lett og går pent. Med dagens bruktbåtpriser er det liten vits å selge den. Det blir derfor gitt bort til noen i fam. som liker den svært godt. Dvs. den har en høy bruksverdi for noen. Skulle de ha kjøpt en helt ny båt med relativt samme bruksverdi vil de måtte betale 4-5 ganger mer enn jeg betalte for den. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 "Hemmeligheten" er nok å treffe med kjøpet av en båt man trives med, sånn at man kan ha den lenge - for det er slutt på at båtene prismessig holder seg i verdi i det uendelige. Hyppige skifter vil derfor være ganske lite lønnsomt. Jeg som er i kjøpemodus akkurat nå er jo interessert i å vite hva båter som utropes for en pris egentlig selges for - sånn at jeg kan treffe med et bud som er "riktig". Er ti prosent ned et tips som stemmer med andres erfaringer for tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.