Jump to content

Hva mener dere om årets båtpriser

jo_no

Recommended Posts

10% ned er ofte oppnåelig, men man må ikke se seg blind på prosenter. Det beste kjøpet er ikke nødvendigvis den billigste båten, eller den som har gått mest ned i prosent.

Det beste er og sette seg godt inn i markedet, sjekke flere båter og forhandle seriøst med selgerne. Strør man rundt seg med skambud får man skjelden napp. Skal man prutte er det best og ha litt kjøtt på beinet & noen gode argumenter angående "rett" pris, det at man synest båten er for dyr kommer man ikke langt med hvis man ikke samtidig kommer med saklige argumenter.

De fleste som skal selge båt må ikke nøvendigvis selge båten uansett pris, noe som er verd og merke seg.

Jeg har en lukket Saga båt fra 97. Min båt er totalt strøken. motoren som er en yanmar ser fremdeles ut som ny og har fungert utmerket uten ett eneste problem . Den har i tillegg hatt alle servicer . Skrog og overbygg er helt fri for hakk og sår. All inredning fremtrer også som nytt uten sår og hakk alle puter er også som nye bortsett fra muligens lett falmet.Lurer på om det noen vits i og prise båten noen få 10 talls tusen mer på grunn av att denne båten er strøken og når jeg skriver strøken så mener jeg det virklig. Eller er det slik at folk kjøper heller en lik båt som ser ut som ett takras for og spare disse 30-50 tusen?

Salomon: Hvis båten er så strøken som du sier, ville ihvertfall jeg gladelig betalt over "markedspris" for den hvis jeg var på jakt etter en sånn. Det å få tak i en strøken båt fri for lyter og synlig slitasje, er jo nesten som å kjøpe nytt. De som er på jakt etter nettopp denne båttypen, tipper jeg er villig til å betale litt ekstra for et "smykke".

Betegnelsen "strøken" er forlengst erklært død og maktesløs. På finn.no har ordet absolutt ingen betydning lengre.

100% strøken brukes ofte. Hva er det? 35% mer strøken enn 65% strøken?

Enten er noe strøkent, eller så er det ikke strøkent.

Hva som er rett pris for en båt er i høyeste grad subjektivt, eller som en så godt sier det; hva markedet er villig å betale. Mange vil nok si at båter som f.eks. Viknes er overpriset, men det viser seg at markedet er villig å betale tilnærmet den prisen de legges ut for. I tillegg er dette en produsent som, etter eget utsagn, ikke har merket nedgangen i båtsalget. Så for dem som har råd, er dette en god "investering" sett i forhold til det meste annet innen båt. Både som ny og som brukt.

Andre båttyper/merker som spys ut på markedet for tiden vil synke som stein mht. annenhåndsverdi. Vil ikke si hvilke jeg mener det gjelder, men man skal ikke følge med lenge på finn.no for å se hvilke typer båt/merkenavn det vil gjelde.

Og her har forhandlerne mye av skylden. Enkelte nye båter (og overståere) dumpes jo ut på markedet.

Man trenger ikke å forske på raketter for å skjønne konsekvensen for dem som har betalt "normal" pris, og markedet videre.

Redigert av busterx (see edit history)

Nokre eksempel eg kjenner frå fjordårets finn.no.

-Båt annonsert for 790.000.-, fikk tidlig bud på 590.000.-som han flirte av, solgte til slutt for 550.000.-

-Båt annonsert for 350.000.- solgt for 250.000.-

-Båt annonsert for 450.000.- solgt for 290.000.-

-Båt annonsert for 270.000.- solgt for 220.000.-

Det betyr sjølvsagt ikkje at alle båter er overpriset for å gi prutingsmonn, alle de fire båtene eg "viser" her var prisene oppriktig av selgerene. Verst for de som skulle ut av båtmarkedet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg kjøpte båt i fjor og gjorde ikke noe røverkjøp når det kom til prisen, men jeg er godt fornøyd med den båten jeg kjøpte og jeg er ganske overbevist om at det er en båt som kommer til å gi meg mye gled i mange år fremover. Det er også en båt jeg slipper å stå på huet nedi for å fikse opp i alt mulig som holder på å falle fra hverandre. For min del har det vert viktigere å finne den båten jeg ville ha enn å skulle finne et røverkjøp. Samtidig tror jeg jeg har en båt som skal være ganske kurant å bli kvitt når jeg kommer dit også, men det vet en jo aldri helt.

Etter 1,5 år på Finn.no kokte det vel ned til at båtkjøpet handlet mer om å finne den rette båten enn til akseptabel pris enn å finne den rette prisen med akseptabel båt.

• 11 måneder senere...

Jeg ser min gamle båt er lagt ut for salg av det selskapet som tok den i innbytte.

Jeg må også si at prisen må være fantasi av høy klasse.

Den er lagt ut for 30.000 mer enn da jeg kjøpte den for 3-4 år siden.

Jeg hadde den ute fra 615.000-510.000 kr fra august til november. Selv hadde jeg mange henvendelser, men som innebar innbytte i biler og sykler og andre mindre uaktuelle båter...

Hadde kun ETT konkret bud på båten i rene penger som igjen var 420.000kr!

Nå ligger den ute til ca 660.000kr, selv fikk jeg fin pris på den i innbytte. Men vil si at går den for over 600.000 så blir jeg overrasket..

Så ser ut som mange båter fortsetter med å bli priset høyt, men regner med de fleste går for en betydelig lavere sum.

Hadde vært artig om man fikk se hva de faktisk ble solgt for også :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Det er litt snål psykologi i slike fallende markeder; en del selgere skjønner at de må gå med på en nokså lav pris, samtidig er det mange kjøpere som forventer å kunne prute ned prisen enormt mye siden markedet faller. Dermed er det en del som (rasjonelt nok) legger ut med en forholdsvis høy prisantydning, for så å gå med på store priskutt før salg. Men i mange tilfeller er det nok ren og skjær optimisme som gjelder.

Ja den psykologien er artig.

Pris båten altfor høyt og la kjøper få lov til og prute den ned mye....... Kjøper er veldig fornøyd og selger får det han hadde regnet med...

Ser forresten i annonsen på gamle båten min at den er blitt:

1 år nyere

34cm bredere

Og 5 knop raskere

:rolleyes:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Nyprisene på importerte båter har vel steget mye siste året. Kronen har i den perioden svekket seg ca 15 % mot Euro og jeg ser at forhandlernes prislister nå baserer seg på Euro 8,5 mot 7,5 på samme tid i fjor.

Kan vi anta at denne økningen smitter over på bruktprisene?

Til en viss grad kan det sikkert komme en slik effekt, men jeg har minst like mye tro på at fallet i boligmarkedet tar med seg båtmarkedet videre ned i dragsuget. Ikke at det er så fryktelig mange som skal kjøpe førstegangsbolig og stor båt i samme runde, men det er nok mange som har rettferdiggjort litt dyrere bil, båt og annet enn ellers med et rammelån som fikk stadig lavere gjeldsgrad etter hvert som boligmarkedet steg. Denne spiralen i revers er en ganske effektiv demper på kjøpelyst.

Nå befinner mitt båtkjøp i fjor høst seg i det lavere siktet rent prismessig, men jeg fikk båten i oktober 25000 kr billigere enn det han ville ha for den i august, og 18000 kr billigere enn det han betalte for den selv i mai... Han prøvde altså å tjene noen kroner på den, mem måtte gi opp det forsøket. Og da snakker vi om en velholdt, men spartansk utstyrt båt fra 1974...

Til en viss grad kan det sikkert komme en slik effekt, men jeg har minst like mye tro på at fallet i boligmarkedet tar med seg båtmarkedet videre ned i dragsuget. Ikke at det er så fryktelig mange som skal kjøpe førstegangsbolig og stor båt i samme runde, men det er nok mange som har rettferdiggjort litt dyrere bil, båt og annet enn ellers med et rammelån som fikk stadig lavere gjeldsgrad etter hvert som boligmarkedet steg. Denne spiralen i revers er en ganske effektiv demper på kjøpelyst.

Ja, enig i at markedet er trått, men jeg er ganske sikker på at økte nybåtpriser vil bidra til at nyere bruktbåter også vil få et prismessig oppsving. Dette handler om å vurdere hva du må gi for nytt, kontra nyere brukt. I det minste kan det bidra til at det blir litt enklere å få solgt en 1 - 3 år gammel båt.

Ja, enig i at markedet er trått, men jeg er ganske sikker på at økte nybåtpriser vil bidra til at nyere bruktbåter også vil få et prismessig oppsving. Dette handler om å vurdere hva du må gi for nytt, kontra nyere brukt. I det minste kan det bidra til at det blir litt enklere å få solgt en 1 - 3 år gammel båt.

Ikke nødvendigvis. Å gi mye penger for en ny båt kunne forsvares i tiden man stort sett kunne regne med å få igjen pengene. I dagens marked derimot, der prisutviklingen i andrehåndsmarkedet ligner mer på bilmarkedet, sitter det nok langt mer inne for mange å kjøpe ny båt. Jeg minner om at man fort må ut med 1,5 mill for en grei familiebåt. Dette er ikke for vanlige lønnsmottakere, spesielt dersom bruktprisene utvikler seg som ved bil. Økte nybåtpriser vil nok snarere begrense nybåtsalget i dagens marked, noe som i neste omgang vil kunne føre til prisreduksjoner på nye båter etterhvert som lagrene hoper seg opp.

Derimot vil situasjonen isolert sett gjøre bruktmarkedet mer interessant, forutsatt at objektene er fornuftig priset. Men dette betyr ikke nødvendigvis at vi vil oppleve noe stort prismessig oppsving. Til det er nok lageret av bruktbåter for stort.

Nja, ny båt til 1,5 mill hoper seg kanskje ikke opp på produsentens lager. De produseres vel gjerne bare på bestilling?

Selv om markedet er svakt, er det fortsatt mye kjøpekraft hos mange nordmenn. Og noen av disse vil også vurdere nyere brukt mot helt nytt. Dette vil gi en positiv effekt på nyere nytt, fordi det psykologiske regnskapet måler differansen på brukt mot nytt, og ikke hva båten faktisk kostet for f. eks. 2 år siden.

Min båt kostet ved betaling des. 2012 ca 1,4 mill. Tilsvarende utstyrt båt (dog med noen tekniske og kosmetiske forbedringer) koster etter prislisten forsiktig anslått i dag ca 2 mill. Den differansen som har oppstått mener jeg ville gå delvis i min favør hvis jeg vurderte å legge den ut for salg.

Redigert av Sone II (see edit history)

Nja, ny båt til 1,5 mill hoper seg kanskje ikke opp på produsentens lager. De produseres vel gjerne bare på bestilling?

Selv om markedet er svakt, er det fortsatt mye kjøpekraft hos mange nordmenn. Og noen av disse vil også vurdere nyere brukt mot helt nytt. Dette vil gi en positiv effekt på nyere nytt, fordi det psykologiske regnskapet måler differansen på brukt mot nytt, og ikke hva båten faktisk kostet for f. eks. 2 år siden.

Min båt kostet ved betaling des. 2012 ca 1,4 mill. Tilsvarende utstyrt båt (dog med noen tekniske og kosmetiske forbedringer) koster etter prislisten forsiktig anslått i dag ca 2 mill. Den differansen som har oppstått mener jeg ville gå delvis i min favør hvis jeg vurderte å legge den ut for salg.

Markedet for båter rundt 2 mill er svært dårlig, det samme gjelder 1,4 mill for den saks skyld. At det fortsatt er mye kjøpekraft blant folk er greit nok, men kjøp av ny båt i dagens marked forsvarer rett og slett ikke investeringen målt opp mot alternativ bruk av pengene. At nybåtprisen øker på papiret, vil ikke i seg selv bidra til at kjøpelysten på nyere brukt øker. Kjøper man båt pådrar man seg også betydelige kostnadsforpliktelser, som heller ikke nødvendigvis står i stil med bruken. Slik er det mange som tenker, og båtplanene blir for mange med tanken.

Mest sannsynlig har du tapt et par hundre tusen på din båt fra den var ny. Men bevares, jeg har full forståelse for at det er behagelig å føle at man har fått mye for pengene. Personlig ønsker jeg å eie båt uansett hva det koster, men dyrt er det uansett. I dagens situasjon kjøper jeg heller sterkt nedpriset brukt, får dermed mye bruksnytte for pengene, i tillegg til at tapet er begrenset til kjøpesummen. Man får veldig mye bra i dagens bruktmarked i området 3-500 000.

Interessante betraktninger. Verditap og i tillegg store vedlikeholdsutgifter: Er dette hovedårsaken til at folk vegrer seg fra å kjøpe båt nå; dvs hvis du da ikke er skråsikker på at du skal ha den i 10 år? Det er jo surt å kjøpe noe til 1 mill i dag og få 800 000 tilbake neste sesong, for å sette det på spissen.

mvh Bergen Dørk

Markedet for båter rundt 2 mill er svært dårlig, det samme gjelder 1,4 mill for den saks skyld. At det fortsatt er mye kjøpekraft blant folk er greit nok, men kjøp av ny båt i dagens marked forsvarer rett og slett ikke investeringen målt opp mot alternativ bruk av pengene. At nybåtprisen øker på papiret, vil ikke i seg selv bidra til at kjøpelysten på nyere brukt øker. Kjøper man båt pådrar man seg også betydelige kostnadsforpliktelser, som heller ikke nødvendigvis står i stil med bruken. Slik er det mange som tenker, og båtplanene blir for mange med tanken.

Sannhetens øyeblikk kommer for dagen når båten skal selges, det kan vi være enige om. Å betrakte båten som en ren pengeplassering, med tanke på høyest mulig kaptialavkastning, blir imdlertid helt feil for mitt vedkommende. Hadde strategien vært å yngle mer penger, ville jeg naturligvis ikke investert i båt.

Min oppfatning er at folk som "investerer" i båt, først og fremst måler investeringen i livskvalitet, mulighet for avkopling og opplevd glede ved å kunne tilbringe fritiden på sjøen. Nettopp av den grunn finnes det fortsatt kjøpere, også i midlere prisklasser opp mot 2 mill.

Interessante betraktninger. Verditap og i tillegg store vedlikeholdsutgifter: Er dette hovedårsaken til at folk vegrer seg fra å kjøpe båt nå; dvs hvis du da ikke er skråsikker på at du skal ha den i 10 år? Det er jo surt å kjøpe noe til 1 mill i dag og få 800 000 tilbake neste sesong, for å sette det på spissen.

Ja, dette perspektivet bør man ta med i regnestykket før man handler. Men dette gjelder jo også alle andre formuesgoder man kunne tenke seg å legge litt penger i. Bil er et førsteklasses eksempel, men også hus og hytter har en risiko for store verditap i tillegg til betydelige driftsutgifter hvis tidspersktivet bare er 1 - 2 år.

Jeg forundrer meg over at noen kan gå hen å kjøpe ny bil til over en halv mill, da er man vel nærmest garantert å ha svidd av minst 100 - tusen første året. Men de som gjør dette betaler vel gjerne for gleden det gir å ha ny flott bil. Folk er forskjellige :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...