-morten- Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Sone II Jeg er lit enig med deg.. de fleste som kjøper båt i øvre prisklasse tenker jo å ha båten en stund og har sett seg ut sin drømmebåt.. Båter er lit vanskelig å samenlikne med bil da dem har en helt annen form for verdi.. Jeg kan aldrig forestille meg å kjøpe meg en bil til 800-1mill Jeg kjører 30-40.000 km i året og da er det helt utelukket.. hadde jeg kjørt om søndagene og bare til butikken, så hadde det vært noe helt annet.. Men jeg vet av folk som hverken har hytte eller båt eller driver med andre hobbyer som f.eks har kjøpt seg dyre biler.. Jeg er selv veldig bilinteressert og har jo forståelse for at folk vil leve ut bildrømmen sin... selv kjører jeg heller biler til 3-400000, og bruker lit penger på hytte og båt i stedet. Med fare for å få for lite huslån snart, så blir det vel handla båt om et par år hehe..føler alt går opp i skatt.. Båt er uansett en bra investering på sikt, selv om ikke den ikke er som fra 1980-2000 tallet! men båtfolket vil bestå og gleden med å ha en flott skute vil bestå, dermed vil de populære båtene være populære om 10 år også... selv om jeg har påpekt tidligere at kansje 70-80tallsbåter er kraftig på tur ut av markedet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cruiseliner Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Min oppfatning er at folk som "investerer" i båt, først og fremst måler investeringen i livskvalitet, mulighet for avkopling og opplevd glede ved å kunne tilbringe fritiden på sjøen. Nettopp av den grunn finnes det fortsatt kjøpere, også i midlere prisklasser opp mot 2 mill. Ja, dette perspektivet bør man ta med i regnestykket før man handler. Men dette gjelder jo også alle andre formuesgoder man kunne tenke seg å legge litt penger i. Bil er et førsteklasses eksempel, men også hus og hytter har en risiko for store verditap i tillegg til betydelige driftsutgifter hvis tidspersktivet bare er 1 - 2 år. Jeg forundrer meg over at noen kan gå hen å kjøpe ny bil til over en halv mill, da er man vel nærmest garantert å ha svidd av minst 100 - tusen første året. Men de som gjør dette betaler vel gjerne for gleden det gir å ha ny flott bil. Folk er forskjellige Jeg er enig i at drivkraften for å kjøpe båt måles i livskvalitet og ikke penger. Jeg har imidlertid funnet ut at denne livskvaliteten også kan oppnås gjennom bruktmarkedet fra 3-500 000, fremfor å kjøpe tilsvarende nytt til 1,5 mill. Hva båten reelt sett har kostet erfarer man når man skal selge igjen. Hvis du forundres over at noen kan kjøpe ny bil til en halv mill, bør du også forundres over at noen i dagens marked kjøper båt til 1,5-2 mill og opplever tilsvarende verdiutvikling som for bil. Bil er tross alt en nødvendighet for de fleste - båt er derimot en valgfri fornøyelsesgjenstand. Vi som er båtfolk tenker ikke nødvendigvis slik, men markedet for øvrig, dvs. alle dem som vurderer å kjøpe ny båt, vil i stor grad tenke slik og dermed velge bort båtkjøpet. At mange i markedet velger bort båt, vil selvsagt påvirke alle deler av markedet - nytt som brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Jeg har imidlertid funnet ut at denne livskvaliteten også kan oppnås gjennom bruktmarkedet fra 3-500 000, fremfor å kjøpe tilsvarende nytt til 1,5 mill. Hvis du forundres over at noen kan kjøpe ny bil til en halv mill, bør du også forundres over at noen i dagens marked kjøper båt til 1,5-2 mill og opplever tilsvarende verdiutvikling som for bil. Ja, som sagt: Folk er forskjellige Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 De fleste av oss ønsker å "leve", mens vi kan. For mange er det og leve å ta den langt ut både på bil og båt. "Så lenge man har penger nok skal det ikke stå på det matrielle". At noen hevder at de oppnår samme livskvalitet på båtlivet med en billig båt som med en dyr båt blir litt merkelig for meg. Da har de kanskje helt andre og antagelig sunnere holdninger til hva livskvalitet er. For meg er det viktigste og kose meg med egen familie eller venner ute på øya. I denne sammenheng betyr vel båten lite. Men allikevel, det å ha en båt som har en mengde fasiliteter forringer vel neppe livskvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 At noen hevder at de oppnår samme livskvalitet på båtlivet med en billig båt som med en dyr båt blir litt merkelig for meg. Dette handler om en kost/nytte-vurdering, der den samme livskvalitet i mange tilfeller kan oppnås for en billigere penge. Poenget er at man skal være svært glad i båtlivet (eller alternativt ha svært god råd) for å velge å prioritere å bruke millionbeløp på ny båt, når man kan forvente en verdiutvikling tilsvarende bil. Alternativet blir dermed enten å kjøpe brukt eller ikke kjøpe båt i det hele tatt. Det er disse realitetene båtmarkedet er nødt til å forholde seg til. At noen av oss har andre prioriteringer og preferanser, forandrer ikke på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Det er vel ikke så vanskelig å være enig i disse betraktningene og folk er ulike og har ulike rammer (både verdimessig og rent finansielt). Spørsmålet er jo hvordan båtprisene vil utvikle seg gitt de realiteter en nå står overfor med båter som ikke er blitt solgt gjennom flere sesonger. Kommer de virkelige røverkjøpene i år, eller "står folk han av"? Blir det færre båter til salgs i år eller på nivå med fjoråret? Skal vi synse litt om det? Ser dere noen tendenser i markedet allerede, eller hur? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 .. selv om jeg har påpekt tidligere at kansje 70-80tallsbåter er kraftig på tur ut av markedet! Og ettersom tiden går snakker vi om 90 tallsbåter også. Det blir nok en stadig større likhet med bilmarkedet der båter som er 15+ år gamle for mange kjøpere fremstå som utdatert. Men de er ikke ute av markedet for det. Etterhvert vil andelen båter som er utdaterte bli stadig større siden disse båtene aldri går ut av sirkulasjon. Denne andelen båter vil også alltid være større enn andelen "nyere" båter, altså 15 år eller mindre, og den vil vokse hele tiden ettersom nyere båter uavlatelig blir utdaterte. I den "gamle" delen av markedet vil prisene være lave og ettersom andelen båter med lave priser blir større og større vil det så og si ha en negativ gravitasjon prismessig på den nyere delen av markedet. Mao vil markedet aldri bli det samme igjen og prisene vil falle fortere for nye båter i "all evighet" da en kjøper får et stadig større markedet en kan handle i. -------------- Det var to viktige ting som holdt markedet kunstig høyt opp tidligere. Det første var at en gikk over fra trebåter til plastbåter. Alle ville ha plastbåt og trebåter endte opp som "billigbåt". Den siste trebåten er råtnet opp og det er nå tidlige plastbåter som har blitt billigbåt. Mange av oss husker/vet hvor billig en kunne få en trebåt, de ble vel rent praktisk nær gitt vekk til slutt. Sånn vil det være for de eldste plastbåtene også til slutt. Den andre tingen var at så og si alle ville ha båt samtidig som oppgangstidene kom og alle hadde blitt fortalt at båt var en god investering, som jo var riktig frem til alle tenkte det samme samtidig. Nå har alle fått båt og bruktmarkedet er større en noen gang og de båtene som ble kjøpt da alle plutselig ville ha båt er nå og utdaterte og drar prisen ned. ---------------------------------- I mine øyne er det ikke bare økonomiske konjunkturer som styrer bruktbåtprisene. Det faktum at bruktmarkedet har vokst veldig og vokser for hver eneste nye båt som kjøpes gir flere selgere enn kjøpere og det er lite en kan gjøre med det. Eneste vei ut er et eller annet teknologisk sprang som gjør båter frem til i dag virkelig utdatere og avlegs. Et skifte på linje med det vi fikk når glassfiberbåtene kom i masseproduksjon vil gi markedet et nytt og stort løft. Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Jeg tror at dersom bunnen ikke er nådd, er det ikke langt unna for bruktmarkedet. Som det er nevnt i en annen tråd som omhandler det samme, er det er del bruktbåter som begynner å bli til dels ganske mye dyrere i Sverige enn i Norge. Min egen er et godt eksempel på dette, 1983 modell Nimbus. Dette er "mot norrmalt"(er vel ikke så mye som er dyrere i Sverige enn i Norge) og kan være en indikator på at noe er i ferd med å skje. For min egen del har jeg brukt Scand Baltic fra midten av 80-tallet som en prisindikator jeg har fulgt med på en stund. I 2013 var det eksemplarer som lå så lavt som kr 199.000,- på Finn, men og mange rett under 300.000,-. Tror ikke prisene skal så mye under dette for båter i OK stand, men mulig jeg tar feil. Innbiller meg på en måte at når Balticer i OK stand ligger til 250.000,- begynner det å bli greit og få omsetning på de. Alt handler om hva man føler man får for pengene, og 250.000,- for en grei baltic tror jeg er en pris mange synes er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Kommer de virkelige røverkjøpene i år, eller "står folk han av"? Blir det færre båter til salgs i år eller på nivå med fjoråret? Skal vi synse litt om det? Ser dere noen tendenser i markedet allerede, eller hur? På kort sikt tror jeg vi kommer til å se stadig flere bruktbåter til salgs, med synkende priser som resultat. Dvs. tendensen vi har sett de siste årene vil fortsette. Samtidig vil interessen for nye dyrere båter være like dårlig som den har vært siste årene. Fordelen med dette er at bruktmarkedet isolert sett blir mer interessant på sikt. Dels fordi kjøp av ny båt blir for dyrt i forhold til hva du får i bruktmarkedet, og dels fordi tilgangen på nyere brukt avtar. Om man kjøper bruktbåt nå eller om et år eller to tror jeg i en del tilfeller blir hipp som happ, i hvert fall for relativt nye bruktbåter. Det du eventuelt sparer på å vente, har du samtidig tapt på at samme båten blir et år eldre. For eldre bruktbåter derimot (fra 70- og 80-tallet) tror jeg vi står foran et prisras. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Det er forøvrig interessant å se at mange fortsatt legger de gamle 80-tallsbåtene sine ut til fantasipriser. Samtidig mener jeg å se at en del 90-tallsbåter virkelig settes ned i pris. Det skal bli spennende å se hvilke priser båter nå kommer ut på markedet til i mars/april, når de ikke ble solgt forrige sesong. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.