Jump to content

Hvordan fikse løs plugg på GPS - Lowrance LGC 2000

Honduras

Recommended Posts

Fikk et lite problem i går. Skulle løsne pluggen på på plotter, da pluggen gled ifra hverandre.

Den blå ringen er en enkel "twist-lock" som fester koblingen fra min Lowrance LGC2000 eksterne GPS-antenne til en Lowrance plotter.

Inne i pluggen er det på apparatsiden et styrespor som gjør at den bare kan festes på en måte. Men enden på kabelen med de fem pinnene i sirkel har ingen styrespor, ingen merking av hva som er hva osv. Er bare fem pinner i en blank plugg. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få riktig pinne i rett hull inne i pluggen. Og jeg tar ikke sjansen på å prøve meg fram.

Noen som har et tips?

plugg_lowrance.jpg

Hei

Om jeg ikke ser feil er to av "pinnene" tykkere enn resten. Dette er på min plotter strømforsyning inn. Se om du ikke finner åpningen til disse så gir kanskje resten seg selv?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

OK, takk for tipset. Skal sjekke litt mer nøye. Når det skjedde konstaterte jeg bare at pinnene sto i en perfekt sirkel, og at det ikke var noen merking på den siden av pluggen. Så jeg bare knipset et bilde og kjørte hjem....

Kanskje det blir en liten MC-tur ut til båten i kveld... :cool:

De to kraftigere pinnene til strøm er på power-kabelen, pluggen som løsnet var nettverkskabelen som GPS-antennen står på.

Googlet litt rundt før jeg dro, og det skulle visstnok være noen mikroskopiske merker på ved pinnene og på plugghylsen. Og det stemte. Var en minimal prikk ved siden av den ene pinnen, og en tilsvarende minimal prikk inne i hylsen. Så da fikk jeg montert det i sammen og det virket igjen.

Når jeg snakker om minimal så var det nærmest som om man hadde stukket i plastikken med en spiss knappenål. Måtte se flere ganger for å være sikker.

Men da fungerer det igjen.. :yesnod: ... og jeg fikk luftet Ducati'en... :cool:

Vakkert. Har noen ganger fundert på om de som konstruerer disse dingsene har moro av å gjøre det litt vanskelig f eks ved å gjøre "umerkelige" merkinger :thumbsup:

mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...