Muggebigge Startet 4.Juni.2012 Del på Facebook Startet 4.Juni.2012 Jeg har en Polar 22 fra -67 med en Albin O21 fra -65. Motoren begynner å bli såpass sliten at jeg vurderer å bytte den ut. Men hva skal jeg i så fall bytte til? Det optimale hadde vært en flunkende ny snekkemotor med tøff-tøff-lyd, men går det an å få tak i det nå til dags? I tillegg til motor kommer jo gear, propellaksling, propell og en fjernkontroll som fra 60- eller 70-tallet. Men hvor kan man finne slikt? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hvis du kikker på Finn.no så ligger der en Polar 20(2009mod) for salg med en helt ny Marna 10-15 bensinmotor montert. Så hvis du vil ha en ny "tøff tøff" motor så kan du kontakte Marna i Mandal. De bygger fremdeles noen motorer ser det ut som, men billige er de nok ikke! Du kan også kontakte Mandal Treinnredning (Tor Oftebro), der driver de og restaurerer gamle snekker med ny innredning, nye motorer etc. Dette var jo firmaet som bygde/innredet Polar-snekkene før produksjonen blei flytta til Polen. Muligens de har noen nye/brukte motorer stående? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Kan jo være noen har spesialisert seg på å restaurere Albin også, kanskje i Sverige. Har selv ei 1970 Polar 22 maken til din (sjekk Finn) med en Marna RG12 12hk. Du må ikke sette inn noe diesel-dritt. Du sier motoren begynner å bli sliten, har du kunnskap nok til å sjekke hva som er utslitt. Kan jo være en hyggelig vinterjobb hvis det bare er snakk om å slipe opp ventiler eller eventuelt bytte stempelringer etc. Er jo ikke sikkert du må rive hele motoren selv om den begynner å bli litt slapp. Redigert 4.Juni.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jens_P Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Er mulighet for FM-motor her: http://www.fm-motor.no/index.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Dalton Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Du må ikke sette inn noe diesel-dritt. Hva er dette??? Finnes da ikke bedre motor, både når det gjelder pålitelighet og lyd, enn en Sabb Diesel type G. ? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Muggebigge Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Kan jo være noen har spesialisert seg på å restaurere Albin også, kanskje i Sverige. Har selv ei 1970 Polar 22 maken til din (sjekk Finn) med en Marna RG12 12hk. Du må ikke sette inn noe diesel-dritt. Du sier motoren begynner å bli sliten, har du kunnskap nok til å sjekke hva som er utslitt. Kan jo være en hyggelig vinterjobb hvis det bare er snakk om å slipe opp ventiler eller eventuelt bytte stempelringer etc. Er jo ikke sikkert du må rive hele motoren selv om den begynner å bli litt slapp. Joda. Det produseres stadig deler til Albin i Sverige http://www.albinmotor.com. Motoren har blitt overhalt tidligere, men for hver sesong så er det problemer med å få den til å gå ordentlig. Jeg har ikke peiling på motor, så det er stort sett de som har båten i vinteropplag som fikser motoren. Nå har jeg akkurat byttet opplagssted, og derfra meldes det at det kommer vann inn i sylinderen. De skal se nærmere på det, men hvis det skal være sånn hver sommer, så kan det jo hende at det lønner seg å skifte ut hele motoren. Den er tross alt fra 1965, og det er ganske kostbart med deler fra Sverige. Hvor lang levetid har en sånn motor? Forresten veldig fin båt du har Honduras, hvis det er den med hvite puter som er til salgs på Finn. Hva har du lakket den med? Treverket ser jo helt speilblankt ut! Redigert 4.Juni.2012 av Muggebigge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Epifanes Klarlakk. Ikke den rimeligste du får, men blankt blir det.. :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
færd Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Marna/VP MB10A passer fint i de båtene der. Sett for guds skyld ikke inn noe diesel dyr i den, vet om et par som har Polar med 10hk SABB. Det er en lidelse å være ombord i. Du får kjøpt nye/overhalte MB10 fra Marna eller helt ny T12 som er en forbedret utgave av MB10. Men de er dyre. Hvis du sender meg en personlig melding så kan jeg tipse deg om en helt ubrukt MB10 komplett med aksel, propell og fjernkontroll Redigert 5.Juni.2012 av færd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.