Jump to content

Systemrens


syvers

Recommended Posts

Hei!

 

Har en FM 8-12 hk bensinmotor, som jeg gjerne skulle kjørt systemrens gjennom.

 

Er det noen som har erfaringer med dette?

 

Hvordan ville dere gått frem for å gjøre det?

 

Det er ikke bare dieselmotor det går på, også bensinmotorer?

 

mvh

M/B Gamla

 

 

Tror ikke det spiller noen rolle om det er Diesel eller bensin motor.

Hadde selv en runde med systemrens o.l. på min VP MD5 i sommer. Hadde problemer med at temp ble for høy og prøvde dette "mirakelmiddelet". Etter det jeg kan huske skulle stoffet stå i kjølesystemet i 2-3 dager før man skyllet det ut igjen. Det hadde en viss effekt, men problemet mitt (og mange andre) er at montoren ikke har ferksvannskjøling. Normalt kan man bare la guffa stå stille i systemet, og jeg tror effekten ble ganske redusert. Les om systemrens i denne artikkelen. Her beskrives sirkulerende rensing og jeg tror det fungerer mye bedre. Les ellers om mine erfaringer på Maximalt.dk.

Om det er kjøling så er problemet så husk å kikke på impeller og termostat i samme runden.

 

Hallgeir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hjelle Kjemi

Sitronsyre

20%

En tidel av prisen ...

Generell fremgangsmåte ved skylling finner du i dette innlegget

 

Jeg brukte Bar's Nural (fra Bilutstyr på Kokstad) til 125,- pr. pakke som hver går til 12 liter.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en Volvo Penta aqd40 fra 1982. I år fikk jeg ikke mer enn 8 knop før temperaturen dirret på 93 grader. Kjedelig! Jeg kjøpte 2 flasker Systemrens, laget en sløyfe for saltvannskretsen og lot blandingen sirkulere et kvarter hver andre time i 2 døgn.

 

I helga testet jeg resultatet: Kjørte på marsjfart (ca 13/14 knop) i over 2 timer og temperaturen holdt seg på 85 grader. Kjørte på "full pinne" (15-16 knop) i 45 minutter og temperaturen holdt seg på 90 grader.

 

Da jeg startet hadde blandingen med Systemrens en farge som på lys sommerpils. Etter 2 døgn så det ut som Guinness (æsj!)

 

Behandlingen anbefales!

_

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...