Jump to content

Givere til Feria Instrumenter - Resistansen - 2 polet til 1 polet.


Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg har i båten min givere på oljetrykk og temperatur på motoren 2 polede givere (stikk til både + og -. Da jeg kjøpte nye instrumenter viser det seg at de er for 1 polet opplegg.

Jeg ønsker nå og skifte giverne til 1 polet opplegg slik at instrumentene vil fungere. Intrumentene er kjøpt på Maritim Slependen, og har derfor forsøkt og ringe dem, men de tar som vanlig ikke tlf. Har også forsøkt ute på nett, men finner ikke noe om det.

 

Jeg vil vite hvilken resistans (fra - til) som skal være på giveren til oljetrykk og vanntemperaturen til Feria instrumentene, slik at jeg kan kjøpe de et annet sted enn i en båtforretning. De er jo svindyre der. Er det noen som vet det her på BP? Motoren er jordet til - på batteriet allerede, så det er kun utskifting av giverne igjen.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Jeg har i båten min givere på oljetrykk og temperatur på motoren 2 polede givere (stikk til både + og -. Da jeg kjøpte nye instrumenter viser det seg at de er for 1 polet opplegg.

Jeg ønsker nå og skifte giverne til 1 polet opplegg slik at instrumentene vil fungere. Intrumentene er kjøpt på Maritim Slependen, og har derfor forsøkt og ringe dem, men de tar som vanlig ikke tlf. Har også forsøkt ute på nett, men finner ikke noe om det.

 

Hvorfor kan du ikke bruke de topolede giverne?

Enpolede givere i topolet anlegg er jo et problem, men vanligvis ikke omvendt. Eller har jeg oversett noe?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Du har oversett alt jeg skrev først.

 

Jeg har topolet anlegg men har kjøpt topolet instrumenter og det er et problem med at de ikke virker.

Hva som er grunnen til dette vet jeg ikke. Det kan være defekte givere ol. også. De gamle instrumentene virket ikke i fjor heller. Så først trodde jeg det var instrumentene.

Det er grunnen til at jeg kjøpte nye instrumenter. Siden det ikke virker enda så går jeg utifra at giverne ikke passer med instrumentene eller er defekte.

 

Trenger vel ikke annet enn en -/jordingskabel fra batteriet til motor for å bygge om til en polet givere heller vel?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Du har oversett alt jeg skrev først.

 

Jeg har topolet anlegg men har kjøpt topolet instrumenter og det er et problem med at de ikke virker.

 

Tja,... det du skrev var bl a følgende:

 

Jeg har i båten min givere på oljetrykk og temperatur på motoren 2 polede givere (stikk til både + og -. Da jeg kjøpte nye instrumenter viser det seg at de er for 1 polet opplegg.

[...]

Motoren er jordet til - på batteriet allerede, så det er kun utskifting av giverne igjen.

 

Dette regner jeg med betyr at du har enpolet anlegg (motorblokk koblet til minus på batteriet), og at du har enpolede instrumenter. At det skulle være noe problem å bruke topolede sensorer med disse instrumentene klarer ikke jeg å se.

 

Men motstanden må naturligvis være tilpasset instrumentene, som du sier. Der kan jeg ikke hjelpe deg med nødvendige data, dessverre.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg har i båten min givere på oljetrykk og temperatur på motoren 2 polede givere (stikk til både + og -. Da jeg kjøpte nye instrumenter viser det seg at de er for 1 polet opplegg.

 

Du har oversett alt jeg skrev først.

 

Jeg har topolet anlegg men har kjøpt topolet instrumenter og det er et problem med at de ikke virker.

 

 

Nå blir jeg forvirret. Du sier du har topolet giver og enpolet instrument. Det er jo flere typer motstand i instrumenter, økende motstand eller minkende, samt forskjellige verdier. Det er jo bare å jorde den ene polen på giveren. Ellers er den gåen. Det kan måles med et ohm-meter.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Sorry at jeg villedet dere i sta.Jeg skrev en del feil. Nå skal det bli riktig.

 

 

Jeg har 2 polet anlegg, givere og dynamo og starter. + og - pol på alt sammen. Dette tenkte jeg ikke på da jeg ny handlet nye instrumenter fordi disse er 1 polete.

Tilkoblinger på disse er kun +, - , signal fra giver og bryter/tenningslås.

 

Da det er lettere å få tak i 1 polete givere hos bilforhandlere etc. enn 2 polete så går jeg for å bytte til enpolete givere.

 

Det som er problemet mitt er at jeg ikke finner ut hva som er motstanden/resistans (fra og til) på de to giverne jeg trenger, altså til oljetrykk og vanntemperatur.

Er det noen som vet hva som er gjeldende for givere til Faria instrumenter på oljetrykksgiveren og vanntemperatur giveren så instrumentene vil vise rett oljetrykk og vanntemp?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Forskjellen på enpolet og topolet giver er kun om det elektriske anlegget har såkalt "flytende jord" eller ikke.

Altså, på enkelte installasjoner er ikke motoren jordet, slik at kun å skru giveren inn i motorblokken ikke vil jorde giveren, og derfor kommer de med to ledninger, en som skal til jord, og en som skal til instrumentet.

 

Man kan helt fint bruke en topolet giver i begge tilfeller (såfremt den jordes), men en enpolet giver kan kun brukes på installasjoner hvor motoren er jordet og vil ikke virke i installasjoner med flytende jord.

 

Instrumentene er like uansett giver, og det finnes ikke egne instrumenter for enpolet eller topolet giver, i det minste ikke som jeg har sett ?

 

Giveren inneholder selvfølgelig en variabel motstand som endres ved temperatur- / trykkforskjeller, og enkelte givere kommer i forskjellige typer, slik som for eksempel tankmålere, men så vidt jeg vet er det rimelig standard på temperatur og oljetrykksmåler, selv om instrumentene kan variere i enhet, slik som celsius/farenheit og bar/psi osv.

Akkurat hva motstanden er på vet ikke jeg, men dersom instrumentet ikke virker, er det normalt noe galt med enten instrumentet, ledninger / tilkoblinger eller selve giveren.

 

Så lenge motoren er jordet, og det ikke er et slikt "flytende jord" system hvor hver komponent er jordet separat, så kan du bytte til enpolet giver, men jeg tror ikke det finnes forskjellige typer til temperatur / oljetrykk og velge mellom da jeg kun har sett en standard, og det ser ut til at selv gamle givere, givere fra Biltema og andre steder osv. ser ut til å virke fint med Faria instrumentene, men det enkleste er kanskje å kjøpe Faria's egne givere, så bør i det minste fungere.

 

Mål jordingen i dashbordet også nøye, av erfaring er ofte problemer med instrumenter relatert til dårlig jording av selve instrumentet.

Link to post

Forskjellen på enpolet og topolet giver er kun om det elektriske anlegget har såkalt "flytende jord" eller ikke.

Altså, på enkelte installasjoner er ikke motoren jordet, slik at kun å skru giveren inn i motorblokken ikke vil jorde giveren, og derfor kommer de med to ledninger, en som skal til jord, og en som skal til instrumentet.

 

Man kan helt fint bruke en topolet giver i begge tilfeller (såfremt den jordes), men en enpolet giver kan kun brukes på installasjoner hvor motoren er jordet og vil ikke virke i installasjoner med flytende jord.

 

Instrumentene er like uansett giver, og det finnes ikke egne instrumenter for enpolet eller topolet giver, i det minste ikke som jeg har sett ?

 

Giveren inneholder selvfølgelig en variabel motstand som endres ved temperatur- / trykkforskjeller, og enkelte givere kommer i forskjellige typer, slik som for eksempel tankmålere, men så vidt jeg vet er det rimelig standard på temperatur og oljetrykksmåler, selv om instrumentene kan variere i enhet, slik som celsius/farenheit og bar/psi osv.

Akkurat hva motstanden er på vet ikke jeg, men dersom instrumentet ikke virker, er det normalt noe galt med enten instrumentet, ledninger / tilkoblinger eller selve giveren.

 

Så lenge motoren er jordet, og det ikke er et slikt "flytende jord" system hvor hver komponent er jordet separat, så kan du bytte til enpolet giver, men jeg tror ikke det finnes forskjellige typer til temperatur / oljetrykk og velge mellom da jeg kun har sett en standard, og det ser ut til at selv gamle givere, givere fra Biltema og andre steder osv. ser ut til å virke fint med Faria instrumentene, men det enkleste er kanskje å kjøpe Faria's egne givere, så bør i det minste fungere.

 

Mål jordingen i dashbordet også nøye, av erfaring er ofte problemer med instrumenter relatert til dårlig jording av selve instrumentet.

 

Jording i dashboard er perfekt, og jording til motoren likeså nå. Som jeg skrev tidligere så har jeg mistanke til at giver eller instrument er defekte. Så derfor kjøpte jeg nye instrumenter. Da det fortsatt ikke virker så sitter jeg igjen med defekte givere. Derfor jeg vil bytte dem, men jeg går ikke å legger 6 - 700 kroner på disken for en oljetrykksgiver. Derfor vil jeg kjøpe de på et sted som er billigere. At de hadde en standard visste jeg ikke (mtp. indre variable motstand). Skal kikke mer på det i morgen. Får se da hva jeg kommer frem til.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Har du forsøkt å målt mostanden i de giverne du allerede har ?

 

Forøvrig så kan jeg ikke fatte at du vil konvertere fra eksisterende to-polet til en-polet !!

 

Med et to-polet system så elimenerer du jo en del av tæringsproblematikken mhp krypestrømmer !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...