overoe Startet 5.Juni.2012 Del på Facebook Startet 5.Juni.2012 Jeg skal instalere generator i min båt til vinteren og det er jo greit å sjekke litt rundt. Jeg lurer på om noen har erfaring med Blutec 40 D. Det er en 4 kw vannkjølt diesel generator fra Domitec. Prismessig er den gunstig men spørsmål er om den duger? Den blir sikkert ikke brukt mange timer PR år men slikt utstyr er det jo greit å legge litt penger i så man slipper å bytte den ut om noen år. Link til produsentens nettside http://www.dometic.com/enie/International/Site/Marine/Marine-Leisure/Energy-Systems/Generators/products/?productdataid=82350 Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Vet inte vem som gör det här aggregatet till Dometic. Kanske någon välkänd generatortillverkare? Det framgår inte vilket varvtal som aggregatet arbetar med. Normalt är det ju 1500 rpm eller 3000 rpm för 50 Hz men det finns kanske aggregat som arbetar med elektronisk frekvensstyrning oberoende av generatorvarvtal. Hur som helst så är lågvarvighet en viktig faktor när det gäller ljudnivån. Styr om möjligt bort från 3000 rpm som ger onödigt surrig ljudbild. Jag hade nog i första hand valt ett 1500 rpm aggregat från någon av de stora tillverkarna ss ONAN, Köhler eller Westerbeke. Välkända aggregat ger ju indirekt större trygghet när det gäller reservdelar och service. Mitt Onan 6,5kVA med Kubotamotor har gått 2100 timmar hittills och visar inga tecken till ålderskrämpor. Redigert 5.Juni.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Har hatt denne generatoren på tredje året. Har ca 110 timer på det. Ikke noe problemer, har skiftet anoder og olje på det tre ganger og impeller en gang. Ellers er sensorer som kontrollerer det meste elektronisk. Fornøyd sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Finner ikke at det er oppgitt turtall på motoren. Regner vel da med at det er en 3000RPM? Støyer mye? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
brs Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Ja 3000 omr. . Støy 54 db på målinger som er oppgitt. Har mye å si hvor mye en gjør vedr. montering for støybildet. Det er helt klart at et på 1500 omd går stillere men er også dobbelt så dyrt og tungt. Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 brs skrev On 5.6.2012 at 22.27: Har hatt denne generatoren på tredje året. Har ca 110 timer på det. Ikke noe problemer, har skiftet anoder og olje på det tre ganger og impeller en gang. Ellers er sensorer som kontrollerer det meste elektronisk. Fornøyd sålangt. Hei. Har du fortsatt Dometic generator? Jeg kjøpte en Blutec 40D brukt i 2016 og lurer på om du vet hvor jeg kan få tak i service- og reservedeler. Har hatt båten i opplag hos Vindö i Sverige de to siste årene, da har de utført service og konservering der. Tenkte at jeg skulle gjøre det selv i år. Har hatt en dialog med Dometic i Sandefjord men de har sendt meg på en rundgang til forhandlere her på Østlandet som ikke forhandler Dometic generatorer... Har endt opp hos SeaSea på Ruud, de kan levere deler men trenger delenummeret for å kunne bestille, splittegning med delenummer er det kun forhandlerne som har tilgang til... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Hei. Har ikke den båten lenger, men Dometic er jo importør og de må kunne serve deler. Jeg bestilte hos dem gjennom lokal forhandler, ingen problem med det i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
MyWayBoat Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 brs skrev for 16 timer siden: Hei. Har ikke den båten lenger, men Dometic er jo importør og de må kunne serve deler. Jeg bestilte hos dem gjennom lokal forhandler, ingen problem med det i det hele tatt. Ok, takk for tilbakemelding. Satser på at SeaSea på Ruud kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.