Jump to content

Makrell - Steke, røke eller kaste ?

Honduras

Recommended Posts

Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk. Dere trenger ikke fylle opp denne tråden med hatmeldinger... :wink:

Men til oss andre i sør-Norge som faktisk spiser den, hvordan behandler og spiser du makrellen?

Klassikeren er stekt makrell med agurksalat og nypoteter, men har du (eller hun som bestemmer) en vinneroppskrift på makrell i form av kaker eller noe annet fint?

Kjør debatt...

(inntil moderator sier noe annet ligger den i ÅF, siden fisking er en stor del av båtlivet for mange)

Redigert av Honduras (see edit history)

En sikker vinner er som følger:

Del makrellen i to til fire like store biter. Gjør dette til du har f.eks hundre biter totalt. Så trer du en og en bit på en sirkelkrok i størrelse 16 som du igjen fester med et forstn til en rygg. Dette setter du ut i havet, nå på sommeren så grunt som mulig. La det stå og fiske noen timer før du drar den ombord i båten med ei kveite, eller gjerne flere.

Kveiten(e) lar du ligge kjølig til modning noen dager før du da enten koker eller steker dem. Smaker fortreffelig.

Makrell er medisin med finner :) og vi må takke oss lykkelig for at vi fortsatt tilhører 1 land som kan hente denne fisk til mat. Skal man bruke makrellen som mat , bør denne bløgges snarest mulig etter fangst og helst i en balje med frisk saltvann. Skal den brukes til agn (beste agn) er det best å ikke bløgge. En ting er sikker og av respekt for denne levende vesen : Avliv fisken og ikke la den dø av seg selv !! Å la den dø av seg selv " i lufta" kan samenliknes med å kvele en katt i en bøte med vann...

Den minste makrellen , så kalt pir, syns jeg er best til mat . Både varmrøkt og grillet, men nykål og amandine poteter til :)

Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk.

Hvor har du dette fra?

Er selv fra vestlandet og har til dags dato aldri hørt om folk som kaster makrell og enda mindre at den kalles for ufisk. Heller tvert om.

Er det hestmakrell du tenker på kanskje? http://www.liegruppen.no/fiskeri/arter-fangstsoner/hestmakrell

Synest makrellen er best kokt, skjær opp i passende biter å la den trekke i gryten. Like god kald som varm.

Røykemakrell er Bankers, tennene løper i vann nå som de første makrell rapportene begynner å tikke inn.

Årets første fangst går til røyking !!!

Bruker en liten aburøyke når vi er på båttur, og så har jeg en litt større hjemme.

Salter i kjøleskap ett lite døgn, og så røyke. Er den saltet lenger enn ett døgn må den vannes før røyking.

Pass på å at den er helt tørr før du røyker.

Bruker å variere litt med pepper. Noen med og noen uten.

Smaker fantastisk varm rett fra røyka, men er faktisk enda bedre etter ett døgn i kjøleskap, da får den 'satt seg'.

Ett måltid eller to med steika makrell er også oblikatorisk i løpet av sesongen.

Frua insisterer også på å koke makrell med jevne mellomrom. Hun har en vidunderoppskrift som involverer eddik og laubærblader, men jeg kjenner ikke detaljene.

Jeg mistenker at det er for å få lov å fiske noen ekstra makreller når vi er ute at hun driver med dette kokeprosjektet sitt :lol:

Dessuten går det litt overskudds makrell + avskjær i teinene da....

Men kaster ikke makrell. Bruker alt og avslutter fisket når vi har nok.

PS : Frua er fra Trøndelag, som er nord for Vestlandet, og jeg tror du må enda lenger nord før de slutter å spise den.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk.

Riktignok ikke vestlandet, men jeg har familie fra Nord-Trøndelag og der kaller man makrellen mye stygt. Blandt annet likfisk. Jeg vet ikke hvorfor makrellen ikke spises eller fiskes der, men den er åpenbart en ufisk i deres øyne.

Selv har jeg prøvd makrell i flere varianter, men dette er rett og slett en fisk som jeg syntes smaker vondt. Også flykræsj varianten.

Men som agn er den utmerket...og en flott sportsfisk på kastestang for lettfiske.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Hvor har du dette fra?

Er selv fra vestlandet og har til dags dato aldri hørt om folk som kaster makrell og enda mindre at den kalles for ufisk. Heller tvert om.

Min mor kommer fra Elnesvågen utenfor Molde. Vokst opp på fisk, men makrell hadde hun ikke smakt før hun kom til Østlandet i nærmere 20-års alderen. Slekta der oppe spiser fremdeles ikke makrell så vidt jeg vet. Hvis du ser lenger opp i tråden er det flere som bruker den kun til agn.

Når vi fisker makrell og (helst) pir heromkring er den mager og fin. Tror kanskje fisken på vestlandet eller nordafor er større og fetere. Den fete makrellen blir det kanskje mer transmak på...?

Må jo være en grunn til at den i enkelte landsdeler bare brukes til agn, hvis den smaker like godt som her på østlandet. Folk har da ikke så forskjellig smak utfra hvor de bor i øyeblikket.

Redigert av Honduras (see edit history)

Teriyakimarinert makrell

4 porsjoner, 8 makrellfileter.

Marinade:

1,5 dl soyasaus, 1dl vann, 0,5 dl sukker, 1 hvitløkbåt finhakket, 1 sitrongress finhakket, 1 ts frisk ingefær finhakket.

Slik gjør du:

Bland marinaden, kok i 5 min. og avkjøl den. Pensle makrellfiletene flere ganger med marinaden.

Stek dem på grill eller i grillpanne i ca 2 min. på hver side. Server makrellfiletene nystekte med ris og salat og med resten av marinaden ved siden av.

Nam..nam :thumbsup:

Spiser makrellen både stekt og kokt med laurbærblader i vannet, men den har en såpass utpreget smak at jeg bare spiser den 3-4 ganger i sesongen. Max. Ellers synes jeg alltid det er greit å ha noen i frysen til agn, i tilfelle jeg skulle finne på å sette en snikline...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK, la ikke dette bli en tråd om hvor mye den enkelte hater makrell, om den bare kan brukes til agn eller også kan spises selv om man agner med den.

Dersom du spiser den, legg ut dine favorittoppskifter slik at vi andre makrellgnagerne kan få noen tips. Har du ingen oppskrift, les deg opp i denne tråden.

Vil du ikke spise makrell, les en annen tråd :wink:

Noen som kan forklare hvordan dere røyker makrellen? Hvilket utstyr brukes osv? Gjerne i detalj, har nemlig aldri prøvd det før.

Kanskje henvise til en internettside?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

https://baatplassen.no/i/topic/82073-varmroeyking-av-makrell-tips/page__hl__makrell

https://baatplassen.no/i/topic/69973-tilberedning-av-makrell-tips-om-roeking-etc/page__hl__makrell

Kanskje disse to linkene kan hjelpe deg. Har du ikke røykeri er en vanlig kulegrill ypperlig til varmrøyking og mye større kapasitet enn en aburøk eller lignende. Fyr opp med einer og eller spon som du kjøper. når jeg drev med røyking i litt større skala. (kapasitet på 4-500 kilo i døgnet) så fikk jeg einer fra en pensjonist som jeg kuttet opp med en sånn fliskutter for hage. Og hadde over fuktig flis/spon fra sagbruk for å dempe flammene. Du vil ha røyk ikke ild.

Enkel metode for kaldrøyking: Ut i skogen og finn deg en kjepp ala en gjerdestolpe. Slå den ned i plenen så det stikker opp en liten meter. Fyll på et par bøtter sand på plenen. Når du skal røyke henger du fisken på spiker du har satt i stolpen. Ta så en tønne som du trer over stolpen Sett den litt på skrå mens du dytter under einer elller lignende tenn på med litt tørr never. Når du har god fyr "Vrir" du tønna ned i sanden slik at det blir tett. Tenn på tre fire ganger i løpet av en lang dag og la den gjerne hange til dagen etter. (gjelder for f.eks en laksefilet på 1-1,5 kilo)

Viktig å tenke på når du røyker.

Fisken må være tørr utenpå. Jeg tørker feit fisk til det kommer en hinne på og gjerne kommer ut en fettdråpe eller to på overflaten. Den må være så tørr for å ta røyken ordentlig.

Når du er ferdig å røyke og speseilt ved kaldrøyking så er det viktig at du henger fisken til lufting og ikke pakker den ned med en gang. Da blir ikke smaken så skarp osv.....

Er sikkert mange meninger om dette og dette er mine :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...