Honduras Startet 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2012 (redigert) Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk. Dere trenger ikke fylle opp denne tråden med hatmeldinger... Men til oss andre i sør-Norge som faktisk spiser den, hvordan behandler og spiser du makrellen? Klassikeren er stekt makrell med agurksalat og nypoteter, men har du (eller hun som bestemmer) en vinneroppskrift på makrell i form av kaker eller noe annet fint? Kjør debatt... (inntil moderator sier noe annet ligger den i ÅF, siden fisking er en stor del av båtlivet for mange) Redigert 6.Juni.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 En sikker vinner er som følger: Del makrellen i to til fire like store biter. Gjør dette til du har f.eks hundre biter totalt. Så trer du en og en bit på en sirkelkrok i størrelse 16 som du igjen fester med et forstn til en rygg. Dette setter du ut i havet, nå på sommeren så grunt som mulig. La det stå og fiske noen timer før du drar den ombord i båten med ei kveite, eller gjerne flere. Kveiten(e) lar du ligge kjølig til modning noen dager før du da enten koker eller steker dem. Smaker fortreffelig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Glemte å ta med at man må huske på jevnilig påfyll av haill under hele prosessen. Og gjerne etterpå også. Noe må man jo finne på mens kveiten ligger til modning. Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Makrell er medisin med finner :) og vi må takke oss lykkelig for at vi fortsatt tilhører 1 land som kan hente denne fisk til mat. Skal man bruke makrellen som mat , bør denne bløgges snarest mulig etter fangst og helst i en balje med frisk saltvann. Skal den brukes til agn (beste agn) er det best å ikke bløgge. En ting er sikker og av respekt for denne levende vesen : Avliv fisken og ikke la den dø av seg selv !! Å la den dø av seg selv " i lufta" kan samenliknes med å kvele en katt i en bøte med vann... Den minste makrellen , så kalt pir, syns jeg er best til mat . Både varmrøkt og grillet, men nykål og amandine poteter til :) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Makrell tar jeg godt vare på. Beste agn som finnes! (Etter 2 år i fryser´n fisker den enda bedre...) Redigert 6.Juni.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Zenit Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk. Hvor har du dette fra? Er selv fra vestlandet og har til dags dato aldri hørt om folk som kaster makrell og enda mindre at den kalles for ufisk. Heller tvert om. Er det hestmakrell du tenker på kanskje? http://www.liegruppen.no/fiskeri/arter-fangstsoner/hestmakrell Synest makrellen er best kokt, skjær opp i passende biter å la den trekke i gryten. Like god kald som varm. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Får man makrell av litt størrelse så er dette flott fisk å grave. Spises på flattbrød med sennepssaus samt en kald øl i den norske sommer"varmen"! Stekt makrell med frisk salat og sur rømmesaus på, helt nydelig. En flott matfisk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Vi bruker å grille Makrell på hytta! fantastisk godt! en hyttenabo som er kokk bruker å koke den med laurbærblad og div greier å spise den kald på brøskiva Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Erik Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Røykemakrell er Bankers, tennene løper i vann nå som de første makrell rapportene begynner å tikke inn. Årets første fangst går til røyking !!! Bruker en liten aburøyke når vi er på båttur, og så har jeg en litt større hjemme. Salter i kjøleskap ett lite døgn, og så røyke. Er den saltet lenger enn ett døgn må den vannes før røyking. Pass på å at den er helt tørr før du røyker. Bruker å variere litt med pepper. Noen med og noen uten. Smaker fantastisk varm rett fra røyka, men er faktisk enda bedre etter ett døgn i kjøleskap, da får den 'satt seg'. Ett måltid eller to med steika makrell er også oblikatorisk i løpet av sesongen. Frua insisterer også på å koke makrell med jevne mellomrom. Hun har en vidunderoppskrift som involverer eddik og laubærblader, men jeg kjenner ikke detaljene. Jeg mistenker at det er for å få lov å fiske noen ekstra makreller når vi er ute at hun driver med dette kokeprosjektet sitt Dessuten går det litt overskudds makrell + avskjær i teinene da.... Men kaster ikke makrell. Bruker alt og avslutter fisket når vi har nok. PS : Frua er fra Trøndelag, som er nord for Vestlandet, og jeg tror du må enda lenger nord før de slutter å spise den. Redigert 6.Juni.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Fra et eller annet sted på vestlandet går man over til å kaste makrellen istedenfor å spise den. Greit nok, vi vet dere anser makrellen som ufisk. Riktignok ikke vestlandet, men jeg har familie fra Nord-Trøndelag og der kaller man makrellen mye stygt. Blandt annet likfisk. Jeg vet ikke hvorfor makrellen ikke spises eller fiskes der, men den er åpenbart en ufisk i deres øyne. Selv har jeg prøvd makrell i flere varianter, men dette er rett og slett en fisk som jeg syntes smaker vondt. Også flykræsj varianten. Men som agn er den utmerket...og en flott sportsfisk på kastestang for lettfiske. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Honduras Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Hvor har du dette fra? Er selv fra vestlandet og har til dags dato aldri hørt om folk som kaster makrell og enda mindre at den kalles for ufisk. Heller tvert om. Min mor kommer fra Elnesvågen utenfor Molde. Vokst opp på fisk, men makrell hadde hun ikke smakt før hun kom til Østlandet i nærmere 20-års alderen. Slekta der oppe spiser fremdeles ikke makrell så vidt jeg vet. Hvis du ser lenger opp i tråden er det flere som bruker den kun til agn. Når vi fisker makrell og (helst) pir heromkring er den mager og fin. Tror kanskje fisken på vestlandet eller nordafor er større og fetere. Den fete makrellen blir det kanskje mer transmak på...? Må jo være en grunn til at den i enkelte landsdeler bare brukes til agn, hvis den smaker like godt som her på østlandet. Folk har da ikke så forskjellig smak utfra hvor de bor i øyeblikket. Redigert 6.Juni.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bøljan Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Teriyakimarinert makrell 4 porsjoner, 8 makrellfileter. Marinade: 1,5 dl soyasaus, 1dl vann, 0,5 dl sukker, 1 hvitløkbåt finhakket, 1 sitrongress finhakket, 1 ts frisk ingefær finhakket. Slik gjør du: Bland marinaden, kok i 5 min. og avkjøl den. Pensle makrellfiletene flere ganger med marinaden. Stek dem på grill eller i grillpanne i ca 2 min. på hver side. Server makrellfiletene nystekte med ris og salat og med resten av marinaden ved siden av. Nam..nam Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Makrell tar jeg godt vare på. Beste agn som finnes! Kommer an på hva man er ute etter. De som går etter hummer på litt høyere nivå sverger til berggylte som agn der. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Hvis du ser lenger opp i tråden er det flere som bruker den kun til agn. Er vel ingen som har kommentert som sier de kun bruker den til agn? Jeg bruker den til agn jeg og, men det betyr ikke at jeg ikke spier den for det. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 sprøsteikt makrell med hvit saus og nypoteter er kjempegodt. Det er også godt med kokt makrell med nypoteter, flatbrød og smør. Etter min smak er dette en av de fiskene med mest smak. Spiser heller makrell enn flere andre sorter.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Jeg bruker den til agn jeg og, men det betyr ikke at jeg ikke spier den for det. Les igjen du. Både undertegnede og flere bruker makrell utelukkende til agn. For mitt vedkommende pga smak, den er rett og slett kjempevond. Møkkafisk! All annen kjent matfisk liker jeg. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 en hyttenabo som er kokk bruker å koke den med laurbærblad og div greier å spise den kald på brøskiva Og mer reven Pepperrot til. Nam. Pir helstekt fylt med persilleblader og med et glass kald Rabarbrasuppe (må være den dyp røde Rabarbra`n ) namn, nam. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Les igjen du. Både undertegnede og flere bruker makrell utelukkende til agn. For mitt vedkommende pga smak, den er rett og slett kjempevond. Møkkafisk! All annen kjent matfisk liker jeg. /Chaos Min gamle far pleier å si : Folk som ikke liker makrell er det noe alvorlig galt med Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Spiser makrellen både stekt og kokt med laurbærblader i vannet, men den har en såpass utpreget smak at jeg bare spiser den 3-4 ganger i sesongen. Max. Ellers synes jeg alltid det er greit å ha noen i frysen til agn, i tilfelle jeg skulle finne på å sette en snikline... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 OK, la ikke dette bli en tråd om hvor mye den enkelte hater makrell, om den bare kan brukes til agn eller også kan spises selv om man agner med den. Dersom du spiser den, legg ut dine favorittoppskifter slik at vi andre makrellgnagerne kan få noen tips. Har du ingen oppskrift, les deg opp i denne tråden. Vil du ikke spise makrell, les en annen tråd Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Vil bare poengtere at selv om jeg synes det er genialt å konvertere den til kveite. så synes jeg makrellen er god matfisk også. Bestefar der i mot mente den var en likspiser som nevnt ovenfor. Nå er det vel heller ueren som er det? Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Noen som kan forklare hvordan dere røyker makrellen? Hvilket utstyr brukes osv? Gjerne i detalj, har nemlig aldri prøvd det før. Kanskje henvise til en internettside? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Bøljan Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Goran: Prøv ABU røken! Meget enkelt og smaker ypperlig http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=45358&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Abu%20Garcia%20Abu%20R%F8ken Redigert 6.Juni.2012 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Varmrøkt makrell røkt på einer og eikespon, tilbehør flatbrød, godt smør og hjemmelaget potetsalat. Eller sprøstekt med nypoteter og agurksalat. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 https://baatplassen.no/i/topic/82073-varmroeyking-av-makrell-tips/page__hl__makrell https://baatplassen.no/i/topic/69973-tilberedning-av-makrell-tips-om-roeking-etc/page__hl__makrell Kanskje disse to linkene kan hjelpe deg. Har du ikke røykeri er en vanlig kulegrill ypperlig til varmrøyking og mye større kapasitet enn en aburøk eller lignende. Fyr opp med einer og eller spon som du kjøper. når jeg drev med røyking i litt større skala. (kapasitet på 4-500 kilo i døgnet) så fikk jeg einer fra en pensjonist som jeg kuttet opp med en sånn fliskutter for hage. Og hadde over fuktig flis/spon fra sagbruk for å dempe flammene. Du vil ha røyk ikke ild. Enkel metode for kaldrøyking: Ut i skogen og finn deg en kjepp ala en gjerdestolpe. Slå den ned i plenen så det stikker opp en liten meter. Fyll på et par bøtter sand på plenen. Når du skal røyke henger du fisken på spiker du har satt i stolpen. Ta så en tønne som du trer over stolpen Sett den litt på skrå mens du dytter under einer elller lignende tenn på med litt tørr never. Når du har god fyr "Vrir" du tønna ned i sanden slik at det blir tett. Tenn på tre fire ganger i løpet av en lang dag og la den gjerne hange til dagen etter. (gjelder for f.eks en laksefilet på 1-1,5 kilo) Viktig å tenke på når du røyker. Fisken må være tørr utenpå. Jeg tørker feit fisk til det kommer en hinne på og gjerne kommer ut en fettdråpe eller to på overflaten. Den må være så tørr for å ta røyken ordentlig. Når du er ferdig å røyke og speseilt ved kaldrøyking så er det viktig at du henger fisken til lufting og ikke pakker den ned med en gang. Da blir ikke smaken så skarp osv..... Er sikkert mange meninger om dette og dette er mine :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.