Emjay Startet 6.Juni.2012 Del på Facebook Startet 6.Juni.2012 Madammen og meg har akkurat handlet oss en Summer dream 28 med en Ford/sabb 5.9 (2704) turbo rekkesekser, og skal hente den nå til helga. For en herlig lyd i den motoren, smeltet helt! Alt virket utrolig fint ingen lekkasjer, blank og fin, bruker visstnok ikke noe olje. Oljetrykk lå på 4kg på tomgang ved kaldstart og 3.5kg ca på tomgang ved varm. Er det noen spesielle ting med de motorene som er greit å vite? Forrige eieren hadde ikke tatt noen motor service iår. Impeller, diesel filter, olje/filter - er alt sånt greit å ta hvert år på disse? Hørte rykter om at disse gikk det litt over 17liter på motoren.. Det blir litt forandring av hva vår gamle Bukh dv20 hadde. Hva tror dere en slik tass vil bruke i timen på 7-8 knop? Han forrige eieren sa han bare fylte og hadde aldri giddi å regnet det ut. Men vi regner vel med alt fra 5-10liter/t og sikkert godt å vel det når en spruter på. Den hadde også gått 4000 timer for 3 år siden. Nå er den sikkert 4500. Er sånt ett hinder for disse maskinene? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Disse motorene er slitesterke som bare det så lenge de får stellet sitt. Oljeskift med filter og dieselfilterbytte er obligatorisk hvert år. Sjekk også at det er olje på dieselpumpa. Går vel på en halvliter på den pumpa ved bytte, og hvis den er trykksmørt fra motor, så slipper du å tenke på det. Impeller til sjøvannspumpa er det bare å ta ut og sjekke tilstanden. Ser den fin ut, så sett den inn med litt fett igjen ved montering, eller bytt hvis den ser tvilsom ut. Har to 2725E (128 hk)motorer i min båt, og de bruker rundt 15-16 liter i timen til sammenpå 9,5-10 knops fart. Dette er et skrog som veier 12 tonn og er deplacementskrog. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Emjay Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Det var kjekt å vite! Skal sjekke diesel pumpa om den har egen beholder eller ei til helga. Okai, det forbruket var jo itte gærli da til den vekta Fikk også tips om at det var greit å ta service på turboen ca 1500 /t, forrige eier var ikke klar over at det var turbo på motoren engang så mulig jeg skrur av den til høsten Han har hatt den i 3 år, så syntes nesten var litt rart, men han er en eldre kar som kanskje ikke hadde det så travelt Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Gratulerer med ny båt og motor. Jeg har en 2704 med turbo og mellomkjøler. Regner med at du har en dieselpumpe med oljepåfylling. Dieselpumpe: Ver obs på at det skal lekke litt diesel fra stemplene i pumpa og til oljen i dieselpumpa. Vil anbefale å skifte oljen side forrige eier virker litt ukjent med motoren. Motorene leveres med to typer bunnpanne. Den ene tar ca 14 liter og den største (dype) tar ca 19 liter olje. Mener det var ikludert filter. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Grattis med ny båt, god motor det der Her finner du kanskje noe dokumentasjon av interesse? https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
rogeri Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 God å solid motor, gassmaske dog en fordel under oppstart i kaldt vær! Ikke no særlig for folk med luftveisproblemer..... Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Det var kjekt å vite! Skal sjekke diesel pumpa om den har egen beholder eller ei til helga. Okai, det forbruket var jo itte gærli da til den vekta Fikk også tips om at det var greit å ta service på turboen ca 1500 /t, forrige eier var ikke klar over at det var turbo på motoren engang så mulig jeg skrur av den til høsten Han har hatt den i 3 år, så syntes nesten var litt rart, men han er en eldre kar som kanskje ikke hadde det så travelt Hei MortenJ! Du finner nok ingen egen beholder ved dieselpumpa. Enten har den påfyllingsplugg eller så kommer det et rør fra oljepumpe eller oljefilterholderen. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) En ting til MortenJ! Angående driftstiden på motoren. Jeg har en 2726E som har gått 2900 timer. Jeg snakket med Haugen Maskin for et par år siden når den hadde gått 2700 timer, og lurte da på om det var på tide å vurdere å ta den ut for en gjennomgang. Svaret fra Haugen Maskin var at det var ikke noe vits i å tenke på det før den rundet 10.000 timer dersom du ikke hadde problemer. Du har med andre ord mange timer igjen! Redigert 6.Juni.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Emjay Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hjertelig takk for nyttige tips! 10,000 timer ja! Merket at det røyk godt de første 5 minuttene når den var kald, lest mye fram og tilbake angående det så sånn skal de være tydeligvis Blir og gå over motoren nå til uka, men først skal vi kjøre den fra Fredrikstad til Porsgrunn i helga. Hvilken olje bruker anbefaler dere? 15-40 mineral? Er det fyfy å bruke biltema sin? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hei Har en 2728t som stort sett er samme motoren og den bruker jeg 15-40 mineralolje på. På forumet har det vært diskutert om det med fordel (røyk) kan brukes 20-50 mineralolje. Biltema har også den oljen. Jeg kommer til å prøve 20-50 mineralolje fra Biltema ved neste oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Er det fyfy å bruke biltema sin? På ingen måte. Biltema sine oljer er fra kjente leverandører. Mener å ha hørt at det for tiden er fra Statoil. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Vi har også 2704 i vår.. OM du har simms pumpe er den nok oljesmurt med egen olje. Påfylling i toppen , nivåplugg på siden og tappeplugg sittende i underkant knotete til over sjøvannsfiltret. Vanlig motorolje på denne 15/40. Får du jukking på tomgang er det mye diesel i olja og da må den byttes igjen. Råflott motor som starter uansett og røklegger naboene ved kaldstart. Gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.