Jump to content

En tråd om hvite/lyse epoxynater

godthaab-

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har noen spørsmål til dere som har natet med epoxy i lys farge.

Jeg ser de fleste velger en hvitfarge med litt gult i. Brekkfargene kommer vel bare i rene farger så her må man blande selv, right? Har man sjangs til å blande samme fargen hvis man har tatt vare på "oppskriften" fra første blanding og er nøye og bruker vekt? Skal nate ganske mye og har ikke sjangs til å ta alt i et jafs. Dessuten kan det jo komme fremtidige reperasjoner eller ombygginger. Nater som er helt hvite blir vel litt skjærende?

Jeg har endel luker som har samme avstand som resten av natene. disse blir jo ikke nata og vil se svarte ut. Vil det da bli litt feil å bruke hvit natemasse? Hadde passet bedre med sorte nater sånn sett, men vil gjerne ha hvite lyse nater.

Stavene er i eik.

Håper på svar!

Jeg har ikke hvite mat, men har likevel et innspill. Måtte restaurere den ene av to luker i styrhustaket. Det eneste som kunne brukes om igjen var ramma. Alt av finer og mahognystaver var ødelagt. For å slippe masse jobb og anskaffelse av nye staver, ble luka laget av hel finer med malte "nat". Ser helt ekte ut, med mindre du virkelig gransker luka nøye. Kan legge ut bilde etterhvert, når lakken blir tørr. Et forslag, dersom du skal lage nye luker...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Det blir litt smak og behag, men ut fra en estetisk vurdering synes jeg at lyse nater på mørke tresorter fungerer best, og omvendt. Men mørker nater blir aldri feil, så er man i tvil, hold deg til svart eller brunt.

Når det gjelder natemasse ville jeg fraråde epoksy med mindre du har tungtveiende grunner til å bruke den. Epoksyen er steinhard og tar ikke opp bevegelsene i treverket, noe som overfører spenninger til andre steder i overbygget, med resultatet at treverket sprekker. Jeg har brukt Sikaflex som natemasse og er knallfornøyd. Et dekk jeg la for 12 år siden er så god som ny, sikaen kan slipes, lakkes og oljes som resten av dekket og finnes i en rekke farger. Da slipper du også problemet med å blande riktig farge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...