Hekkbølgen Startet 10.Juni.2012 Del på Facebook Startet 10.Juni.2012 Hei alle båtvenner! xxx xxxx xxx xxxxxxx xx xxxxx xx xx xxxxxxx x xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Sjekk reglene, markedsføring av egen annonse på Finn er ikke tillatt. Hadde det vært tillatt ville forumet vært fullt av slike innlegg.... I dette båtmarkedet så går det tregt. Får vel alltids selge men da til en dårlig pris. Forsåvidt samme marked som jeg evt skal kjøpe i, men det spørs om de som skal selge er villig til å gå ned i pris på lik linje som meg.. Siden jeg er fornøyd med båten er det egentlig bare litt mere fart jeg er ute etter. Har vært å sett på noen båter og de er ikke i nærheten så velholdt som min gamle. I tillegg er det svært mange som ikke har tilgang til f eks dieseltank med inspeksjonsluke. Enkelte vet ikke hvor tanken er en gang.. Derfor vurderer jeg motorbytte. Jeg har ikke kunnskap og plass til å gjøre dette selv, så. Det må settes bort. Har en VP MD22 nå og tenker meg opp på ca100-120 hk. Tror Jodaen da vil klare rundt 20 knop og marsj på 15-17. Da er jeg fornøyd. Synspunkter fra båtfolket? Hva vil det koste? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Det går an..;) https://baatplassen.no/i/topic/43944-joda-7500-snekke-hjelper-det-med-flaps/ Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Har lest det som er ang temaet. Får jeg solgt til en ok pris gjør jeg det. Hvis ikke heller det mere til motorbytte. Tips ang annonsen? Er den ok eller må jeg forandre litt? Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Hei Det ser jo ut som du har en veldig pen og velholdt båt og hvis du er fornøyd med båten bortsett fra motor/fart så er det et veldig godt alternativ å montere inn større motor, det er ingen problem for båten å takle hastigheter over 20 knop. En kamerat av meg har en maken båt til deg som det sto en 70 hk fiat motor i og da gjorde den på en god dag ca12 knop,m han ville ha mere fart og valget falt tilslutt på en brukt yanmar 140hk komplett med gir og instrumenter.Monteringen tok eg på meg å gjøre, det gikk fint det, og båten fungerer utmerket, toppfart på 21 knop. Men, det er alltid et men, det krevde ganske mye arbeid og utskifting av hele drivlinjen, hylse, aksel, propell. problemet med den utvekslingen og den effekten han no fikk, var å få plass til stor nok propell, vi måtte senke aksling/hylse der den gikk ut gjennom kjølen, for å få plass til stor nok propell og samtidig opprettholde min avstand opp til skrogbunn. Alt av motofester og eksos måtte jo også byttes, forsterkes, så det ble mye mere arbeid enn eg hadde sett for meg, men , resultatet ble en meget rask snekke, med gode kraftresurser. Etter noen prøveturer merket vi mye støy og vibrasjoner i båten, dette viste seg å være flyndren under roret som var av alt for dårlig utforming, for mye motstand når farten ble såpass høy, dette ble utbedret og ble mye bedre støymessig, men fortsatt mye støy fra propell. Båten ble tatt på land igjen og vi bygget om enden på kjølen så den ble mere strømlinjeformet og då ble det veldig bra, så no fungerer båten fint, men eg syntes den har tendenser til å sette seg litt mye på baken og gå litt skjeivt i vannet, men det er nok en vanesak vil eg tro. Alt i alt så ble resultatet bra men som sagt mye arbeid. Vil tro det er vanskelig å finne en tilsvarende båt i så god stand som din, og samtidig går i den fart du ønsker. Blir vel å veie for og imot. Lykke til Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Takk for gode momenter Rune. Som jeg nevnte er jeg ikke kompetent til å gjøre dette selv. Kan bli veldig dyrt å få et båtverksted til å gjøre det, eller? Evt noen som vet om personer med peiling i Oslo område som kan. Kan jo tøffe avgårde ut fjorden også mot Hvaler og Tønsberg etter rimeligere fagfolk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Testet en Polar 770 med 107 hk Yanmar og synes den ikke lagde mye propellstøy. Hva er evt forskjellen på den og Joda 7500? Var oppe i 19 knop med tre personer ombord. Hadde vært artig ålage et motorprosjekt ut av det. Men er som sakt helt avhebgig av bistand. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Jeg vet ikke hvordan en polar 770 ser ut under vannlinjen, men på joda 7500, som så altfor mange andre båter, så er avslutningen på kjølen helt tverr, dvs at vannstrømmen langs kjølen vil bruke stor avstand før den går sammen,hvis den ikke er gått sammen før den når propellen så vil det bli "luftlommer" og dermed støy, propellen vil "slå" i luftlommene.Jo høyere farten blir jo lenger blir avstanden vannet bruker på å gå sammen igjen. På den jodaen eg monterte motor i så bygget vi på kjølenden, laget den bortimot spiss,ble mere strømlinjeformet og vannstrømmen lukker seg tidligere, og det ble en vesentlig forskjell ang støy i båten. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ok, takk for tipset. Blir litt jobb dette ja.. Men det hadde vært gøy :-) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Du har ikke noen bilder cavaler av jobben altså? Interessant .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hekkbølgen Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Var en tur under båten idag og målte med tommestokk.. (19 grader :) ) har ca 7,5 cm klaring fra tuppen av propellen til skrogbunnen og ca 7 ned til flyndra. Har vel litt å gå på med tanke på større propell ved evt motorbytte? Hvordan måler jeg propellstørrelsen? Har ikke funnet noe tall på propellen.. Målte propellen til ca16 tommer fra topp til bunn. Er propellen da 16 tommer, eller kanskje litt mere pga av stiginingen?? Litt gresk for meg dette, men kan forsøke å lære :-) Har 4 bladers. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Hei Eg har diverse bilder av jobben eg gjorde på den båten, skal se en dag eg hhar litt mindre å gjøre , så skal eg finne frem noen bilder å poste her, kommer tilbake når eg finner tiden til det. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Fint. Spennende :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Er det noen som vet om man kan bruke de samme motorlabbene ved motorskifte fra VP MD22 til TMD22? Ved evt motorbytte er det mye annet som må justeres? Takker for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ring Tømmerås :900 97 453 han er flink med sånne jobber. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Takk for tipset. Snakket med han og fikk noen råd og tips. Veldig trivelig fyr. Da gjenstår det å se på mulig aktuell båtmotor :-) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35542596 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.