v90 Startet 10.Juni.2012 Del på Facebook Startet 10.Juni.2012 Har fått lyft i dieselsystemet etter finfilter/pumpa på min D4 -06. Motoren starter, men går bare på to eller tre sylinderer. Jeg har luftet på finfiltret med lufteskruen og pumpa, der er det ikke noe luft lenger. Prøver å lyfte på injektor dysene, en og en av gangen mens motoren går. Men motoren vil ikke gå på alle sylindrene. Det virker som den nesten kommer på alle sylindrene av og til, og det kan være på forskjellige dyser. Er det noen med samme erfaring her og som kanskje har en bedre framgangsmåte? Vil motoren lufte seg selv hvis jeg lar den gå en stund, eller vil det skade injektorene? Trenger noen gode råd her Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Er du sikker på at du har fått ut all luft? Etter at all luft er ute og lufteventilen er stengt, skal det pumpes noen ganger etterpå mot stengt ventil. Du må ikke finne på og lufte på rail eller injektorer. Tror den lufter seg selv fra motorfilteret til injektorene. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Vil bare advare mot å lufte på dyser da her har du et trykk på flere hundre bar nok til å kutte av det meste av fingrer og andre kroppsdeler. Enten suger den luft en plass eller mulig dyseproblem. Visst du ikke har peil på hva du driver med bør du få tak på kvalifiserte folk ellers kan dette bli dyrt eller farlig Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Takk for svar Har pumpet 5L diesel gjennom lufteventilen og det er ikke noe luft å se igjennom den blanke slangen. Pumper så litt med stengt lufteventil, og da er pumpen veldig hard. Men fortsatt går motoren på to eller tre sylindrer. Noen som vet hvor lenge motoren skal gå for en kan forvente at den har luftet seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Her har du mest sansynlig noko anna feil enn luft. Desse motorane er sjølluftene i railen, så den skal ikkje luftes. Desse motorane har eit railtrykk 1700bar. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Pumpeknappen skal bli hard. Har du noen alarmer i EVC diplayet? Ring Volvo Penta og be om råd. Vil anbefale en "retursjekk" av injektorene. Koble til måleflasker til returen og få målt at dei gir lik mengde returdiesel Sitér dette innlegget Link to post
Lina III Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ja, her er det helt klart noe annet enn luft. Har du luftet på finfilteret og fått start på motoren, så er all luft ute av systemet nærmest umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Heldigvis for deg så er railtrykksensoren din veldi sensetiv så den flusher rett tilbake i tank når du åpner dyserørene på injectorene, dette må du vera forsiktig med,... Du har mest sansynlig 1 eller flere defekte injectorer. dra av ein og en kontakt på injectorene så kan du kanskje høre vilken som ikkje henger med, Når du tar av ein kontakt vil du høre at motoren endre gange om den er i orden, endre motoren ikkje gange på 1 ellere flere injectorer har du funnet ut hvilken injectorer som er defekte, bare husk å la motoren få "normal" gange igjen før du napper av neste kontakt. Kan også vera at railtrykksensoren din e defekt, vist du ikkje fnner ut hvilken injectorer som e defekte ville eg fått tak i eit volvo penta verksted som har returmengdemåler. Vist ingen av injectorene e gående, kan du jo prøve med eksterntank rett på fin filtere(bare husk å koble retur på ekstern tanken også ellers går den eksterne tanken veldig fort tom for diesel). Evt skaffe deg eit manometer som du kobler på etter finfilteret så du kan måle om du har mye vakuum i fra tanken/filtrer, Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Takk for god respons og tips. Har snakket litt med VP verksted i dag og fått noen tips der også. Første jeg gjorde var å lufte på finfiltret. Pumpet igjennom 1,5L og det komm ikke en eneste luftboble. Startet så med å koble fra en og en kontakt til injektorene og fant ut at sylinder nr 4 ikke henger med. Jeg måler korte pulser i alle kontaktene på ca 3V, mulig det er noe høyere, men instrumentet henger ikke bedre med. Osiliscop hadde vært tingen her. Kan vel ikke være strømfeil da. Så laget jeg meg returmendemåler med noe sprøyter og kjøre motoren i to minutter, det ligger 5 ml i slangen. Injektor 1234 fra venstre mot høyre Vet ikke hvor mye mengde diesel man kan forvente? Sylinder 4 viser litt mindre enn de andre. Det er ikke noe nevne verdig røyk av eksosen heller, så det kan ikke gå igjennom my uforbrent diesel. Jeg hadde forventet mer returdiesel på sylinder 4!!!!!!!!! Deretter byttet jeg om injektorer mellom sylinder 3 og 4. Koblet av alle kontaktene og hadde litt åpning på dieselrørtilkoblingen til syl. 3. og 4. Pumpet fram diesel med startmotoren til luften var bort. Strammet til rørene og startet, men det ble ingen forskell. Sylinder nr 4 henger fortsatt ikke med. Dermed kan det vel heller ikke være noe feil med injektorene!!!!!!! Prøvde på nytt med en returmengde måling og kjørte motoren i 2 min. denne gangen kom det samlet sett mer i retur. Injektor nr3 som tidligere var nr4 viser fortsatt litt mindre ann de andre injetorene. Injektor 1234 fra venstre mot høyre. Kan det fortsatt være luft som plager karen, eller kan det vær noe annet. Må kanskje prøve å få målt systemtrykket???? Er vel verdt å prøve med en eksterntank også, Montasjemanualen sier maks løftehyde på 2m, jeg har kanskje 0,5m Tar i mot flere ideer her Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Nei, du har ikkje luft i systemet!! Da tror eg faktisk at du hadde fått en eller annen alarm på motoren, lavt fuelrailtrykk, eller noko i den dur. Det ser også ut til at alle injectorene lekker passelig med returdiesel også. Her er det faktisk tre ting som slår meg, enten trøbbel med ECU (lite trolig siden injectorene gir så pass lik returmengde), det andre eg tenker på kan vere feil med sylinder/stempel, du burde tatt kompresjonstest av motoren for å sjå om du har lik kompresjon på alle sylinderene. Det siste eg tenker på er sensortrøbbel. Har du mulighet til å gi turtall på motoren? Redigert 11.Juni.2012 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Ut ifra både det øverste og nederste bildet virker det på meg som at det er injektor 2 fra venstre som lekker for mye igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Når jeg pumper fram diesel med startmotor med åpne dieselrør så kommer alarmen for lavt dieseltrykk og dieselflowen stanser. Så trykksensoren ser ut til å fungere. Tenkte å tese kompresjon ja. Har ikke noen lokal marineveksted her, men regner med det er samme tester som for lastebil. Ligger et bra lastebilverksted for Volvo i nærheten. Men om det skulle være feil med en ventil eller stempel, så skulle det vel komme ganske mye hvit røyk av motoren, noe det ikke gjør ???? Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Ut ifra både det øverste og nederste bildet virker det på meg som at det er injektor 2 fra venstre som lekker for mye igjennom. Det virker som motoren går greit på sylinder nr 2. Mener du det er noe galt injektor nr 2, hva skjer når det er for mye returdiesel? Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Jeg reagerte også umiddelbart på sylinder 2, det er den som skiller seg ut. Kjenner ikke motoren godt, men hvorfor kommer det mer i retur her? Kanskje en feil med denne injektoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 For mye returdiesel tyder på injektorfeil. Av den typem som kan gi de berømte injektorhavariene. Desverre kjenner jeg ikke til hva normale verdier på returen skal være Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Snakket med VP verksted i dag også. Dieselreturtest skulle kjøres i 40sek med nøyaktig målemengde, og ikke i 2min slik som jeg gjorde. Jeg for ta en ny og mer nøyaktig test her. VP verksted ville ha endelsesforløpet på mail og skulle sende til teknisk avd. i Sverige for å høre om de vet om lignende tilfeller. Lyktes ikke i dag å få tak i kompresjonsmåler, skal prøve på nytt i morgen. Var et spørsmål tidligere om det var mulig å øke turtall, og det er ikke noe problem. Motoren rister veldig ved høyere turtall og så kommer det en del røyk. Mengde røyk likner mye på kaldstartrøyk fra eldre dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Har nå fått tak i kompresjonstest adapter. Det viser seg at det ikke er et snev av komp. på sylubder 4 :( Når jeg kjører trykkluft inn via komp. adaptret så ligger eksosventilen konstant åpen. Noen som har vært borti lignende? Kan det være knekt ventilfjær eller vippearm? Har det vært noen problemer med ventilhylsene på disse motorene? Huff her blir det vist skruing i stede for sjøsetting :-( Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Her kan det virke som at du har en skadet topp. Du må nok av med toppen for å avdekke tilstanden på motoren. Brent eksosventil kan virke som sannsynlig hvis du ikke får trykk i bånnpanna. Ventilmekanismen skal være svært robust på disse motorene men hvis f.eks sjøvann har kommet inn i manifolden og stått der en stund kan en ventil bli utett. Får håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Det viste seg å være en knekt ventilfjær på den ene eksosventilen. Har vært inni sylinder/topp med kamera igjennom injektor hullet. Der så alt fint ut :) Da er det bare å få tak i ny fjærer, tror jeg bytter all når jeg først er i gang. Så blir det up and running etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ang. injektortest. Her er det nok flere varianter. Vi tok testen ved å kjøre motorene i 5 minutter med autorisert Volvo-penta forhandlers mann ombord med utstyret sitt. Det er avvikene mellom dysene man i hovedsak er interessert i, og noe avvik tolereres helt klart. Er injektoren tvilsom økere returmengden markant. Og jo lengre tid man måler jo mer nøyaktig blir målingene naturligvis. Får du byttet fjæra på motoren uten å demontere toppen, eller må den av? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 På disse motorene sitter kammer og vippearmer i toppdekselet som kan demonteres med toppen på plass. For å bytte fjærer må du ha trykksatt sylinderen med stempelet låst i øvre posisjon og bruke en klemme på fjærtallerkenen. Dersom du ikke får sylinderen tett må toppen av. Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Det stemmer det du sier der DieselDahl. Problemet med å ta av toppdekselt med kammene i var demonteringen av kjedestrammeren. Den sitter bak innsugsmanifoilen i selve toppen. For å demontere den så må hele innsugsiden på toppen demonteres, slik det går fram av verkstedmanualen. Men det lyktes å lirke av tannhjulene til kamaslingene med kjedestrammeren på. Når så toppdekslet var demontert, så når man kjedestrammeren fra innsiden motoren. Den sitter i en hylster med o-ring som er skrudd fast i toppen fra utsiden, altså bak innsugsmanifoilen. Dette sparte jeg meg MYE skruing på, et godt tips til andre som kommer opp i samme situasjon. Ser at 16 nye fjærer kommer på 500nok ink.mva fra Marinepartsekspress, har ikke fått prisen i Norge ennda, men tenker den flere ganger høyere. Noe som har erfraing med hvor lang tid det tar med il-frakt fra USA? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Ilfrakt fra USA bør ikke ta mer enn 3-4 dager. Dette er jo en liten forsendelse som spediteres med fly av UPS, TNT, FedEx etc. Erfaringsmessig bruker slike forsendelser mer tid innenlands i Norge da den ofte blir speditert over på postens system, og er den avtalt på billigste måte blir det deretter. Har erfart en videre postgang på opp mot en uke innenlands med forsendelser som tok 3-4 dager inn til landet. Det kommer an på hvor du bor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Blir interessant å høre om du får tak i bare fjæra. En bekjent skulle ha stempelfjæree, og de ble bare solgt med stempler..... Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Har bestillt ventilfjærer VOP-3581889 fra marinepartsexpress i dag. De sjekket med Volvo i USA og der var de på lager. Marinepartsexpress får dem inn i morgen og sender dem med "lynfart" over atlanteren. Med frakt så vil 16 stk fjærer komme på 800nok. I norge ble det 2000+frakt. Fjærene kostet bare 1/4 i forhold til norsk pris, merkelige greier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.