ivar Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 du mener altså at propellen har "spist" seg fremover og spist av undervannhuset? tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Neida, det er brytepinnen i tre deler du ser der. Kan godt være at det fungerer når de tre bitene er fjernet. Prøv iallefall.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 (redigert) Kan jo være at simringen ut mot propellen ikke er tett,og vann har kommet inn i lageret på innsiden. Som igjen har ført til at lageret har skjært seg? Brytepinner kan vel knekke uten at man har vært borti noe,de skal jo knekke for å spare resten av drivverket. Edit: Leste førsteposten din nå. Når du tilslutt fikk den i "gir" kan brytepinnen ha knekt og forårsaket endel skade inn mot simring og lager? Redigert 21.Juni.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Brytepinn ryker primært når man slår nedi havbunn. Men det er slett ikke uvanlig at gamle og rustne brytepinner ryker bare ved at man setter motoren i gir på litt høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 du mener altså at propellen har "spist" seg fremover og spist av undervannhuset? Nei, ikke helt. Det er som du ser et par merker på metalldelen propellen står inn til, men dette kan jeg gjøre relativt jevnt igjen. Det ser ut som om de "pinnene" du ser jeg har lagt inn i propellen igjen har rustet noe voldsomt, løsnet og kilt propellen fast(og deformert den hvite ringen på selve propellen). Og det stemmer så med opplevelsen når rakker'n satt seg fast... "tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus..." Sier du det? Ja, kanskje det. Men sjansen for at mye av de samme slitasjedelene er i samme tilstand er jo relativt stor. Er forøvrig småusikker på hvor jeg skulle begynt å lete etter noe så spesifikt og gammelt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Brytepinn ryker primært når man slår nedi havbunn. Men det er slett ikke uvanlig at gamle og rustne brytepinner ryker bare ved at man setter motoren i gir på litt høyt turtall. Her er vi absolutt inne på noe! Det er mye rust akkurat på innsiden av propellen/bryterpinnen - men ikke innenfor første kulelager (som forøvrig er jevn og velsmurt). Den var sikkert megarusta og slitt, og sprakk i fillebiff i det jeg fikk gira. Kan jeg klare meg med et propellskifte her dere? Eller snakker vi faktisk undervannshus? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Jeg har flere hus stående, men ut i fra de første bildene du viste fra innvendig i huset tror jeg ikke de er i noe bedre stand enn det du har. Ikke lett å finne brukte hus til så gamle motorer i perfekt stand. Ikke bytt mer enn du må. Og vær innstilt på at du må bytte girolje MINST en gang pr. år, kanskje to... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Jeg har flere hus stående, men ut i fra de første bildene du viste fra innvendig i huset tror jeg ikke de er i noe bedre stand enn det du har. Ikke lett å finne brukte hus til så gamle motorer i perfekt stand. Ikke bytt mer enn du må. Og vær innstilt på at du må bytte girolje MINST en gang pr. år, kanskje to... Høres lurt ut. Hvor burde jeg kjøpe propell? Og er det uproblematisk og file og pusse(smergel) ned der hvor det har skjært seg på et andre bildet ovenfor? De to områdene du ser er litt ekstra blanke hvor pinnene faktisk kilte eg fast. Jeg tenker for at propellen skal kunne gå jevnt og fint rundt uten å bli slitt av metall som stikker ut. Redigert 22.Juni.2012 av Vespanator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 "tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus..." Sier du det? Ja, kanskje det. Men sjansen for at mye av de samme slitasjedelene er i samme tilstand er jo relativt stor. Er forøvrig småusikker på hvor jeg skulle begynt å lete etter noe så spesifikt og gammelt... Det var i tilfelle propellen hadde gjort skade på huset. Men her er det vel brytepinnen som har knekt og deretter kilt seg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Jeg har nok propeller også, men ikke nye. Du kan jo sjekke pris på nytt først. Vet du dimensjon på den du har, og ikke minst; om den var rett for båten din ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Jeg har nok propeller også, men ikke nye. Du kan jo sjekke pris på nytt først. Vet du dimensjon på den du har, og ikke minst; om den var rett for båten din ? Godt spørsmål. Det vet jeg ikke om den var... Dimensjonsmerket på baksiden av propellen ser slik ut: "9 1/4 X 10 3/4-D". Ser forøvrig ut som om det kan være en '84-modell - ikke 70-talls. Redigert 22.Juni.2012 av Vespanator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Nei, i 84 var det eksos i propellen, den kan ikke passe på motor med brytepinn.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Nei, i 84 var det eksos i propellen, den kan ikke passe på motor med brytepinn.... Oi, dæven så vanskelig det var å plassere denne motoren "25E" på tidslinja. Med serienummer #648 S 26915 (drasnorstarter). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Står det ikke preget inn en bokstav i nederste hjørne på motorskiltet da ? Men jeg ser jo at du ikke har elektronisk tenning, og ikke eksos i propell, så den er nok sikkert 1978-79 tipper jeg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Enig med Skrotnisse ang årgang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Enig med Skrotnisse ang årgang Absolutt, det vat '77 jeg trodde i starten. Men det er nok litt med hele Mercury/mariner usa/japan som gjør det utfordrende mht deler og register. Men er ikke serienummeret som er på den metallabelen det som gjelder da? Altså "648 S 26915"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Joda, men årsmodell finner du enklest via den bokstaven som er preget inn i nedre hjørne..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Og så videre her : http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yamaha/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/tabid/366/Default.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Joda, men årsmodell finner du enklest via den bokstaven som er preget inn i nedre hjørne..... Flott side! Takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Det virker rart, men jeg er fortsatt litt i blinde. 1) Finner ingen merke på emblemet. Studerte det nøye i går og det står bare det jeg har nevn tidligere. Hva kan være grunnen til det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Nei, den burde stå i en av endene av teksten " MADE IN JAPAN". Men jeg har opplevd at den har manglet selv, på de eldste motorene. Siden denne bokstaven er preget inn må lyset falle fra rett vinkel for at bokstaven kan sees. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vespanator Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Nei, den burde stå i en av endene av teksten " MADE IN JAPAN". Men jeg har opplevd at den har manglet selv, på de eldste motorene. Siden denne bokstaven er preget inn må lyset falle fra rett vinkel for at bokstaven kan sees. Ja, men dessverre er den ikke der. Så det gjør saken vanskelig. Men hva sier du om propell skrotnisse? Har du et forslag? Jeg sender deg en IM med litt småspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.