Jump to content

'78 Mariner 25(e)HK - Drasnor og propell står fast


Vespanator

Recommended Posts

du mener altså at propellen har "spist" seg fremover og spist av undervannhuset?

 

tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan jo være at simringen ut mot propellen ikke er tett,og vann har kommet inn i lageret på innsiden.

Som igjen har ført til at lageret har skjært seg?

Brytepinner kan vel knekke uten at man har vært borti noe,de skal jo knekke for å spare resten av drivverket.

 

 

Edit: Leste førsteposten din nå.

Når du tilslutt fikk den i "gir" kan brytepinnen ha knekt og forårsaket endel skade inn mot simring og lager?

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du mener altså at propellen har "spist" seg fremover og spist av undervannhuset?

 

Nei, ikke helt. Det er som du ser et par merker på metalldelen propellen står inn til, men dette kan jeg gjøre relativt jevnt igjen. Det ser ut som om de "pinnene" du ser jeg har lagt inn i propellen igjen har rustet noe voldsomt, løsnet og kilt propellen fast(og deformert den hvite ringen på selve propellen). Og det stemmer så med opplevelsen når rakker'n satt seg fast...

 

"tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus..."

 

Sier du det? Ja, kanskje det. Men sjansen for at mye av de samme slitasjedelene er i samme tilstand er jo relativt stor. Er forøvrig småusikker på hvor jeg skulle begynt å lete etter noe så spesifikt og gammelt...

Link to post
Share on other sites

Brytepinn ryker primært når man slår nedi havbunn. Men det er slett ikke uvanlig at gamle og rustne brytepinner ryker bare ved at man setter motoren i gir på litt høyt turtall.

Her er vi absolutt inne på noe! Det er mye rust akkurat på innsiden av propellen/bryterpinnen - men ikke innenfor første kulelager (som forøvrig er jevn og velsmurt).

Den var sikkert megarusta og slitt, og sprakk i fillebiff i det jeg fikk gira.

 

Kan jeg klare meg med et propellskifte her dere? Eller snakker vi faktisk undervannshus?

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere hus stående, men ut i fra de første bildene du viste fra innvendig i huset tror jeg ikke de er i noe bedre stand enn det du har. Ikke lett å finne brukte hus til så gamle motorer i perfekt stand. Ikke bytt mer enn du må. Og vær innstilt på at du må bytte girolje MINST en gang pr. år, kanskje to...

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere hus stående, men ut i fra de første bildene du viste fra innvendig i huset tror jeg ikke de er i noe bedre stand enn det du har. Ikke lett å finne brukte hus til så gamle motorer i perfekt stand. Ikke bytt mer enn du må. Og vær innstilt på at du må bytte girolje MINST en gang pr. år, kanskje to...

Høres lurt ut. Hvor burde jeg kjøpe propell? Og er det uproblematisk og file og pusse(smergel) ned der hvor det har skjært seg på et andre bildet ovenfor? De to områdene du ser er litt ekstra blanke hvor pinnene faktisk kilte eg fast. Jeg tenker for at propellen skal kunne gå jevnt og fint rundt uten å bli slitt av metall som stikker ut.

Redigert av Vespanator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"tror jeg ville sett meg om etter nytt undervannshus..."

 

Sier du det? Ja, kanskje det. Men sjansen for at mye av de samme slitasjedelene er i samme tilstand er jo relativt stor. Er forøvrig småusikker på hvor jeg skulle begynt å lete etter noe så spesifikt og gammelt...

Det var i tilfelle propellen hadde gjort skade på huset. Men her er det vel brytepinnen som har knekt og deretter kilt seg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok propeller også, men ikke nye. Du kan jo sjekke pris på nytt først. Vet du dimensjon på den du har, og ikke minst; om den var rett for båten din ?

 

Godt spørsmål. Det vet jeg ikke om den var...

 

Dimensjonsmerket på baksiden av propellen ser slik ut: "9 1/4 X 10 3/4-D".

 

Ser forøvrig ut som om det kan være en '84-modell - ikke 70-talls.

Redigert av Vespanator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Skrotnisse ang årgang

Absolutt, det vat '77 jeg trodde i starten. Men det er nok litt med hele Mercury/mariner usa/japan som gjør det utfordrende mht deler og register.

 

Men er ikke serienummeret som er på den metallabelen det som gjelder da? Altså "648 S 26915"?

Link to post
Share on other sites

Nei, den burde stå i en av endene av teksten " MADE IN JAPAN". Men jeg har opplevd at den har manglet selv, på de eldste motorene. Siden denne bokstaven er preget inn må lyset falle fra rett vinkel for at bokstaven kan sees.

Ja, men dessverre er den ikke der. Så det gjør saken vanskelig.

 

Men hva sier du om propell skrotnisse? Har du et forslag? Jeg sender deg en IM med litt småspørsmål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...