Jump to content

Bygge glen-l squirt

Ward

Recommended Posts

Hallo,

Jeg har blitt veldig forelsket i utseendet på squirten etter jeg så en i stavern her om dagen !

Jeg har fått en stor lyst til å bygge båten, har litt bakrund fra arbeid med tre men vet ikke helt hvor mye jeg må regne med i pris for å bygge dette vidunderet,

Hadde vært veldig fint hvis noen hadde gitt meg en pekepinn på hvor jeg ender i matrialer, verktøy og alt annet jeg trenger før jeg bestemmer meg for dette !

Hilsen Ward

Jeg antar whister sin Zip kostnad er inklusive motor, ellers har han bygget er dyr zip, men pen, det er den..

Jeg har brukt et par båtpenger til nå på min Zip og regner ikke med å bruke allverden videre heller. Regner med at epoxy og mahognyfiner kommer på 6-7000.

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Det er mulig det var inkludert motoren.

Mahognyfiner ca 5000,-

Epoksy ca 5000,-

Øvrig finer og materialer til rammer ca 3000,-

Ellers går det noen kroner til lakk, tokomponentmaling, legebesøk, støvmasker, sandpapir, pensler og alle de tingene du trenger når det nærmer seg slutten og det skal utstyres. Kryssholt, lanterner, batteri, brytere, pumpe®, ratt, kabler etc.

Mye kjekt verktøy man kan bruke. Styr unna stikksag i det store og hele, og båndsliper til store flater. Om du skal laminere mahogny på utsiden og skal stifte fast mahognyfineren mens epoksyen herder, kjøpe en elektrisk stiftemaskin først som sist (og spar noen kroner på kortisonsprøyter...) .

Duk og epoxy kjøper du fra Sva kjemi (tror jeg det heter). de er biligst og har en utmerked service. Ha en ide om hvordan du vil ha båten før du går i gang, bygg etter det. Følg tegningene og for guds skyld lag en tråd, vi elsker disse trådene med masse bilder.

Hvis du starter med god planlegging nå og tar det stille å rolig ser jeg deg i Viksfjod til påske..... og husk gå fra prosjektet mens du stadig vil gjøre litt til, da gleder du deg til å gå igang igjen.

Med en 25 hk (kansje litt mye med DRITGØY) gjør skuta 32-35 knop -da blir den ustabil....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Når dere kjøpte tegningene, godtok dere samtidig vilkårene om at dere kun har lov til å bygge EN båt pr tegningsett, og at dette ikke er til kommersiell virksomhet (bygge båter for salg). Dere har heller ikke lov til å selge tegningene videre etter å ha bygget EN båt.

Nå kan man selvsagt si at Glen-L er i USA, og de kommer ikke til å henge seg opp i dette osv. Men det er nå engang sånn at hvis man skal gjøre rett og skjell for seg her i livet, "stjeler" man ikke en annen manns arbeid på den måten.

Blir som å laste ned filmer og musikk som ikke er fritt nedlastbart. Mange gjør det, men det gjør det ikke mer lovlig.

Har fått spørsmål tidligere om å selge mine tegning, men det er helt uaktuelt. De er billige sammenlignet med alt annet man bruker av materialer, epoxy etc, og såpass unner jeg designeren, at han får betalt for arbeidet sitt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...