rein Startet 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2012 Det må inrømmes at motoren har vært stemoderlig behandlet, hvert år satt rett på land med saltvann i kjølesystemet, sjeldent oljeskift, og annet skammelig. Så den bør egentlig premieres for en vanvittig utholdenhet - men nå har den dessverre klare sykdomstegn. Det begynte i høst - da den ikke var til å rikke etter å ha stått ubrukt en snau måned selv om jeg stod på sveiva. Hadde stempelet rustet fast? Med en brutal instilling stroppet jeg fast et spett i svinghjulet, og fikk brukket den løs - fikk svivet rundt noen ganger, og helte på olje med åpne ventiler, og sprutet litt crc over ventilene før jeg fornøyd pakket ned verktøyet og inntok vintersøvnen. Det var tregt å starte nå når jeg kom på vannet, lite kompresjon, men med litt startgass som direkte innsprøytning i luftfilteret kom den i gang. Jeg så at ventilene hadde fått alt for rom instilling (hadde tatt disse på feeilingen) - men fikk dem nøyaktig tunet etterpå. Har også luftet på dieseltilførselen. Oljen var grå - og en del for mye, så den ble byttet. Problemet er at turtallet stadig faller drastisk ved belastning, motoren reager veldig seint på justering av pådrag, det kommer skiftende grå og svart røyk under gange, og på innsiden av ventildekselet er oljen helt grå. På tomgang virker motoren likevel fortsatt som om den har det fint. Hva er problemet mitt? Annet enn at det er som fortjent. Kvier meg for å ta den til rep hos LaSa, selv om det er i nabolaget, det blir vel fort uforholdsmessig kostbart, og de ønsker vel å bytte det meste på motoren tenker jeg - om de da vil ta i den i det hele tatt, og om det fortsatt skulle finnes deler. Jeg har verktøy og pågangsmot, men mangler vett / gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 (redigert) Et lyspunkt i sorgen er jo at motoren har gått i 45 år - det er jo ikke ille bare det. Disse motorene viser seg å klare seg lenge med tvilsomme stemødre. Man skal vel være forsiktig med å begi seg ut på noe bastant diagnostisering av en så gammel motor som har hatt gjennomgående dårlig vedlikehold, men det ringer jo noen bjeller når du sier at oljen er grå. Som du sikkert er klar over betyr det at du har vann i oljen (saltvann i ditt tilfelle), og det er ikke å foretrekke. Det er dermed også sannsynlig at du har hatt, eller har, vann i stemplene, som jo greit forklarer hvorfor du måtte bruke spett for å dreie motoren etter 1 mnd uten bruk. Vann i sylinderen kan også forklare dårlig gange på høyt turtall, da stempelet nok ikke klarer å kvitte seg med like mye van som det suger inn. På tomgang deromot, vil den klare det. Jeg har sjøl aldri eid eller skrudd på en MD1 motor, men en generall betrakting får meg til å tro at du har en sprekk et sted hvor vann og olje møtes. Siden du sikkert ikke har oljekjøler på motoren (?) så kan sprekken i prinsippet være enten i blokken, toppen eller eksosmanifolden (kanskje flere steder også?). Sprekk i topp eller blokk kan man gjerne få ved å la motoren stå gjennom vinteren uten å tappe av vannet. Dersom vannet fryser skikkelig til, kan det oppstå frostspreng siden vann tar mer plass i frossen form enn i flytende. Sprekk i manifold kommer ofte med alderen etter et halvt århundre med oppvarming og nedkjøling. Det første jeg ville gjort er å sjekke om det faktisk er vann i sylinderene. Er det vann der, eller spor av at det kan ha vært vann der, så ville jeg sett etter sprekk på manifolden først. Da kan nemlig vannet finne veien inn i sylinderen via innsugsåpningen. Det er også lettere å demontere manifolden for å lete etter sprekker, enn det er med topp og blokk. Når manifolden er av, ser du også tilstanden til portene på siden av toppen der hvor luft skal inn og eksos ut. Det kan være sprekker mellom disse portene som gjør at vann blir sugd fra eksosporten og inn innsugsporten - og dermed havne i sylinderen. Lykke til, og kom med oppdateringer! Redigert 12.Juni.2012 av Anders_O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Det virker vel som du får vann i oljen. Det ville hvertfall forklare at den satte seg, og at oljen blir grå. Derfor kan det tenkes at det er tæret hull i en kjølekanal. Dette er ikke nødvendigvis så lett å utbedre, så vidt jeg vet. Jeg ville prøvd å finne ut hvor vannet kommer fra. Hvis det ikke kommer store mengder, kan dette være litt utfordrende, da det kan være sprekk / revne som gjør utslag avhengig av temperatur. Hvis motoren er rent saltvannskjølt, uten noen ferskvennssløyfe med varmeveksler, så sitter vel problemet mest sannsynlig enten i pumpa eller i kanalene i blokka. Det finnes mye rare reservedeler og brukte motorer, så løpet behøver ikke være kjørt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Takk for strålende oppføling - alle som deler uselvisk på innsikt og kunnskap her i forumet burde få heder og priser! Og - joda, manifolden, om det da er det eksosbendet fra motoren heter, sprakk i vinteren 10/11. Godt reparert med aluminiums- eksos- rep- tape tenkte jeg. Får se om jeg kan finne en ny. Når jeg bytter, er det noen måte jeg kan finne ut av om det er saltvann i sylinderen? + eventuelt bli kvitt det, uten å måtte ta av toppen. Jeg er redd jeg aldri får satt den sammen igjen om jeg demonterer.... Kanskje jeg kunne få truffet noen erfarne gamle motorentusiaster her på forumet, som trives med å mekke på et klenodium, som tar småjobber i osloområdet? Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Har tatt et oppgjør med motoren. Tømt ut grå olje, skrudd av riser/ manifold og eksosbend - som jeg nå forstår er to forskjellige ting, dratt rundt md sveiva - og spyttet ut vann fra eksosutkastet på motoren - fylt diesel på istedetfor motorolje, dratt rundt noen veiver, og pumpet dette ut igjen - motoren virker trives bedre, men opphavet til problemet er nok klart på eksos- siden. Det skrangler av rustbiter i manifoilen. Jeg får et nytt eksosbend av LaSa, men jeg tror manifoilen er verre å få tak i. Det har altså vært en sprekk i eksosbendet, som er der kjølvannet er koblet på, som er teipet med eksosbandasje - så her er spørsmålet; kan det være at det holder å riste ut rustbitene fra riseren ( kan de være dratt inn fra bendet?) eller må også denne absolutt byttes? Hvordan fungerer en slik riser/ manifold egentlig? Ser også det er avleiringer på de to mindre kanalene mellom manifoil og motor - altså ikke det store eksosutkastet, kan det være nok å file og skrape vekk disse. På jakt etter quickfix nå... Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Dersom du ønsker å beholde denne motoren, ville det ikke vært lurt å få tak i en delemotor eller brukte deler. Du kan ende opp i en dyr runddans, og en ny eller lite brukt motor i den størrelsen koster jo ikke allverden. Satser du på den du har kan du fort ende opp med lile mye penger brukt, og vil du kunne stole på den? Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Takk, ja delemotor er nok tingen - tror det også må være en sprekk i toppen - og slike finnes ikke på noe delelager. Eller kanskje jeg feildiagnostiserer? Jeg koblet fra kjølevannsslangene og da kom det litt eksosrøyk ut av kjølevanns-sløyfen som går inn i toppen - må ikke det bety at den er sprukket? Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Flott med stalltips om noen har peiling - ref forrige post -før jeg kjøper et nytt (brukt) topplokk til 2500 som jeg har funnet i sverige. Altså: om det siver røyk ut fra toppen, der hvor kjølevann og termostat tilkobles, betyr det helt sikkert at jeg har en sprekk i toppen, eller kan det være røket topppakning, eller er det faktisk greit og uproblematisk? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Det blir vel bare gjettning...helt til du skrur av toppen. Da får du nok svaret med en gang. Er du heldig er det jo bare pakningen som har gått. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
rein Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 vel, jeg har tatt av toppen, men føler meg egentlig like klok/ dum. Vet jo ikke hva jeg ser etter, eller hvordan jeg skal lete - ser absolutt ikke svaret med en gang jeg nei. Hvordan går jeg frem for å finne ut om toppen har en sprekk? + kanalene i blokka var toppfulle av rustflak - vet ikke helt hvor de kommer fra - kanskje fra det gjennomrustede eksosbendet? Tenkte blåse det ut med trykkluft, eller finnes det smartere triks? kan disse tette kanalene i seg selv være grunn til at det kommer eksos ut av termostaten? eller er det nødt til å være en sprekk mellom kjølesløyfen og ventilhuset for at det skal skje? + stempelet hadde en dyp grop i overflaten så maskinen har holdt ut et langt liv på tross av at mye er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Tror du kan gå utifra at det meste av rustflakene i kjølekanalene kommer fra kjølekanalene, og er et resultat av saltvannets tæring der. Derfor tror jeg også det er overveiende sannsynlig at det kan ha rustet hull et sted. Utfra det bildet du presenterer, er det ikke åpenbart at det har vært en lekkasje ifm topp-pakningen, ut fra det jeg kan se, ihvertfall (men bildevinkel og skarphet var ikke helt ideelt). Jeg hadde inntil det motsatte var bevist gått utifra at det er rustet hull et sted. Siden du hadde vann over stempelet, kan man kanskje gå utifra at det kommer fra toppen. Det medfører antagelig et behov for å skifte topp, men jeg ville først vurdert om resten av motoren er noe å satse på noen år til. Det er vel utskiftbare sylinderforinger i denne motoren, og det kan være lurt å se litt på tilstanden for denne mht rustgroper på yttersiden, og slitekanter på innersiden. Hvis den ikke sitter bomfast, har du kanskje rikket på den når du tok av toppen, slik at det er behov for å etterse anleggsflaten i nedre kant (vet ikke helt hva slags pakning det er på disse motorene, men det kommer fort noe rusk imellom hvis foringen har vært flyttet på). Mulig at foringene i disse motorene ikke er satt inn helt slik jeg ser det for meg (har ikke skrudd marin Volvo før) men har hatt tilsvarende problem på annen motor. Hvis foringen sitter godt, og ikke ser helt ferdig ut, ville jeg kjent litt på motorakselen for slark både i akselens lengderetning og på tvers av denne (ved å rykke svinghjulet fra side til side). Dette har ikke noe med det akutte problem å gjøre, men mer om hvilket generelt potensiale motoren har igjen. Det skal ikke kjennes noe særlig på tvers av akselretningen, før du egentlig har et behov for å vurdere om veivhuset også bør åpnes. Så det du nå har gjort er å åpne muligheter, enten for bare å skifte topp, eller også for videre undersøkelser for å se hvor mye motoren er å satse på. Det kan være lurt å gi seg litt tid i denne fasen, for å samle litt kunnskap og spørre folk som kan Volvo om beste vei videre. Helt utrolig hva det finnes av erfaringer og illustrerte overhalingsprosesser presentert på nettet, som man kan lære mye av. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
søm/fevik Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Hei,jeg har også en slik motor lggende,spennende å følge med videre,har tenkt å engang overhale den,så hvis du gjør det hadde det vært fint om du la ut bilder Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Godt det er fler av oss! Jeg har kjøpt et "renovert" topplokk fra sverige til 1500 sek, og et nytt eksosbend fra Lasa (1200,-). Jeg har fulgt en oppskrit på å renovere toppakningen med blåselampe, og altså tenkt bruke samme omigjen. Har kjøpt litt kobberpasta for å få en tett topp, og en momentnøkkel fra torshov bilrekvisita for å få til riktig stramming av monteringsbolter for toppen - venter på å få toppen i posten, har betalt på forskudd mot bedre vitende, så vi får se om den dukker opp snart... blir spennende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Når du først har den såpass fra hverandre kunne det kanskje vært lurt å spandere på den en lett honing og et sett nye stempelringer også? Da burde alle forutsetninger være til stede for en lettstartet motor med god kompresjon etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rein Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Er litt usikker i honing og stempelring-domenet. Er allerede et godt stykke utenfor comfort-sonen hva gjelder mekaniker-kompetanse-nivå. Er dette noe jeg skulle kunne få til på egenhånd, eller fordres proff-verktøy og innsikt. Har jo ikke tatt av blokka, og det må vel til for å få ut stempelet? Kjenner jeg kvier meg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.