Lucky Strike Startet 11.Juni.2012 Del på Facebook Startet 11.Juni.2012 Jeg lurer på om noen kjenner til om et produkt som jeg trenger i det hele tatt finnes. Det vil sikkert være nyttig for flere enn meg. Jeg har seilbåt, og ønsker færrest mulig strømtyver i forbruksbatteribanken. Så, finnes det en strømaktivert bryter som bare bruker strøm i det den aktiveres? Det vil si at den har en spole som deaktiveres når den har nådd sjaltestilling. Og en annen spole som drar bryteren over til den andre stillingen, for så å bryte spolestrømmen igjen. Den bør tåle 20A. Styrebryteren for releet/bryteren må vel da være en flerpolsbryter som kobler det ene eller det andre releet? Noen som vet om et slikt produkt, eventuelt kan skissere et diagram? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Bavaria bruker bistabile releer (til hovedstrøm 300A), kan skaffes av Lunde Båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Impulsrele er beskrevet her, men det er kanskje ikke akkurat denne funksjonen du ønsker? Er det fjernbetjent hovedbryter så finnes det motordrevne fra BEP, mente Maritim hadde disse, men finner det ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 (redigert) Bistabile releer finnes, og de har den funksjonen som etterspørres av trådstarter. De finnes iallfall i to utførelser: enspolede og tospolede. Med enspolede velger man ny tilstand med polariteten på spenningen over spolen. Med tospolede velger man ny tilstand ved å sende strøm gjennom den riktige spolen. Se f eks Elfa (bare som et eksempel på eksistensen, releet klarer maks 16A, og er sannsynligvis heller ikke velegnet i maritimt miljø). Redigert 11.Juni.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Spørs er hva du ønsker å gjøre, Lucky Strike. Det finnes enkle reléer for å bare slå av/på noe manuell i mange versjoner, fra som du ser bare få Ampere og opp til ca. 1500A. Alt er bare et spørsmål om penger og hvor bekvemt noe skal bli. Så finnes det også ferdige bi-stabile releer for vanlig båtbruk (f.eks. som fjernstyrt hovedbryter). Og så finnes det bi-stabile relé-kombinasjoner, som kan styres per impuls (det du snakker om) men som samtidig kan det samme som en VSR (Volt Sensitiv Relé) og som kan korttids-aktiveres per trykkknapp og som kan justeres på både øvre og nedre av/på-spenninger samtidig den kan virke bi-direktional (begge retninger). Et tips forut, jeg reagerer på ordet "bør" som er for meg "ca." Var gjerne obs med "ca" ang. strømstyrken du regner med. Det går kjapt at man havner på strøm / oppstart-strøm som går over det man tenkte egentlig, samtidig systemet kan trekke mer strøm ved feil. Bruker man et mindre relé som ligger "hart på kanten" av det den kan belastes med da burde dette sikres med minst noe fort smeltesikring som forhindrer at reléet "smelter". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lucky Strike Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Jeg kan tenke meg mange muligheter med et slikt rele. Bistabilt høres bra ut. I utgangspunktet gjelder det styring av ladestrøm fra solcellepaneler. Som de fleste andre har jeg et startbatteri og en batteribank på seilbåten. Adskilt av diode. Det er batteribanken som får ladingen fra solcellepanelene. Startbatteriet trenger ikke mye lading, men det hender faktisk at batteribanken er full, og at det dermed er ønskelig å bruke den frigjorte ladekapasiteten til å lade startbatteriet i stedet for å la den gå til spille ved at regulatoren begrenser ladespenningen. Jeg kan tenke meg muligheten av å bruke et bistabilt rele som velgerbryter til hvor solcelleladingen skal gå. Laderegulator med ledningsopplegg ligger et stykke inn i motorrommet, så det er ikke praktisk å bruke en vanlig bryter. Da må jeg dra tykke ledninger relativt langt, ikke bra for spenningen eller økonomien. Jeg ønsker korte ledninger mellom komponentene der det er mulig. Grunnen til at jeg ikke oppgir spesifikk strømstyrke, er at jeg ikke vet hva som finnes til hvilke priser. 20A holder godt til mitt nåværende solcelleopplegg. Om releet tåler 40A gjør vel i prinsippet ikke det noe. Så da spørs det om noen vet om spesifikke produkter som kan passe. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Hvis du vil bygge og styre selv da finnes det jo som antydet releer som man bare må styre selv. Da kan du lage et enkelt system med f.eks. tastebryter som slår av/på releene. Alternativ (spesiell for solarlading med lav strøm) er markedet stappfull med solcelle-regulatorer som tilbyr to uttak. Den kan da programmeres slik du ønsker og så går det hele helautomatisk. Gode regulatorer begynner vel i klasses med omtrent 2000,- ++ Søk enkelt under "Solcelleregulator", også i Norge finnes det flere som tilbyr forskjellige produkter. Ang. justerbare / bistabile / bidirektionale VSR i Norge er jeg etter en liten runde på websidene til Farco, Seatronic, Maritim og noen andre faktisk ikke helt orientert om hvem som har slik ellers enn vi. Det får vi sikkert høre straks av andre her, sålenge må det være litt solo-reklame. Fra Sterling som beskrevet ovenfor begynner det f.eks. med VSRB med 80 Ampere og kr. 947,- Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lucky Strike Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Hovedprinsippene her er jo at releet ikke skal bruke strøm konstant i noen posisjon. Det bør heller ikke være veldig kostbart, teknologien bak dette er vel egentlig ikke rocket science. Bra solcelleregulator har jeg fra før. Elfa-releet ser vel interessant ut, men det er jo et poeng dette med maritimt miljø. Selv om motorrommet er ganske så tørt, er jo kondens og vinter en faktor. Tar ellers gjerne imot mer informasjon :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Alle elektroniske styringer må tar strøm, så eller så ellers er den død. Så trengs det enten din eller elektrisk energi. Ved "stand by" trekker også elektroniske så lite at det ikke er til grunn for noen beregning ikke minst siden du selv bruker batteriene i syklisk drift. Hvis også solcellene dine ville være så dårlig at du må regne i enkle mA har du også noe på båten som er ikke aktuell å ha. Du kunne jo også selge den nåværende regulator for så å kjøpe en med to uttak, da er du med en gang kvitt alle vansker. Så, spørs blir da hva man vill. Hvis du har lyst å bygge noe selv, men er redd for fuktighet, da kan du støpe dette inn i en liten kasse. Da er den også tett mot det vanlige. Støpemasse kan du også bestille hos Elfa, grisedyrt men dog har de slik. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Fra Sterling som beskrevet ovenfor begynner det f.eks. med VSRB med 80 Ampere og kr. 947,- Jørg Feil i farten: Det er ikke VSRB, men LR80 (Pro Latch R) og aktuell pris er 995,- ...sorry.. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lucky Strike Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 "Alle elektroniske styringer må tar strøm, så eller så ellers er den død." Ikke en vanlig bryter .... :) Den forbruker i alle fall ikke strøm i seg selv. Og ja, du kan gjerne kalle det en rar tvangstanke eller noe slikt. Men det kan være mange strømtyver i en moderne båt. Releer, kontrollpaneler (eks webasto), alarmer, batteripulsere, monitoreringssystemer, selvutladning. Hver tar lite, men tilsammen kan det bli merkbart. Tror vel som sagt at et slikt rele jeg beskriver ikke er rocket science. Og jeg kan finne flere gode bruksområder. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Det er ikke noe tvangstanke. Bortsett av jobben har jeg også selv både seilbåt, solar og vindgenerator, kjenner til alle resulterende problemstillinger og er absolutt med deg. Og det er ikke bare meg, men sikkert også x-tusen andre som deler dine tanker. Så, sett i gang, det finnes mange muligheter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.