eivindch Startet 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2012 Er det noen som har erfaring med Biltema's dysetester (varenr. 151405)? Den skal brukes til dysesjekk av innsprøytningsdysene til en Volvo AQAD40B og til en Volvo 2003. Eivind Link to post
BjornLie Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Jeg har selv testet den på dysene til en Volvo AQAD40B. Den fungerte utmerket. Bør gjøres utendørs og pass deg for den "diseltåka" som dysen lager. SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
eivindch Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Flott, takk for tilbakemelding. Eivind Link to post
Neros Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Må man ha noen overganger for å teste VP dysene..? Har selv 12 stykk dyser fra et par 41 motorer jeg skulle hatt testet.. Om dette utstyret fungerer, så er det vel verdt å ta jobben selv...(?) Link to post
Prolimit Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Hei, jeg justerte dysene på mine to 41B motorer med denne nå i vinter, fungerer utmerket. VP dysene passer rett på röret uten adapter. Sverre Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Teerex Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Nå er den vel utgått, men jeg kjøpte den til halv pris tidligere i år. Regner med at jeg fort sparer inn kostnaden på kr 1100. Har 11 gamle Bosch injektorer å teste, 6 i båten og 5 i bilen Redigert 3.November.2019 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stefanesai Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Fungerer helt fint! Link to post
Komodo Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Testeren er sikkert helt grei, men jeg ville nok bare brukt diesel. Litt redd for slike "miljøvæsker" som har en tendens til å fordampe og etterlate seg en seig hinne etterpå... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Ja jeg kjøper iallefall ikke en 20-liters dunk Vi får se hva man finner på. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Hvorfor anbefales det ikke bare diesel? Er jo det motorene går på.. Link to post
Teerex Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Torsen67 skrev for 12 timer siden: Hvorfor anbefales det ikke bare diesel? Er jo det motorene går på.. Godt spørsmål. Antagelig pga. arbeidsmiljø, særlig for de som jobber med slikt hver dag. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
shipahoy Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Blir også stor eksplosjonsfare med forstøvet diesel (hvis dysen fungerer). Link to post
VegJoh Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Jeg kjenner ikke denne testeren, men har en tilsvarende for hjemme/hobbybruk. På den jeg har har det litt «tid» før manometeret «oppdaterer» trykket. Dvs. Hvis man er litt hard på pumpearmen, så vil dysen slippe trykket fordi trykk er oppnådd, men siden manometeret henger litt etter, så ser det ut som om dysen løser ut på for lavt trykk. Min anbefaling er som @Komodo sa, å bruke diesel, og så presse forsiktig opp mot det trykket som dysen skal ha, slik at manometeret henger med og man får en så riktig avlesning som mulig. på min tester, er det et skruhjul for å øke trykket sakte, istedet for å bruke håndpumpe. Vet ikke om det er noe tilsvarende på Biltema sin, men hvis ikke så må man være lett på labben, når man nærmer seg forventet åpningstrykk. Dette gjelder ved vurdering av åpningstrykksverdien på dysen. For å se om de åpner/lukker tilfredsstillende (knepper som den skal) kan man bare pumpe på trykk jevnt og trutt. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Laget ikke du en tråd på den dyseoverhalingen du gjorde i vinter @VegJoh? Det var jo en glimrende jobb du gjorde der, som effektivt avlivet myten om at dyser må sendes inn til spesialverksted for overhaling Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 Brukte kalibreringsvæske på 70/80 tallet Har de siste 30 år brukt den dieselen som motoren får bil Bio, båt Marine. En gammel snutt for ute bruk, inne i garasjen har jeg et blikk-lokk med gummipakning på et 2 l Norgesglass Jeg bruker disse parameter, fra forrige århundre Fullt åpne ventilen på dysetester, bringe prøvetrykket opp til 150 bar og sjekk tiden trykket faller til 100 bar. Tiden bør være 10 sekunder for ny og 6 sekunder for overhalt injektorer, eller bedre. Tørk dyse-spissen tørr. . Hold trykket litt under åpnings-trykket i 10 sek. .dyse-spissen bør fortsatt være tørr - fuktighet er lovlig, men en dråpe må ikke være synlig. Hold fingerene langt unna dyse strålen den blåser DIESEL langt inn i huden 4113 calibration fluid datablad http://www.autokatalogen.no/wls/view_article_document.do;jsessionid=C7DAB74DBA293C373A6420D2617A79B7.jvm_appn6?owner=124&language=NO&file=57-915106.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VegJoh Svart 5.November.2019 Link til dette innlegget Svart 5.November.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Link ? @dieselfan D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Teerex Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Ja, ujevn tomgang har jeg på min gamle dieselbil med Bosch dyser av 90-talls standard, motor med indirekte innsprøytning. Så det blir vel nye dysespisser, de var jo nesten gratis på ebay Tenkte å kjøpe et manometer som ikke går helt til 600 bar, det er jo litt overkill. 200 bar holder jo, da blir det lettere å lese av. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 200 bar er snaut, mange har åpningstrykk som er høyere. Skalaen bør også gå 25-50% lengre enn det trykket du skal måle. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: 200 bar er snaut, mange har åpningstrykk som er høyere. Skalaen bør også gå 25-50% lengre enn det trykket du skal måle. Ja her hadde du jo naturligvis rett Bildysene mine har åpningstrykk på 150-158 bar men båtdysene (direkte innsprøytning) har jo 270 bar, så der husket jeg i farten feil. En 350-400 bar skala bør være passe da. Noe mere lettlest enn 600 bar som står på dysetesteren, hvis du mener 300 bar blir for snaut. Redigert 6.November.2019 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Ja, hvis du skal måle 270 bar bør du ha et med skala til 400. Du får slike for en slikk og ingenting på ebay, bare se litt på kvaliteten på instrumentet. Bilder i annonse avslører gjerne litt... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Speilmanometer i klasse 1.0 og gjerne 160 eller 200mm diameter er etter min vurdering helt fantastiske å bruke.. Ikke billige nye, men ser brukte av og til på Finn.no. Setter en opp med en gopro eller tilsvarende så trenger en ikke se på tre steder samtidig. Link to post
VegJoh Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 En annen ting som det også er verdt å merke seg når en holder på med slikt er forskjellen mellom bar og kg/cm2. Noen ganger er åpningstrykk oppgitt i bar og manometer er i kg/cm2 eller motsatt. Det er nesten like verdier da 1 kg/cm2 er tilnærmet lik 0,98 bar. Dvs. 232 kg/cm2 = 228 bar Ikke store forskjellen, men etterhvert som trykket øker oppover bar så kan det utgjøre 5-10 enheter i forskjell på avlesning. Nå er slikt kanskje vanskelig å skille på et så grovt manometer som 0-600, men nevner det alikevel. Det er vel gjerne litt toleranse i den ene eller begge retninger av ønsket trykk på slike dyser, så vidt jeg har forstått det. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 dieselfan skrev for 5 timer siden: Speilmanometer i klasse 1.0 og gjerne 160 eller 200mm diameter er etter min vurdering helt fantastiske å bruke.. Fancy det dieselfan, men til dette formålet er det nok litt overkill. Det er så store toleranser på dette at likheten mellom hver dyse antagelig er viktigere enn trykket den åpner på. Og som @VegJoh skriver over så vil 1/10 på shimsen utgjøre mye på trykket. Så noe finjustering innenfor mindre enn 1 bar er uansett vanskelig. Bortsett fra de dysene som justeres med skrue og kontramutter da. Men jeg vet ikke hvor vanlige de er lenger. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nobraconsult Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Et lite tips for dere som tester injektorer selv, og kanskje mange "proffe" som gjør det. En dieselmotor går ikke jevnt pga. samme trykk ut av injektoren, men av samme menge diesel innsprøytet i hver sylinder. Trykke er viktig for å få timingen "tenningen" korrekt, men mange tenker ikke over mengden. Slitte spisser kan justeres opp til samme trykk igjen, MEN slitte spisser gir ofte ujevn mengde... Dette gir større last på de sylinderne som får mest... og omvendt. Mengemåling er derfor egentlig en ting som burde gjøres! Når du skifter spisser ser du også økningen du får i levering... (fortsatt med samme åpningstrykk). Skift derfor spisser om du misstenker at injektorene begynner å slarke, OM du ikke kan måle de... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn