Jump to content

Biltema's dysetester - har noen erfaringer?


eivindch

Recommended Posts

  • 7 år senere...

Nå er den vel utgått, men jeg kjøpte den til halv pris tidligere i år.  Regner med at jeg fort sparer inn kostnaden på kr 1100.

Har 11 gamle Bosch injektorer å teste, 6 i båten og 5 i bilen :saint:

 

 

dysetester.jpg

 

 

dysetester2.jpg

 

 

dysetester3.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja jeg kjøper iallefall ikke en 20-liters dunk :giggle:

Vi får se hva man finner på.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Torsen67 skrev for 12 timer siden:

Hvorfor anbefales det ikke bare diesel? Er jo det motorene går på..

 

Godt spørsmål. Antagelig pga. arbeidsmiljø, særlig for de som jobber med slikt hver dag.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg kjenner ikke denne testeren, men har en tilsvarende for hjemme/hobbybruk. På den jeg har har det litt «tid» før manometeret «oppdaterer» trykket.  Dvs. Hvis man er litt hard på pumpearmen, så vil dysen slippe trykket fordi trykk er oppnådd, men siden manometeret henger litt etter, så ser det ut som om dysen løser ut på for lavt trykk.

 

Min anbefaling er som @Komodo sa, å bruke diesel, og så presse forsiktig opp mot det trykket som dysen skal ha, slik at manometeret henger med og man får en så riktig avlesning som mulig.

 

på min tester, er det et skruhjul for å øke trykket sakte, istedet for å bruke håndpumpe. Vet ikke om det er noe tilsvarende på Biltema sin, men hvis ikke så må man være lett på labben, når man nærmer seg forventet åpningstrykk. 

 

Dette gjelder ved vurdering av åpningstrykksverdien på dysen. 

For å se om de åpner/lukker tilfredsstillende (knepper som den skal) kan man bare pumpe på trykk jevnt og trutt.  

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Brukte kalibreringsvæske  på 70/80 tallet Har de siste 30 år brukt den dieselen som motoren får bil Bio,  båt Marine.

 

En gammel snutt for ute bruk, inne  i garasjen har jeg et blikk-lokk med gummipakning på et 2 l Norgesglass

Jeg bruker disse parameter, fra forrige århundre

Fullt åpne ventilen på dysetester,  bringe prøvetrykket opp til 150 bar og sjekk tiden trykket  faller til 100 bar.

Tiden  bør være 10 sekunder for ny og 6 sekunder for overhalt injektorer, eller bedre. 

 

Tørk dyse-spissen  tørr. . Hold trykket litt under åpnings-trykket i 10 sek.  .dyse-spissen  bør fortsatt være tørr - fuktighet er

lovlig, men en dråpe må ikke være synlig. 

Hold fingerene langt unna  dyse strålen den blåser DIESEL langt inn i huden

 

4113 calibration fluid datablad

http://www.autokatalogen.no/wls/view_article_document.do;jsessionid=C7DAB74DBA293C373A6420D2617A79B7.jvm_appn6?owner=124&language=NO&file=57-915106.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ja, ujevn tomgang har jeg på min gamle dieselbil med Bosch dyser av 90-talls standard, motor med indirekte innsprøytning. 

Så det blir vel nye dysespisser, de var jo nesten gratis på ebay :thumbsup:

 

Tenkte å kjøpe et manometer som ikke går helt til 600 bar, det er jo litt overkill.

200 bar holder jo, da blir det lettere å lese av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

200 bar er snaut, mange har åpningstrykk som er høyere. Skalaen bør også gå 25-50% lengre enn det trykket du skal måle.

 

Ja her hadde du jo naturligvis rett :thumbsup: 

Bildysene mine har åpningstrykk på 150-158 bar men båtdysene (direkte innsprøytning) har jo 270 bar, så der husket jeg i farten feil. En 350-400 bar skala bør være passe da.

Noe mere lettlest enn 600 bar som står på dysetesteren, hvis du mener 300 bar blir for snaut.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Speilmanometer i klasse 1.0 og gjerne 160 eller 200mm diameter er etter min vurdering helt fantastiske å bruke.. Ikke billige nye, men ser brukte av og til på Finn.no. 

Setter en opp med en gopro eller tilsvarende så trenger en ikke se på tre steder samtidig. 

Link to post

En annen ting som det også er verdt å merke seg når en holder på med slikt er forskjellen mellom bar og kg/cm2.

Noen ganger er åpningstrykk oppgitt i bar og manometer er i kg/cm2 eller motsatt.

 

Det er nesten like verdier da 1 kg/cm2 er tilnærmet lik 0,98 bar. 

Dvs. 232 kg/cm2 = 228 bar

 

Ikke store forskjellen, men etterhvert som trykket øker oppover bar så kan det utgjøre 5-10 enheter i forskjell på avlesning. 

 

Nå er slikt kanskje vanskelig å skille på et så grovt manometer som 0-600, men nevner det alikevel. 

 

Det er vel gjerne litt toleranse i den ene eller begge retninger av ønsket trykk på slike dyser, så vidt jeg har forstått det. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Speilmanometer i klasse 1.0 og gjerne 160 eller 200mm diameter er etter min vurdering helt fantastiske å bruke..

Fancy det dieselfan, men til dette formålet er det nok litt overkill. Det er så store toleranser på dette at likheten mellom hver dyse antagelig er viktigere enn trykket den åpner på. Og som @VegJoh skriver over så vil 1/10 på shimsen utgjøre mye på trykket. Så noe finjustering innenfor mindre enn 1 bar er uansett vanskelig. Bortsett fra de dysene som justeres med skrue og kontramutter da. Men jeg vet ikke hvor vanlige de er lenger. 

Link to post
  • 4 måneder senere...

Et lite tips for dere som tester injektorer selv, og kanskje mange "proffe" som gjør det. En dieselmotor går ikke jevnt pga. samme trykk ut av injektoren, men av samme menge diesel innsprøytet i hver sylinder. Trykke er viktig for å få timingen "tenningen" korrekt, men mange tenker ikke over mengden. Slitte spisser kan justeres opp til samme trykk igjen, MEN slitte spisser gir ofte ujevn mengde... Dette gir større last på de sylinderne som får mest... og omvendt. Mengemåling er derfor egentlig en ting som burde gjøres! Når du skifter spisser ser du også økningen du får i levering... (fortsatt med samme åpningstrykk). Skift derfor spisser om du misstenker at injektorene begynner å slarke, OM du ikke kan måle de...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...