Sjeldenutpå Startet 12.Juni.2012 Del på Facebook Startet 12.Juni.2012 Hei ! Eg har nokon yanmar på hånd nå. Kva er forskjell på de forskjellige benevnelsene? Eg ser de har mye likt på HK. Dette er de som ligger på finn nå.....Mange er dårlig å skrive årsmodell 6- er vel 6 sylindret L- er vel kanskje "Line", som i rekke? Men så.... Eg meiner å ha lest at de finnes både med reim og kjede feks? 6LYA-UTE- 330hk 6LYM-STE- 290 og 340hk 6LPA-STZP- 300hk 6LPA-STP - 290hk 6LYH-STE 340hk 6LPA 325hk 6LPS STZE 315 hk Hvor mange timer er "greit" for de forskjellige? Vi kjører 100-150 timer å året, forhåpentligvis meir, så vi kan kanskje tåle en som allerede har fått litt timer? Håper på raske gode svar, då eg trolig kjører å ser på ein motor i morgon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Thorlyn Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 (redigert) Dette er de som ligger på finn nå.....Mange er dårlig å skrive årsmodell 6- er vel 6 sylindret L- er vel kanskje "Line", som i rekke? Men så.... Eg meiner å ha lest at de finnes både med reim og kjede feks? 6LYA-UTE- 330hk LY motorene er Yanmars egne og relativt "tungbygde".. tåler mange timer og har lavere topp turtall enn LP (3300??) Viknes har disse og reddningsselkapet bruker også disse i noen skøyter 6LYM-STE- 290 og 340hk 6LYH-STE 340hk 6LPA-STZP- 300hk Toyota landcruiser motor 4,2L og reg reim. smekker til "tungt" bruk da det er tatt ut "mye" DREV (3900.- 4100) 6LPA-STP - 290hkToyota landcruiser motor 4,2L og reg reim. smekker til "tungt" bruk da det er tatt ut "mye" 6LPA 325hkToyota landcruiser motor 4,2L og reg reim. smekker til "tungt" bruk da det er tatt ut "mye" 6LPS STZE 315 hkToyota landcruiser motor 4,2L og reg reim. smekker til "tungt" bruk da det er tatt ut "mye" DREV Hvor mange timer er "greit" for de forskjellige? Håper på raske gode svar, då eg trolig kjører å ser på ein motor i morgon. Redigert 12.Juni.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 6LP serie 270 Ahk 290-315 mhp. 4,2 liter, 3800 rpm, Toyota stamme, register reim, marinisert av Yanmar. 6LY serie 305 Ahk og 340 Ahk, 330 og 370 mhp, 5,2 liter, 3300rpm. 6LY2 407 Ahk, 440 mhp, 5.9 liter 3300rpm. 6LY3 369-427-466 Ahk, 380-440-480 mhp, 5,9 liter 3300 rpm. Som du ser har Yanmar historisk vært litt for "snill" mhp. fradrag av akselhester. Men man klager da ikke på sparte avgiftskroner. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 (redigert) Jeg pusler litt med et par sånne LY6 ett eller annet. Tror STE. Ligner på denne http://www.yanmar.no/arch/_img/9053271.pdf De har gått ca 3700 timer. Det som er byttet av slitasje er en turbo og to dynamoer. Motorne brukes av mange personer og mye variert bruk. Jeg er av oppfatning at dette er solide og gode motorer. Viktig å kjøre de godt varme etter timer på lavt turtall og gi de tid til å kjøle seg etter hard bruk Er glad for deg at du nå velger annen løsning. Redigert 12.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 takker for svar. Eg har nå faktisk bestilt meg motor. Det går unna når eg forbannet..... Eine finn-linken med motor-tips som ble postet i min mossetråd, resulterte i treff for meg, då han hadde fleire Yanmar stående. En 6LYA på 340hk. 2002 modell. Kjørt 500 timer etter overhaling. Den har toppturtal på 3300 o/min. Er det av den gode sorten motor då slik eg forstår? Eineste... Selger er fisker om sommeren, og overhaler om vinteren. Nå hadde han 2 for salg, pluss denne som han har brukt sjølv 500 timer etter overhaling. Eg spurte litt. Han var (er?) maskinist i mange år. Hørtes ut til å være meget voksen etter strilamålet å dømme. Han selger som privat (om eg ville det), men han har firma. Ikkje autorisert Yanmar. Hadde egentlig lengst bakgrunn med Iveco. Virka trivelig og ærlig. ...(..han og...) Han hadde sansynligvist adapterplate til min borg warner liggende. Han hedde rele for tenningsstyrt utkobling av motorjord ved stopp, liggende. Eg har jo aluminiumsbåt og må jo ha dobbelisolert (to-polt), men dette hadde ingen yanmar orginalt trudde han, så de brukte slike rele meinte han. Og når eg spurte om korleis eg kunne løyse det at eg har både 12V og 24V, så sa han at han hadde liggende ein kraftig omformer som eg skulle få med. Eg synest dette hørest aldelesen fantastisk deilig ut. Er eg for oppglødd? Eg tar med kodekort og låner ein pick-up i morgon. Det er halvannen time å kjøre. Eller ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
baatsman Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Grattis og fint det ordner seg! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Besvarer MIX sitt spørsmål her. Han er skeptisk til hvorfor overhalt. Det kom eg ikkje på å spørre om. Eg oppfatta det som ein hobby med kjøp og salg. Og bytte. Hadde masse båter og motorer og koste seg med det. 500 timer etter overhaling hadde han svar på. Den var en motor han overhalte i fjor høst fo å selge. Samtidig hadde han bestilt en ny Iveco til fiskebåten sin. ( pussig siden han hadde yanmar ledi...?) Så viste det seg at det var eit halvt å levering på Ivecoen. Og då "slengte" han oppi denne yanmaren i stedet for å selge den. Så han brukte den sjølv i 500 timer i vinter. Timer før overhaling glemte eg å spørre om..... Omfanget av overhaling veit eg heller ikkje. Der har jo folk forskjellig meining av utrykket "overhale"... Eg får detaljer på tlf i morgon formiddag når han har sett etter adapterplate. (som han skaffer på tre dager og ettersender dersom han ikkje finner) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 .... eh er det "vanlig" gasstilkobling på de, slik at eg kan bruke min gamle wire fra forden? Det er vel det? Nokon som har link til mål på ein 6LYA ? høyde /breidde/ mål på labber osv? Meiner eg har sett det på BP tidligere.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Jo, det er vanlig "gasstilkopling" på den. Disse motorene har tradisjonell mekanisk pumpe. Og ja, hele saken gjør meg skeptisk. Er fisker, bytter ut en tradisjonell sliter med en Iveco common rail ? Jeg skjønner ikke hvorfor. Er fyren allergisk overfor litt dieselrøyk ? Suppe vil han ikke spare, disse motorene er like gjerrige som nymotens CR motorer, og er normalt bunnsolide motorer. Hvorfor er motoren i det hele tatt overhalt ? Hva er gjordt ? Hva var timetallet ved overhaling ? Link til motordata finner du her http://www.yanmar.no...img/9053271.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Oppdatering. Han bytter til seg og selger motorer som sagt. Han forklarte meg i dag at han ikkje kunne vite korleis motor er brukt og holdt. Så han tar lett overhaling på alle, for då er det alltud problemfritt og gir god nattesøvn. Denne har kjørt 4000 timer og er skiftet alle lager og stempelringer hos han, før salg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Hadde bedt om kvittering og spesifisering av hvilke deler/ lagere som er byttet. Hva med toppen, ventiler, dyser samt turbo? Det er her belastningen ligger og derved mest slitasje. Toppen blir ofte både trykktestet og planet ifb med overhaling. dette bør han ha dokumentajon på. Overhaling / lagerbytte av slike høyeffekts motorer er ikke noe hvermansen kan eller bør gjøre selv. Trø varsomt og ha med deg kyndig hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) Har selv hatt 6LYA-STP 340 hk. Problemfri motor som er utprøvd gjennom hundrevis av motorer i det norske markedet i bl.a. Viknes 1030. I fiskebåtutgavene av Viknes 1030 finner man eksemplarer med mange tusen problemfrie timer bak seg. Løp og kjøp. SKuddsikre greier med svært lite feil fra en velrennomert produsent. Jeg hadde KMH gear med slureventil. Mener temmelig sikkert at den hadde topolt el.system, men det kan jo sjekkes med Yanmar Norge. Redigert 13.Juni.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Motorene er generelt gode, men man bør være obs på hjemmemekk /overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Nå er motoren på vei heim bakpå pickupen:-) Detta blir bra. Hjemmeovehaling går fint i de fleste tilfeller. Dette var ein av 8 motorer han har sett over og skifta lager osv i år. Tenker det at mannen bak jobben er viktigere en adressen på lokalet. Har bytterett og driftsgaranti. Det viste seg at mannen også er ein bekjent av far min :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
torbi Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Grattis med "nye" grå maskinen, og endelig har du den i hånden, no ønsker eg deg lykketil med montering i båt og prøvestart en dag i sommer. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
pipp Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Vel undt. Gratulere og lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Lykke til med god motor.da blir det sommer i år også Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 takker :-) Satser på kranebil på fredag. Då har eg morgondagen på å male første toppstrøk på dekk sånn at ikkje mange kjem å tråkker i grunninga :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vbunn Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Gratulerer med ny motor. Selvgjort er velgjort er det vel noe som heter. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Gratulerer så mye med japansk symaskin nå kan du innføre hvite sokker i motorrom Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Bortsett fra veivhusventilasjonen som blåser rett i skumgummiluftfilteret på turboen. Det blir klin. Men der skal du jo ikke ha beina Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Har bytterett og driftsgaranti. Det viste seg at mannen også er ein bekjent av far min :-) Da har du nok gjordt et godt kjøp. Lykke til ! Med en knall god motor ! Fikk du med gear også i prisen ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Takker ! Godt å se at Yanmar er likte motorer. Dette gir nok båten bedre annenhåndsverdi en overhaling av Forden hadde gjort. Ikkje gear nei. Han hadde det også, men eg han meinte at mitt gear var greit å bruke videre. Båten er nykjøpt, komfyr var dyrt... racorfilter var dyrt..motor dyr..eksosslange dyrt... Så eg må stå over både gear og propell nå. Men mine egne beregninger viser at dette blir knallbra. (dermed basta...?) Skal bli spennede å sjå om det er gevinst på farten. Ja eg såg den veivhusventilasjonen. Kanskje eg setter på eit biltemafilter på den slangen ? Kvite sokker er en bar. Eg håper på kvit skjorte også Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Thorlyn Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 (redigert) Biltema filter eller lignende på veivhusvent må du IKKE gjøre.. Men en løsning med "catch" tank ala denne http://www.turbopowe.../catchtank.html gjør så du netopp fanger opp oljedampen uten og strupe ventilasjonen. Jeg lagde en til min Yanmar av en standard ekspansjonstank el lign. Redigert 14.Juni.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
gjeldfri Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Mine erfaringer fra bil, mc og båtverksteder er at små ofte er vel så gode som de større. At selger kjenner far din bør jo bety en del for din sikkerhet. Det er frustrerende vanskelig å finne dyktige folk, ikke bare delebyttere som skriver regning med gaffel. Vet mange er uenige med meg her, men jeg er skeptisk til store verksteder med lite personelig forhold til kunden. Små verksteder på mindre steder overlever ikke med mange misfornøyde kunder. Store kan holde på lenge. Se bare på undersøkelser på hvor fornøyde kunder er med vw audi service. De ar skåret dårllig mange år, men selger godt. I båtbransjen er vel prolemene med VPs D serier godt kjent, men de selger godt for det. Lykke til med ny motor, Sæbø, det her du fortjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.