Jump to content

Til Danmark 2. uken i juli - noen som skal samme vei?


bjoris

Recommended Posts

Vi planlegger å starte vårt eventyr til Danmark tidlig 2. uken i juli. Det er første havkrysning for resten av familien så litt usikkerhet er det blant mor og barn. Planen er å få båten til Mandalsområdet i slutten av juni og komme ned med bil igjen søndag 8. juli og så gjøre klart for tur, antar vi da kan være klare fra mandagen av.

 

Dersom det er gode værmeldinger er primærmålet å gå direkte til Thyborøn, så tilbringe ferien i Limfjorden/Læsø og kanskje, kanskje Anholt, men tror det blir litt for langt. Vel, tanken med dette innlegget var om det er andre som planlegger overfart til Thyborøn i samme tidsperiode så kunne vi gått samme over...

 

Med små barn (5 og 9) har vi sett for oss at det er beste er å gå ut på kvelden slik at de får sovet en del av turen, ellers kan det bli en lang opplevelse, men vi får se. Vi legger kun over til Danmark om det er gode meldinger også helst på langtidsvarslet, ser ikke at det er noe kos med familien om det er meldt mye kuling... Dersom det blåser mye vestlig/nordlig slik at det blir humpete til Thyborøn er det jo ett alternativ å legg kursen mot Skagen for å få vinden i ryggen, men det må vurderes... Krysser fingrene for at det ikke blir en ny kuling-sommer!:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi tok denne turen ifjor. Kan anbefales!

 

Vi kom fra Bergen og gikk fra Farsund til Thyborøn. Dette gikk veldig greit - med masse delfiner som fulgte båten i timesvis.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir en kongetur om været blir bra så det er bare å krysse fingrene for varmt vær og laberbris...:)

 

Vi har tenkt oss til Legoland en dag eller to, noe sted som er spesielt godt egnet til å legge fra seg båten uten tilsyn et døgns tid i Limfjorden? Vi ser for oss en uke i Limfjorden så ca en ukes tid til før vi er tilbake på sørlandet, evt bruker vi all tid i Danmark og legger igjen båten på sørlandet og tar siste uke i Nord-Norge og så tar jeg litt fri og får båten hjem etter ferien...:) Nei, det begynner å krible nå...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris. Vi skal mulig samme vei. Dvs vi tar uansett til sørlandet i slutten av uke 27. Er det gunstig vær, er det store sannsynligheter for Danmark. I utgangspunktet hadde vi tenkt oss til Læsø (og via SE hjem) men kanskje via Skagen, hvis det blir for drygt å gå direkte. Men etter hva jeg har hørt om fest og baluba, er det jo ønskelig å unngå Skagen, når en er på familietur. Men vi kan se når det nærmer seg, om vi dumper borti hverandre på sørlandet under en ankerdram, så kan vi se om det passer. For vi ønsker helt klart den ekstra tryggheten å gå sammen med noen om mulig.

Men som sagt...stor forbehold hos oss, vi har en nyfødt med oss (2 uker gammel nå) og ei hønemor :-) Så blir mye på deres premisser denne ferien.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt lokalkendt, men trafikalt er det nok godt at overveje Aalborg som udgangspunkt for udflugter i Jylland, da her er tog- og busforbindelser. Jeg har hørt meget godt herinde om Vestre Bådehavn (tror jeg at den hedder) I Aalborg. Her burde det være problemløst at ligge en dags tid for udflugt til Legoland. Transporttid med offentlig trafik er cirka 3,5 time fra Aalborg til Billund (Legoland) - jeg ville overveje at leje en bil, måske?

Link to post
Share on other sites

onkel_ove, vi får holde tråden oppdater med hva vi gjør så ser vi om det skulle passe seg slik for oss eller kanskje andre kommer til, vi seiler nok alene også om været er bra, men med barn med er det jo ekstra greit å gå flere sammen for sikkerhetens skyld. Vi går nok ikke over om det er meldt noe annet enn bris.

 

Ser ellers at Arkmarin anbefaler Farsund, det er kanskje ikke så dumt, ser det er bare litt lengre enn fra Mandal. Poenget å få båten til Mandalsområdet var også at da er vi helt rundt om starten på ferien skulle gi for mye vind til Danmarkstur kan vi gå til Kr.sand og besøke dyreparken etc, men nå tar vi jo bilen nedover også så det er jo lett å komme seg rundt på sørlandet uansett, men kjiipt å starte med å ligge landfast:) Bra tips uansett! 1200 kr kan jo komme godt med i Legoland tenker jeg:)

 

Vel, hyggelig om flere som skal over dukker opp, jeg er ikke på jakt etter noe fast avtale på dette, det er jo både hyggelig å høre om andre som planlegger samme tur og selvsagt noe en må se nermere på når det nermer seg ifht om det er fornuftig å legge over i lag...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Helgen 6-8 juli drar jeg og 3 kompiser fra Tananger - Kr.sand. De mønstrer av på søndag og tar toget hjem. Deretter møstrer fam på (-elstemann på 9, som kommer uke etter) hos svigers i Kr.sand. Hvis vær og forhold ligger til rette for det tar vi over i løpet den kommende uken, men går nok andre veien, i retning Læsø (via Skagen) men vi kan se når det nærmer seg, planer er til for å forandres...liker i grunnen ikke planer i ferien. Eneste vi vet er at vi vil ha pent vær, og kommer nok til å forflytte oss med høytrykkene

 

Ps. Hadde virkelig tenkt meg om to ganger før jeg besøkte Legolandland midt i beste sendetid i fellesferien. Jeg gikk i den fellen en gang...vi snakker timer i kø. Bare et vennlig tips/obs

Redigert av onkel_ove (see edit history)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg revurderer litt planen om å ta båten ned i forkant, vi får se på værvarslene. Legoland, ja;) blir nok ikke lett å overbevise gutta ombord om at det ikke blir legoland, da mønstrer de nok av først som sist. Det blir sikkert et h... med kø...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men etter hva jeg har hørt om fest og baluba, er det jo ønskelig å unngå Skagen,

Nå er jo ikke Skagen primærmålet her, så hvis valget står mellom pest og kolera, hvor pest er en drøy natt med spying og sjøsyke og litt rølp i Skagen er kolera, så ville jeg definitivt valgt Skagen. Den største ulempen med Skagen er at det er ganske langt ut av kurs i forhold til målet. En tur ut på grenen må være et stort pluss for en femåring og en niåring. Når det er sagt vet jeg vi alle har ulike grenser for hva vi synes er ok å ha med barn på, men en tur til Skagen er godt «innafor» mine.

Link to post
Share on other sites

Hej

Måske kan jeg nå at få min båd klar til at følge med over til Thyborøn, jeg har flere gange krydset over fra forskellige steder i Norge til både Skagen og Thyborøn.

Har endnu ikke fået en aftale med et sted hvor jeg kan stå og gøre båden klar i Stavanger området.

Angående et sted at lægge båden mens man besøger atraktioner i Jylland, vil jeg støtte Major Andy, havnene i Aalborg er oplagte da der er gode forbindelser til hele jylland.

Hvis jeg er hjemme i Aalborg, tilser jeg gerne båden, jeg bor 3 min. gang fra Skudehavnen og 5 min. gang fra Vestre bådhavn og kommer dagligt på havnen.

Link to post
Share on other sites

Legoland, ja;) blir nok ikke lett å overbevise gutta ombord om at det ikke blir legoland, da mønstrer de nok av først som sist. Det blir sikkert et h... med kø...

Du kan kjøpe billetter på forskjellige steder, vi kjøpte på hyttesenteret vi bodde på. Vi ankom også veldig tidlig, og unngikk mye kø, snakker om max 10 minutter midt i fellesen...

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt vet jeg vi alle har ulike grenser for hva vi synes er ok å ha med barn på, men en tur til Skagen er godt «innafor» mine.

Her må jeg støtte Quantumduck. Jeg har vært der flere ganger med små barn og har aldri blitt holt våken. Man kan selvfølgelig være uheldig men det kan man være overalt. I fjor lå vi i Stenungsund, det var 5 båter i gjestehavnen. Så kom det inn to aleneseilere og laget et H.... hele natten.

Link to post
Share on other sites

 

Her må jeg støtte Quantumduck. Jeg har vært der flere ganger med små barn og har aldri blitt holt våken. Man kan selvfølgelig være uheldig men det kan man være overalt. I fjor lå vi i Stenungsund, det var 5 båter i gjestehavnen. Så kom det inn to aleneseilere og laget et H.... hele natten.

 

Var godt å høre. Min skepsis til Skagen med familie er relatert til utallige advarsler på BP. (men blir i såfall ei natt i transitt på vei til Læsø) poha...gleder meg til 3 ukers ferie i seilbåt :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det bare å krysse fingrene for godt vær, ikke se på DMI.DK sitt 30 dagers varsel, men hvor seriøst er det å ha 30 dagers varsel egentlig... Det var mye snakk om lavtrykk etc, men jeg velger å tro at det blir en knallfin juli:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi satser på å dra fra Kristiansand til Skagen fredag 6, lørdag 7 eller søndag 8 juli litt avhengig av hvilke venner som blir med på denne etappen og selvfølgelig været da min sønn på 14 måneder får sin første havseilas på turen her :smiley:

 

Derfra er planen svenske vestkysten med foreløpig uspesifisert mål i ca 2 uker

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Ja, da nærmer det seg ferie, båten er shipshape, gjenstår bare litt pakking! Ser ut til å bli singlehanded til Mandal, det blir jo spennende så kommer mor og barn ned med bil og så får vi se. Siden dette er første "havkryssing" for mor og barn er det pt litt usikkerhet rundt hvordan dette blir når Ryvingen forsvinner i havet:) I helgen ble en av ungene sjøsyk for første gang innanskjærs så vi får håpe sjøsyketabletter fungerer på de!

 

Vi er fortsatt på jakt etter noen å seile sammen med over altså:) Det hadde gitt den ekstra tryggheten som trengs denne første gangen ser jeg.

 

Tidsmessig ser det ut til at vi blir akkurat for sene til å henge oss med dere Morten_L. Antar jeg ankommer Mandal tidligst søndag kveld, mest sannsynlig mandag kveld eller tirsdag. Må nok ha litt pause da før vi er klare til å seile videre også. Ser også ut til at det pt blir en del vind fra mandag kveld og utover, men det er jo lenge til enda så vanskelig å planlegge så nøyaktig pt...

 

Vel, bare å skrike ut om det er noen flere som skal over. Vi holder fortsatt en knapp på Thyborøn, men blir det mye nord/vestlig vind føles det jo safere å gå for Skagen så begge deler er aktuelt!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

ja, da tar du jammen sjanser! Vel, jeg gir nå litt status etterhvert i denne tråden så kan jo flere som måtte ønske følge over gjøre det samme så kan en se om ting skulle passe... Torsdag kveld til Thyborøn er ikke uaktuelt for oss så hvis du vil ha følge så er jo det flott, men du har vel noe større snittfart vil jeg tro på din Regina 40 var det vel?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi kaster loss fra Tananger på fredag formiddag (jeg seiler båten fra Sandnes - Tananger i morgen etter jobb). Jeg og en kompis seiler til Egersund, hvor 2 andre kompiser mønstrer på fredag kveld. (tar en runde på visefestivalen som er Egs denne helgen) Deretter tar vi til Mandal lørdag grytidlig (med ankomst lørdag ettermddag kveld) Så om du skulle være før skjema, så er det ankerdram å spore ombord i Maja II i Mandal.Kompiser mønstrer av søndag kveld i Kr.sand hvor AS Familie mønstrer på.

 

Vår eventuelle tur til DK blir tidligst mot neste helg.

 

Poha...en hel dag igjen på jobb...er en fin følelse det.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hehe, ligger ca en dag bak deg da:) Jeg har planer om å seile alene til Mandal eller Farsund, blir nok Mandal så er vi helt rundt.

 

De mest ambisiøse planene er Hgsd fredagkveld, 21 nmil, Egersund lørdag 70 nm og Mandal søndag, ytterligere 60 nm så kjører mor og barn ned søndag ettermiddag og mønstrer på der:) Jeg kan være seig når jeg er ute å seiler, men dette er veldig lange strekk alene så det er godt mulig det blir andre stoppesteder og at det går en dag og to til. Ikke helt sikker på om jeg klarer å komme meg avgårde på fredag heller, men ser det skal blåse opp mandag kveld så jeg har ett håp om å være nede i god tid før det og da må det bli lange etapper:)

 

Jeg er nok derfor minst ett døgn for sen til ankerdrammen, men takker for tilbudet, det hadde nok smakt fortreffelig:) Blir det som meldt nå så antar jeg at vi også går mot Kr.sand og ser ting ann. Vi går ikke mot Thyborøn hvis det er meldt mer enn maks 5-8 ms over hele strekket og da ikke direkte fra sør heller så kanskje det blir Skagen på oss også hvis det da fortsetter med vestlige vinder. Vi ser, som sagt oppdaterer jeg tråden her og sikkert også bloggen hver dag så en ser hvor vi er...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...