Jump to content

Hva er dette som sitter i bakkant på innsprøytningspumpa (bilde)?

Leon KAD502

Recommended Posts

Funderer litt over denne saken her som jeg har tatt bilde av.

Hva er den til egentlig? Som sagt i emne tittelen så sitter i bakkant på diesel injection pumpa.

Den røde ledningen går opp til tenningslåsen og får strøm kun når tenningsnøkkelen holdes i startposisjon.

Den gule går til turteller.

Er dette riktig koblet, og er den kun en giver til turtelleren?

20120613_19.42.14.jpg

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Vil tippe at generatoren som bildet viser har en rotor som magnetiseres med spenning mellom den røde ledningen og gods men restmagnetisme kan være tilstrekkelig for at den skal virke. Den kunne godt ha hatt en permanentmagnet istedet. Jeg vil presisere at jeg ikke har peiling på akkutat denne men antagelser. Du kan jo se om turtelleren slutter å virke når den gule ledningen kobles fra.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Ja, turtelleren slutter og virke når den gule ledningen kobles fra, så den er det ikke tvil om er en giver ledning til turteller, men forstår ikke den røde ledningens funksjon.

uansett om denne er koblet til + under start, mens motor går eller er frakoblet under start så virker turteller.

Turteller får ikke signal fra andre ledninger enn den gule ledningen.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Hvis min antagelse stemmer så heter det vel kanskje exiter på utenlandsk. Den magnetiserer ankeret men remanensen gjør at du ikke nødvendigvis merker at den ikke har spenning. Det kan være på lavt turtall at den da ikke vil virke. Det er ikke mye strøm som trengs for å gi signal til turtelleren som bare teller frekvensen fra giveren.

http://no.wikipedia.org/wiki/Magnetfelt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...