Leon KAD502 Startet 13.Juni.2012 Del på Facebook Startet 13.Juni.2012 Funderer litt over denne saken her som jeg har tatt bilde av. Hva er den til egentlig? Som sagt i emne tittelen så sitter i bakkant på diesel injection pumpa. Den røde ledningen går opp til tenningslåsen og får strøm kun når tenningsnøkkelen holdes i startposisjon. Den gule går til turteller. Er dette riktig koblet, og er den kun en giver til turtelleren? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Jeg vil tippe at det er en turtallsgenerator som gir signal til turtelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Ok, tenkte meg noe slikt siden den gule ledningen går til turteller, men den virker uavhengi om den røde er koblet til + strøm eller ikke. Turtelleren viser det eksakt samme uansett om det går strøm inn på den røde eller ikke. Så jeg lurer litt på hva den røde ledningen er til også? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) Vil tippe at generatoren som bildet viser har en rotor som magnetiseres med spenning mellom den røde ledningen og gods men restmagnetisme kan være tilstrekkelig for at den skal virke. Den kunne godt ha hatt en permanentmagnet istedet. Jeg vil presisere at jeg ikke har peiling på akkutat denne men antagelser. Du kan jo se om turtelleren slutter å virke når den gule ledningen kobles fra. Redigert 13.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Ja, turtelleren slutter og virke når den gule ledningen kobles fra, så den er det ikke tvil om er en giver ledning til turteller, men forstår ikke den røde ledningens funksjon. uansett om denne er koblet til + under start, mens motor går eller er frakoblet under start så virker turteller. Turteller får ikke signal fra andre ledninger enn den gule ledningen. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Men da er det vel greit da. Kobler du fra den røde ledningen kan det hende at turtelleren en dag ikke virker. Det vil du vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Spørsmålet mitt handlet forsåvidt til slutt om hva den røde ledningen er for noe, hva den er til, og hva den gjør der......... Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Hvis min antagelse stemmer så heter det vel kanskje exiter på utenlandsk. Den magnetiserer ankeret men remanensen gjør at du ikke nødvendigvis merker at den ikke har spenning. Det kan være på lavt turtall at den da ikke vil virke. Det er ikke mye strøm som trengs for å gi signal til turtelleren som bare teller frekvensen fra giveren. http://no.wikipedia.org/wiki/Magnetfelt Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Har hatt same giver på en Volvo der var det kun ledning til instrumentet ikke noe + inn på giver. Giveren er en liten dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Ok. Takk til alle sammen. Nå er jeg nok opplyst. Det vil si at den er to polet den jeg har da. Da lar jeg den røde ledningen være koblet slik den er, at den får strøm kun når tenningsnøkkelen er i startposisjon. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.