Weltzin Startet 14.Juni.2012 Del på Facebook Startet 14.Juni.2012 Har da skiftet impeller på motoren min, en 1984 Mercury 50hk 4sylinder. Det gikk nesten bra. Skrudde løs mutrer, satte motoren i revers og senket ned undervannshuset. Skifta impeller og skal til å montere. Nå kommer problemet. Får ikke undervannshuset langt nok inn, det virker som om det butter imot i den gir"tannhjul"saken. Den saken som står på dette "tannhjulet" står med den høyeste delen forover, slik at den dytter i låsemekanismen når undervannshuset er helt inne. Båten har stått i revers hele tiden, og jeg tror ikke jeg har vært borti noe ved giret. Mangler 2-3 cm fra å få ting på plass. Slik alt står nå snurrer propellen fritt. Noen som har formeninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Skulle hatt Droll her nå (en på forumet som kan ALT om Mercury). Hva du mener med 'tannhjul' skjønner jeg ikke, ville vært fint med et bilde. Men når du sier 2-3cm kan det høres ut som om du ikke får enden på drivakslingen inn på veiva. Altså at spline'en ikke stemmer overens. Forøke å dreie litt på svinghjulet og prøv igjen. Flere ganger om nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 "Tannhjulet" er del nr 43 (hadde ikke bedre navn på den derfor tannhjul med ") Del nr 50 står med høyeste del forover. Har prøvd å vri på svinghjulet opptil flere ganger, men det virker som den butter i del 43. Det kan selvsagt være nr 40 som er vanskelig å få inn også.. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Uten sammenligning forøvrig så hadde jeg samme problem med min 5hk Mercury. Fikk den ikke inn de siste cm. Men jeg fikk heller ikke skiftet gir fra revers til fri eller til forover. Skjønte ingenting. Men etter hvert så måtte jeg ta av propellen og dytte / løfte girstanga etterpå for å få den i gir. Satte den så i fri og vips så klarte jeg å få den helt inn. Aner ikke hvorfor det er sånn, men hvis du ikke får smartere tips fra andre her på forumet så kan du jo prøve tilsvarende på din... Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 det er bare å lirke og prøve, snu litt på svinghjul..... jeg og min far brukte ganske lang tid på å få på plass undervannshuset på mercury 75 hk.......... kan det være at den stopper mot kjølevann-røret? Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Takker for innspill. Har vært bortreist i helgen, og nå har far min klart å få ting på plass. mye lirking så gikk det visst tilslutt. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Og hvor lenge var Adam i paradis.. Ting er ikke iorden likevel. Alt var satt sammen på plass, girspaken gikk fra revers til fri, noe tregt, veeeldig tregt til forover, men gikk. Nå går den bare fra forover til fri, kjennes ut som om det ligger en sperre og stopper å få den i revers. Kan det være kontrolleren? eller er det noe galt i girhuset? Litt lei nå. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Da har jeg fått orden på kontrollboksen, bare motoren igjen.. Hadde klart å skyve noe tannhjul over ett hakk inni kontrollboksen. Plukka den i biter og nå fungerer den igjen. Må nok ned med undervannshuset igjen idag, da båten ikke går ut av revers.. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 YES! Undervannshus på plass, etter mye om og men så smatt endelig girvelgeren i revers igjen. Problemet har vært at den gikk i forover og fri, men nektet å gå tilbake til revers. Etter endel risting og rotering av drivaksel, smatt den plutselig i revers. Da gikk undervannshuset helt smertefritt på plass :D ,,,men, noe tar i ett sted. kontrolleren går relativt lett, men av og til er den vanskelig å få forover, og ekstra vanskelig å få i fri fra forover. Kan jo bli interressangt når jeg skal legge til... Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Da er motoren klar, prøvestarta og styrte på og ting ser ut til å fungere. Klar for sjøsetting, ordna transport, klar ved vannkanten.. kontrolleren hopper over en tann igjen... jippii... Hjem i garasjen igjen.. Kontrolleren er nok litt sliten, så da begynner jakten på ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.