Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden

McFog

Recommended Posts

OF har vokst fort og mye, kanskje de bør sette på bremsene og tenke seg om før de tar på seg enda flere oppgaver?

Ja tenke seg til... Bare 80 år gammel og så frekk at de fortsatt forsøker å gjøre sitt beste for folket tross mindre inntekter fra staten.

Redningsselskapet mistet inntekter fra spillautomater så de spilleavhengige ikke skulle bli sett av naboene når de spilte bort lønn og trygd. Nå må de sitte stakkarslig alene hjemme og spille bort enda mer via internett. De får ikke engang holde i pengene før de har tapt dem igjen.

Redningsselskapet har vel også økt sin inntjening via medlemsbetaling... alternativet er redusert beredskap, men det er kanskje en pris du godtar så lenge du sparer litt penger.

At OF tømmer søppel i utehavner er vel også helt unødvendig... en liten hlststorm vil jo blåse våre etterlatenskaper ut på hav eller inn en busk hvor vi ikke ser det så lett neste sommer.

Joda Pinkvin. De er nok noen korrupte svin hele gjengen som gjør hva de kan for at du skal ha det jævlig og slik at de kan tyne mest mulig penger ut av deg som de bruker på gamle vaklevårne hus og hytter. Kjøper opp eiendommer langs kysten bare for at de mener at folk skal kunne gå der å drive dank.

Her er en link til OFs årsberetning fra 1933 da de ble startet. (ungdommen nå til dags... ta seg til rette på den måten... huff)

RSL

Surmaga oppgulp er til tider litt festlig mener nå jeg og har akkurat betalt for vimpelen det står 2013 på med god samvittighet.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Noen bøyer i Maløya- området hadde nok slått an.... :smiley:

Da mener du sikkert ikke Malmøya i Indre Oslofjord om det ikke er ironi det du kommer med hehe...

Skimmelbukta eller Sanwichbukta eller hva det heter, er vel en av de aller tryggeste stedene å ankre opp med eget utsyr øst for Nesoddtangen og der vil vi definitivt ikke ha blå bøyer.

Da skulle jeg skrevet protestbrev tre ganger om dagen til de var fjernet igjen.

RSL

At OF tømmer søppel i utehavner er vel også helt unødvendig... en liten hlststorm vil jo blåse våre etterlatenskaper ut på hav eller inn en busk hvor vi ikke ser det så lett neste sommer.

......

Kjøper opp eiendommer langs kysten bare for at de mener at folk skal kunne gå der å drive dank.

Den kommunale skjærgårdstjenesten tømmer søppel i uthavner. Den tjenesten får tilskudd fra OF - ut fra at det gjerne er båtfolk fra alle OFs medlemskommuner som bruker uthavnene.

Det er ingen vimpelplikt for å bevege seg på de områdene OF har sikret på land, og de er sikret enten ved oppkjøp (da er det gjerne DN - Direktoratet for naturforvaltning som er hjemmelshaver, og ikke OF) eller ved servituttavtaler. I mellomtida er behovet for dette blitt redusert, med skjerpete arealbruksbestemmelser i Plan- og bygningsloven og i de rikspoliltiske retningslinjene for bygging og planlegging i Oslofjord-regionen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du har sikkert rett i det Salt, men mitt poeng var å svare på Pinkvins oppgulp om griske selvoptatte OF som ikke eier livets rett og ikke gjør annet enn å flå både båtfolk og robbe statskasse kun av egeninteresse.

At de velger å få bøyene til å være finansiert av brukerne - i det minste noen av dem - for at det ikke skal gå ut over de andre oppgavene de har intensjoner om å ta seg av, kan jeg bare ikke se er av det onde. Om flertallet mente det, ville det ikke vært nok betalende vimpelabbonenter til at det ble lagt ut flere bøyer og utleggingen ville stagnert. Så lenge disse bøyene ikke fortrenger annen sikker oppankring, ser jeg desverre bare fordeler.

Jeg må bare beklage at jeg ikke ser det helt store korrupte privatiseringsspøkelset i denne sammenhengen. Hadde jeg gjort det, hadde jeg brent vimpel og meldt meg ut, men pinkvins surmagede fordømmelse er ikke nok for min del.

RSL

Jeg synes det ser ut som om det er utenfor Grimstad. Husker ikke eksakt stedet, men det er i området Indre Maløya- Hampholmene. Har bilde av nesten samme utsikten her.

utenfor_grimstad.jpg

Stemmer GeirFrode, ser det nå. Øya til høyre, den man ikke ser, bare ser båter fortøyd til, må være Lille Hampholmen.

Da mener du sikkert ikke Malmøya i Indre Oslofjord om det ikke er ironi det du kommer med hehe...

Nei, det var en kommentar til bildet som sies å være fra Maløya utenfor Grimstad. Et praktfullt område med en rekke svaimuligheter. Eneste bøyer som er observert der er for å markere grunne områder. :smiley:

Redigert av Oteren (see edit history)
og det kan jeg fortelle deg: Bøyer i dette område kan du bare glemme.

Tror nok sørlandskysten og Oslofjorden er forskjellig verdener i ankringsmuligheter. Bøyer er nok ikke spesielt aktuelle her på solkysten. :smiley:

Maløya er fascinerende på findagene, masse folk og båter, og det er alltid plass til flere:

hvor_i_all_verde.jpg

Tror nok sørlandskysten og Oslofjorden er forskjellig verdener i ankringsmuligheter. Bøyer er nok ikke spesielt aktuelle her på solkysten.

Det kan jeg skrive under på.

Jeg har båten her inne i skiferfjorden, men har sommerferien sørover norskekysten.

Har alle mine barndomsår på Lyngør og flatskjærende utenfor der er obligatorisk stopp hver år.

Litt avhengig av været hvor langt syd vi kommer, men har ikke funnet noen grunn til å gå lengre enn til Gamle Hellesund enn så lenge.

Er det knallfint vær, er det ingen vits å forflytte seg, er det skikkelig drittvær, har jeg en masse bøker med meg og vi gidder ikke forflytte oss da heller hehe...

Sommeren 2012 brukte vi 8 dager på å komme oss igjennom Blindleia.

Blå bøyer fra jomfruland og sydover, ser jeg intet behov for. Egentlig er den sydligste bøya jeg har brukt vært i Hankøsundet hvor vi kom over den sent sent en kveld og skulle sove noen timer før vi skulle ta resten av strekket hjem. Der er det fullt mulig å dregge opp like ved, men så lenge den var ledig er det gjort på under et minutt å klikke seg på og så gå rett i senga.... perfekt den kvelden, men den bøya kunne med fordel vært flyttet til et sted mindre vanskelig å få feste selv.

RSL

RSL

Der er det fullt mulig å dregge opp like ved, men så lenge den var ledig er det gjort på under et minutt å klikke seg på og så gå rett i senga.... perfekt den kvelden, men den bøya kunne med fordel vært flyttet til et sted mindre vanskelig å få feste selv.

Da burde du vel kanskje melde fra til OF så de kan flytte den?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Rsl; kan bare anbefale deg turen videre vestover fra Gamle Hellesund til Krsand, Søgne, Mandal og Farsund. Du vil oppleve bedre og bedre plass og ankringsmyligheter (dog uten oslofjordbøyer) jo lenger vestover du kommer. Noe jeg ikke kan garantere er at du kommer deg tidsnok hjem fra ferien :-)

Redigert av Oteren (see edit history)
Maløya er fascinerende på findagene, masse folk og båter, og det er alltid plass til flere:

hvor_i_all_verde.jpg

For dem som måtte være interessert: Dette bildet viser Hampholmsund med Hampholmen til høyre og lille Hampholmen til venstre. Fotografen befinner seg på Indre Maløya i Dynamittbukta. Ytre Maløya som ligger litte grann lenger vest, er den med den store gressplenen på.

Dette er et fantastisk og naturligvis svært populært område, og som Oteren sier, så er det "alltid plass til en båt til". Men som sagt: Bøyer vil vi ikke ha.

Rsl; kan bare anbefale deg turen videre vestover fra Gamle Hellesund til Krsand, Søgne, Mandal og Farsund. Du vil oppleve bedre og bedre plass og ankringsmyligheter (dog uten oslofjordbøyer) jo lenger vestover du kommer. Noe jeg ikke kan garantere er at du kommer deg tidsnok hjem fra ferien :-)

Hjem kommer man alltids. Brekkestø - Oslo seilte vi på to dager forrige sommer uten noe stress. Hadde da medvind hele veien og det er jo den vanligste vindretningen.

Vi føler vel at vi har enda mer å utforske i Blindleia, så det blir nok et par somre til der, før vi går videre nedover. Sist sommer, var det såpass mye vind at vi stort sett fant oss steder mot innlandet, mens det jo ligger en praktfull skjærgård på yttersiden som vi nok håper at vi får utforsket kommende sommer.

RSL

Blandt de 867 postene er det vel antagelig like mange meninger om hva slag politikk de skulle endre til som det er bøyer utlagt, så majoriteten av de som er FOR endring, vil uansett grine over at de ikke fikk det akkurat slik de ville + at de som er imot endring ville komme til på toppen.

Vinterstid er det ingen grense for hvor hva man GIDDER å skrive om.

På OT er det en tråd med over 1500 innlegg om man bør forby tigging i Norge, så jeg tror nok ikke det er noen fare for å mange noe å snakke om også i fremtiden.

Nå er det HÆLJ...

RSL

• 1 år senere...

Uten å ta stilling til OF eller ikke: er det noe nytt ift. 2014 - ser reglene er de samme som før, så diskusjonen er vel også samme som før? Ingen avklaringer/endringer?

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner/artikkel_boyer_og_naturhavner?displaypage=TRUE&element_id=6432251

EDIT: merker meg dette sitatet - og det er jo tommel opp:

Et forslag vi kommer til å forfølge er å legge ut bøyer hvor det er forbud mot å ankre pga. vannrør, elektriske kabler o.l. Mange utmerkede steder vil da bli gjort tilgjengelig for båtfolket.

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=8998270&displaypage=TRUE

Redigert av Redhot (see edit history)

Det er litt delte meninger om disse bøyene. Selv juristene er i tvil om lovligheten.

Bruk av svaibøyer
Flere steder, blant annet i Oslofjorden, har båtforeninger og friluftsråd lagt ut fortøyningsbøyer i sjøen hvor båtfolket kan ligge på svai. Bøyene har imidlertid ført til konflikt da foreningene har gitt fortrinnsrett til egne betalende medlemmer. Medlemmene har mulighet til å "jage bort" ikke-medlemmer. Bøyene har fått kallenavn som ”pampebøya” og "djevelbøya", og diskusjonen har rast både på internett og ved bøyene.

- Allemannsretten åpner ikke for å legge ut svaibøyer. Å legge ut slike vil som regel kreve tillatelse fra kommunen, sier Reusch. Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges. Hvem som er eier av svaibøyene blir imidlertid en definisjonssak som ofte må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Finansmannen Kjell Chr. Ulrichsen fikk ikke medhold da han ønsket to svaibøyer fjernet fra bukta utenfor eiendommen. Bøyene lå på fem meters dyp, og således utenfor eiendomsretten, slo kommunepolitikerne i Sandefjord fast.

- Betaling og tilrettelegging for friluftsliv er kontroversielt. Generelt er det slik at det bare er kommunen som kan åpne for å kreve inn penger for slik tilrettelegging som utlegging av svaibøyer, og da kun til selvkost, sier Reusch. Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...