Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

2 hours ago, S/Y Emma said:

Om det bare er å legge ut, kan man vel dumpe en bøye fem meter fra OF-bøyene, og si de kun er til bruk for ikke-medlemmer?

 

Jo det vil jeg tro, men nå er det vel forskjellig fra kommune til kommune hvor "bare" det er å legge ut bøye...

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Les gjerne det eg skriver og forklar gjerne hvorfor du insinuerer at eg er en idiot på bakgrunn av det eg skriver..... 

 

Sier overhodet ikke at det er det samme, men at foreningene får en fordel ute i det offentlige og de velger å oppføre seg på to forskjellige måter. Den ene lar alle benytte seg av et tilbud, den andre ekskluderer. 

 

Vist du mener det å betale for å overnatte i en hytte, er synonymt med å betale for å fortøy i en bøye noen 

har funnet for godt å legge ut i felles områder ... foreslår jeg retur til T- boksen...

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 49 minutes ago:

@S/Y Emma : Står det ikke tidligere i tråden at utlegging av disse bøkene har vært til behandling i de respektive kommunestyrene da?

 

Det er mulig (tråden er ganske lang). Går ut ifra de må ha en form for godkjenning.

 

http://www.kystverket.no/globalassets/regelverk/havne-og-farvannsloven/veiledning-til-havne--og-farvannsloven-per-05032015.pdf

 

Her er i praksis reglene som gjelder for utlegging av bøyer  i Norge:

 

Sitat

7.11.2 Bøyer Utlegging av bøyer kan på vanlig måte være søknadspliktig etter havne - og farvannsloven § 27 eller § 28, avhengig av hvor den søkes lagt ut. Dette er også bestemmende for om det er Kystverket eller kommunen som er myndigheten etter loven.

 

En bøye kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten hvis den for eksempel ligger i et trafikkert område. Tilfellet vil da kunne falle inn under § 27 eller § 28, og det kreves da tillatelse.

 

I vurderingen av om bøyen/bøyene er et tiltak som påvirker sikkerheten eller fremkommeligheten, må det kunne legges vekt på hva bøyene skal brukes til og hvordan de skal plasseres, om det er en enkelt bøye, eller om mange bøyer skal legges ut samtidig etter en samlet plan. Sistnevnte må normalt kunne regnes som et tiltak som klart krever tillatelse. I vurderingen av om det foreligger søknadsplikt, må det også kunne legges vekt på hvilke andre tiltak i sjøsonen søker tidligere har iverksatt i det samme området, for eksempel om søker allerede har andre bøyer eller flytebrygger i området.

 

Dersom det søkes om å få legge ut en bøye i eller ved en statlig fiskerihavn, er bøyen søknadspliktig etter § 28 dersom den ”kan være av betydning” for Kystverkets anlegg. Det kreves da tillatelse fra Kystverket. Dette gjelder også dersom det søkes om å få legge ut en bøye som kan være av betydning for andre av Kystverkets anlegg eller for Forsvarets anlegg.

 

Dersom tiltaket ikke omfattes av havne - og farvannsloven § 27 eller § 28, blir den siste vurderingen om det kreves tillatelse etter kommunale ordensforskrifter. I noen ordensforskrifter gitt med hjemmel i den gamle havne- og farvannsloven er det gitt følgende bestemmelse i § 5- 5:

 

”Ingen må innen havnedistriktet legge ut faste eller flytende anlegg eller innretninger slik som f.eks. flåter, kiosker, husbåter, losjiskip, fortøyningsinnretninger, merker, bøyer o.l. uten etter tillatelse fra havneoppsynet. Dette gjelder ikke dersom tiltaket er kortvarig og ikke vil være til ulempe for ferdselen eller andre brukere av området.”

 

Tilsvarende bestemmelser er gitt i de fleste ordensforskriftene, se for eksempel § 5-5, 2. ledd i forskrift 22.01.1996 nr. 43 om bruk av og orden i Oslo havnedistrikt.

 

Når det gjelder forholdet til såkalte kaste- og låssettingsplasser som er regulert i en reguleringsplan, vises det til punkt 7.1.8 om forholdet til vedtatte arealplaner, og forøvrig til det følgende avsnittet.

 

I saker som er omfattet av § 27 eller § 28, og der kaste- og låssettingsplassen ikke er regulert i en reguleringsplan og/eller der bøyen vil berøre fiskeriinteresser, blir vurderingen mer omfattende. Det følger av Fiskeri - og kystdepartementets praksis at fiskeriinteresser skal vektlegges generelt i saker etter havne - og farvannsloven. Det er her viktig å skille mellom flere kategorier; hensynet til fiskernes ferdsel, hensynet til å kunne utøve fisket og hensynet til fiskebestanden. Se nærmere om dette i punkt 2.2 om hovedformålet i loven.

 

Dersom søker ikke eier grunnen (i sjø) der bøyen ønskes lagt ut, har tiltakshaver etter havne- og farvannsloven selv ansvaret for å avklare forholdet til grunneier. Dette er et privatrettslig anliggende som tiltakshaver må få på plass selv ved en avtale med grunneier. Videre kan den såkalte strandretten være til hinder for utlegging av bøye. Også dette er et privatrettslig forhold som tiltakshaver selv må sørge for å avklare.

 

I en eventuell tillatelse til utlegging av bøye(r), er det derfor viktig å presisere at en tillatelse etter havne - og farvannsloven ikke sier noe om forholdet til dette; tiltakshaver må selv avklare nødvendige tillatelser med vedkommende grunneier(e).

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er denne også litt interessant:

 

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/allemannsretten-ved-ferdsel-i-strandsonen/

 

Sitat

Kan jeg midlertidig feste båten til en privat bøye som ikke er i bruk?

 

Hvis det ikke er til fortrengsel for eieren, eller at eieren uttrykkelig forbyr det, kan du midlertidig benytte bøyen.

 

 

Så spørs det hvilken lovhjemmel eller dom det her refereres til, og hva som defineres som å "uttrykkelig forby det"....

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at noen kan ha vanskelig for å se det positive i noen saker. Men om man objektivt ser på dette kan det også ses som at uthavner gjøres tilgjengelig for flere, og dermed er det faktisk allmen nyttig. Dette kan også sammenlignes med DNT hyttene i fjellet eller de nyere Kystledhyttene

 

Er dere like kritiske til SXK bøyene i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Nja. Uthavnene gjøres mer tilgjengelig for medlemmene, men mer utilgjengelig for ikke-medlemmer (som ellers kunne ankret).

 

DNT-hyttene er en dårlig sammenligning, da det sjelden er så dårlig plass i fjellheimen at man ikke finner plass til å slå opp et telt, for hytten(e) tar opp all plassen.

Hadde reglene vært slik at man bare kunne overnatte i DNT-hytter, og måtte være medlem for dét, og det hadde vært ulovlig å telte i en kilometers radius fra hytta, hadde det vært sammenlignbart.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 10 minutes ago:

 

 

Er dere like kritiske til SXK bøyene i Sverige?

 

Ja hvorfor feks halve bukta, de beste plassene ved Danemark, litt etter sørlig utløpet av Hamburgsund, skal være okkupert av bøyer skjønner jeg ikke. Halve bukta er ødelagt som svaiplass. 

--

Meeen jeg strekker meg til at de kunne peppra hele bukta med bøyer og alle kunne ligge på de, da ville det vært greit. Gjerne mot et vedlikeholdsbidrag som kan betales med sms/app/vipps eller hva som helst. 

--

Og ja, det er jo sånn flere plasser på svenskekysten. 

 

Men svenskene har jo forsåvidt kjørt en ordentlig og hard politikk over mange tiår så kysten er lite privatisert og nedbygd ellers. 

 

Er ikke rart deres kyst flommer over av nordmenn som vil oppleve uberørt kyst. Vestkysten er på mange måter hva Sørlandet og Østlandet kunne vært. 

--

Så rent praktisk er det mer kritisk når en privatiserer norske uthavner, særlig i sentrale strøk på Østlandet, her er det mindre å ta av. 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 minute ago:

 Men om man objektivt ser på dette kan det også ses som at uthavner gjøres tilgjengelig for flere, og dermed er det faktisk allmen nyttig.

 

Ikke enig. Disse legges ut og benyttes av en ny type båtbrukere som ser ut til å ikke gidde eller beherske bruk av egent anker. De bøyene som jeg ser i mitt nærområde er lagt ut på steder som er etablerte ankringsplasser og de fortrenger andre. Dette er plasser som i sjøkartet er avmerket som ankringsplass for småbåter.

 

Sitat

Dette kan også sammenlignes med DNT hyttene i fjellet eller de nyere Kystledhyttene

 

DNT-hyttene er ikke lagt på steder hvor det har vært utpreget overnatting i telt og som følgelig fortrenger teltbrukere fra etablerte "campingplasser". 

Kystledhyttene er eksisterende hytter som bruksmessig er endret til å kunne benyttes av almenheten, mot tidligere kun private eller for lukkede foreninger.

 

Sitat

Er dere like kritiske til SXK bøyene i Sverige?

 

Kjenner ikke til dette systemet eller hvordan disse bøyene er plassert.

Er disse bøyene plassert tilsvarende OFB-bøyene i etablerte ankrinsplasser hvor konflikt med de som benytter eget anker kan oppstå?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Vist du mener det å betale for å overnatte i en hytte, er synonymt med å betale for å fortøy i en bøye noen 

har funnet for godt å legge ut i felles områder ... foreslår jeg retur til T- boksen...

Deg om det. Med den tonen kan du godt holde deg utenfor t boksen. Virker ikke som du oppholder deg nevneverdig mye der inne. 

 

Patetisk måte å diskutere på. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 18 minutes ago:

DNT-hyttene er en dårlig sammenligning, da det sjelden er så dårlig plass i fjellheimen at man ikke finner plass til å slå opp et telt, for hytten(e) tar opp all plassen.

Hadde reglene vært slik at man bare kunne overnatte i DNT-hytter, og måtte være medlem for dét, og det hadde vært ulovlig å telte i en kilometers radius fra hytta, hadde det vært sammenlignbart.

Jauda, men poenget er at de er satt opp på offentlige tilgjengelige steder uten at det er innført begrensninger som bare noen få kan benytte seg av. På lik linje med det disse bøyene burde vært. 

 

Men hvis en bøye ødelegger for en haug med vanlige dregg plasser så er da det en annen diskusjon enn det som er tema her i tråden? Nemlig om hvem som helst kan bruke en bøye satt ut av en forening på en offentlig tilgjengelig plass.... 

Link to post
Share on other sites

Skrekkeksempel på hvordan det kan bli: Dette bildet er fra British Virgin Islands. Hele østsiden av bukta (Trellis Bay) er pepret med bøyer, noe som gjør det nærmest umulig å ankre der. Bøyene koster US$30 per døgn. Ca 3 meter dypt og sandbunn, så alle med en minimum av kunnskap kan enkelt ankre der.

Trellis-Bay.gif

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 9 minutes ago:

Deg om det. Med den tonen kan du godt holde deg utenfor t boksen. Virker ikke som du oppholder deg nevneverdig mye der inne. 

 

Patetisk måte å diskutere på. 

 

Så søte dere er når dere krangler.

 

 

On topic: jeg synes det er behagelig å fortøye til en bøye siden jeg ikke har ankervinsj. Da slipper jeg å hale og dra, og jeg slipper å dra opp en gjørmete dregg.

 

Jeg fortøyer ofte til den store røde bøya mellom Husbergøya og Langøyene rett utenfor Oslo. Kan ikke se at den er merket med noe. Noen som vet om den er kommunal eller hva?

 

Redigert av jotto
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, jotto said:

 

Jeg fortøyer ofte til den store røde bøya mellom Husbergøya og Langøyene rett utenfor Oslo. Kan ikke se at den er merket med noe. Noen som vet om den er kommunal eller hva?

 

Det lurer jeg også på. Greit å vite at det ikke medfører ragnarok å benytte den ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Bitteliten said:

Jeg forstår at noen kan ha vanskelig for å se det positive i noen saker. Men om man objektivt ser på dette kan det også ses som at uthavner gjøres tilgjengelig for flere, og dermed er det faktisk allmen nyttig.

 

Har kun sett de ved Langøyene og Gressholmen ved Oslo og ikke noe negativt om de fra min del da de ligger ganske langt inne og ødelegger ikke så mye svairadius, og Langøyene har rykte på seg for anker å sette seg fast.

 

Det negative er at det er etablert et system med at 'gruppe-kan-jage-gruppe'. Det strider imot hele grunnidéen med bøyene (kosing) og sågar vår kultur (likhet, allemannsrett osv).

 

Hvordan ser du på det objektivt? Utelukkende positivt?

Link to post
Share on other sites

Som relativt nytt medlem måtte jeg også titte innom denne tråden for å se hva det var siden den stadig diskuteres. De første innleggene forklarer jo meget. Kjenner ikke på samme kamp om ressursene her hvor jeg bruker båten, men ser problemet. Men selvfølgelig er det slik at det finnes gunstige plasser her også hvis man vil ligge i ro noen timer en fin sommerdag.

 

På prinsippielt grunnlag tenker jeg at det burde være bøyer (i den grad man trenger bøyer) som alle kan benytte, og at det er først til mølla som gjelder. En veldig ryddig måte som forhindrer krangel og uenighet.

 

Dog tror jeg ikke at man finner en løsning på problemet før det finnes en rettskraftig dom, og det kan jo fort bli en dryg affære med mindre man spleiser på samme måte som man spleiser på utsetting av bøyene.:wink:

Link to post
Share on other sites

Dobbelt ja.

 

Her eg bor er det vel Ryfylke friluftsråd som har satt ut noen bøyer. Men det er mest for svai og ikke for å unngå anker mot land. 

 

De er fri for alle å benytte seg av.

Men det er jo visse kostnader forbundet med å sette de ut vil eg tro. Noen må betale for dette. 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at disse bøyene overhode ikke kan sammenlignes med DNT.

 

Jeg mener de ikke burde legges ut i det hele tatt, men har forståelse for at noen ønsker dette tilbudet. Men da er det nøtt til å være førstemann til mølla prinsippet. Noe som min egen forening praktiserer med sine bøyer. Det er også håpløst for folk og skulle forholde seg til forskjellige bøyereglumang rund kysten. Ligger bøyene i gode uthavner så må de være for alle, ellers bør de fjernes! De skal ikke ligge ut til hinder for almen ferdsel. Så enkelt er det etter min mening.

 

Må si meg enig i at de er et stort irritasjonsmoment i Karibien og Middelhavet også. Men denne kampen føler jeg ikke at jeg kan ta som gjest i et fremmed land. Men desto større grunn til å slåss for at vi ikke for samme tilstander i Norge!!

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Joltus said:

Dobbelt ja.

 

Her eg bor er det vel Ryfylke friluftsråd som har satt ut noen bøyer. Men det er mest for svai og ikke for å unngå anker mot land. 

 

De er fri for alle å benytte seg av.

Men det er jo visse kostnader forbundet med å sette de ut vil eg tro. Noen må betale for dette. 

 

 

Ryfylke Friluftsråd har 6 fast ansatte fordelt på 5,4 årsverk. Ryfylke Friluftsråd er et interkommunalt samarbeidsorgan, bestående av 11 kommuner i Ryfylke og på Nord Jæren. Private bedrifter, interesse- organisasjoner og privatpersoner har anledning til støttemedlemskap.

 

http://www.ryfri.no/hjem

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

W_Bora skrev 15 minutes ago:

Jeg mener de ikke burde legges ut i det hele tatt, men har forståelse for at noen ønsker dette tilbudet. Men da er det nøtt til å være førstemann til mølla prinsippet. Noe som min egen forening praktiserer med sine bøyer. Det er også håpløst for folk og skulle forholde seg til forskjellige bøyereglumang rund kysten. Ligger bøyene i gode uthavner så må de være for alle, ellers bør de fjernes! De skal ikke ligge ut til hinder for almen ferdsel. Så enkelt er det etter min mening...

 

...Men desto større grunn til å slåss for at vi ikke for samme tilstander i Norge!!

Ja. Jeg satte ut ny moring med ile, tau og blåse/bøye her forleden. Fikk en lokal entrepenør med båt og kran til å sette ut. Kostet rundt 5000,-. Her hvor jeg bor og båter, er det spesielt en øy som byr på spesielt gunstig beliggenhet i forhold til vær og vind. Hvis det var slik at det var nokså fritt frem, så kunne jeg saktens betalt 5000,- for å få min egen private bøye der ute. Men hele ideèn er bare for dum til at jeg engang tenker tanken. Hele bøyekrigen er faktisk noe i nærheten å beregne. Å holde kostnadene ved bøyeutsetting/vedlikehold foran seg som argument er omtrent like dumt som tanken om min egen private bøye der ute...

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...