omhI Startet 17.Juni.2012 Del på Facebook Startet 17.Juni.2012 Hei Under vårpussen ville jeg lade batteriene og samtidig mens laderen var tilkoblet 220 volt og ladet batteriene skiftet jeg zinkanoder. Kunne tydelig merke strøm når jeg tok på zinkanoden. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ikke normalt nei! Du har nok en stygg jordfeil i laderen din... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ja, det der lukta jordfeil lang vei!! Hadde selv en løs jording på motorfestet, og det ga (mest sannsynlig) utslag i at anoden i enden av akslingen har tært nesten halvveis bort på under fire måneder...så der har det vært godt med krypstrømmer et sted... Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
omhI Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 hei Takk for raske svar. Jeg kom på en tilleggsopplysning som kanskje (?) er viktig. Lader var koblet med skjøtekabel direkte til strømpunkt i land. Kunne det vært annerledes om jeg koblett strømmen via "landstrømanlegget" som er fasrmontert på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Om du koblet direkte så har du mest sannsynlig jordfeilen ombord et sted... Skikkelige landstrømanlegg i båt er helst ustyrt med galvanisk skille for å eliminere slike feil, men siden du ikke brukte det og likevel har jordfeil så bør du begynne å se over tingene. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Gtir_man Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Om han koblet direkte til laderen og får støt når han tar på zink vil det vel være laderen som har jordfeil ?? det er jo kun den som er koblet . Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Skulle vel ikke greie å dra med en jordfeil i en lader over i et batteri...? Med jordfeil i laderen så ville jordfeilbryter/sikring på land slå ut istedet... Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Mariell Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 (redigert) Var det flere båter tilkoblet samme strøm punkt? Lå i vinteropplag for noen år siden, med strøm tilkoblet. Strøm stolpen hadde 4 uttak som alle var i bruk. Tok på badeplattformen og kjente tydlig strøm. Nappet ut støpsel og flyttet den over på en annen stolpe, overledningen var borte. Her var synderen en av de andre båtene. Redigert 17.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Bare napp ut laderen og beføl anoden igjen, så finner du fort ut hvor feilen kommer fra Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
E27 Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 For spenningsmåling er det sikrere å bruke Voltmeter/Multimeter, settes på VAC. Kan forekomme at spenning kommer via jordlederen fra noe annet på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Har samme problem og. Satt på laderen, c-tec M300, og holdt på under med roret. Øret kom borti propellen og merket att det stakk litt. Hentet Fluke mutimeter og satte den sorte pinnen i plen og røde på propellen og hadde 45V mellom der. Dro ut kontakten og da var det ingenting, 0,4mV. Laderen var koblet direkte til strøm i garasjen. Hovedstrømsbrytere i båten var av. Ser at hylserøret rundt propellaksel er jordet med en kabel festet m en slangeklemme. Skal den gå til jord i landstrømsopplegget eller til minus på batterier? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 I Danmark skal jord følge ind i båden ved 220V og rundt i båden til alle 220v stik. Hvis du ikke har jord i stikkontakten fra garagen ligger fejlen sikkert der. Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Slipper man ikke hele problemstillingen dersom man har galvanisk isolator i båten og jordfeilen ligger på land? Redigert 8.Oktober.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sømanden Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Skal sjekke dette. Kansje ikke jording er koblet på... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Har vi nå, innen 24T to eksempel på at laderene kanskje er ikkje holder mål ? Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart. Då er heile båten totalt isolers mot kryp og feil ved landligge m landstrøm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart. Då er heile båten totalt isolers mot kryp og feil ved landligge m landstrøm. Enig i det , men hvor lenge var Adam i paradiset? Hadde tett anlegg i et år så begynte vinsjer, truster, og dynamo og lekke en etter en og i en stålbåt på toppen av det hele er det ikke lett. Med Ladix sitt landstrømsystem og bare dobbeltisolerte 220v duppeditter skal en være trygg. Redigert 9.Oktober.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
egilwh Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart. Enig! Og i tillegg et galvanisk skille på strømmen som kommer inn i båten. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Her kan det være mange grunner som medfører et slikt problem. - Feil i jordngen ombord - Feil i jordingen i nærområdet - Feil i batterilader - Enkelte batteriladere er ikke galvanisk isolert mellom primær og sekundærside Hjelper det med Galvanisk skille. Tja for lave like spenninger Hva bør en gjøre? Skaffe skilletrafo. Det er den eneste sikre beskyttelse mot alle jordfeil i forbindelse med landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Hjelper det med Galvanisk skille. Tja for lave like spenninger Hva bør en gjøre? Skaffe skilletrafo. Det er den eneste sikre beskyttelse mot alle jordfeil i forbindelse med landstrøm. _En skilletrafo er et galvanisk skille... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 .................. Hva bør en gjøre? Skaffe skilletrafo. Det er den eneste sikre beskyttelse mot alle jordfeil i forbindelse med landstrøm. Skilletrafo trenger ikke nødvendigvis å være løsningen på trådstarters problem. Les tråden nedenfor: https://baatplassen.no/i/topic/85009-jordfeil-i-phantom-43-og-ola-fikk-seg-en-karamell/ Alt virker "på stell" med skilletrafo og greier ! Men Ola får seg allikevel en "karamell" når han berører landjord og propellaksel ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fjellmatros Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Drar du med jordledningen inn i en båt med skilletrafo så er det fortsatt en mulighet for å få strømgjennomgang mellom en jordet del og moder jord. Den kan komme fra en isolasjonsfeil hos hvem som helst annen forbruker på samme fordelingstrafo tilhørende everket. Det kan like gjerne være en varmtvannsbereder i et hus opp i bakken som nabobåten... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Helt riktig Skilletrafo er et galvanisk skille. Men mange oppfatter begrepet galvanisk isolator som likeverdig som galvanisk skille. Når det gjelder innlegget om at Ola får strøm i seg så er dette ikke mulig med mindre skilletrafoen er feil koplet. Se forklaringen min i innlegget. Jo skilletrafo er den eneste fullverdige løsning. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Hva med en jordfeil bryter etter landstrøm inntaket ? Da blir skuta spenningsløs om jordfeil oppstår. Men unngår man da tæringer i strømmene som går innen jordvernet virker ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
JRK Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Problemet med et jordfeilvern i denne sammenheng er at det løser ut ved 10-30 mA og du får tæring lenge før denne grensen er nådd. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 En av de største tabbene som er blitt gjort vedrørende galvanisk tæring i båt,er at DSB "godkjente" lokalt jordplan på et gitt tidspunkt. Vi var noen få her på båtplassen som frarådet dette på det sterkeste, men da dette var en billig løsning lovpriset mange her på båtplassen løsningen. Både verft og privatpersoner har i denne perioden laget båter med lokalt jordplan. Man kutter jordledningen til land og etablerer en lokal jordbarre som skal lede eventuell jordfeil via sjøen til havbunnen. Dette medfører at om disse båtene i dag får jordfeil i varmtvannstank eller batteriladere, så har man ikke noen god kontroll på hva som skjer med jordfeilstrømmen. Er man heldig så går den til moder jord vi havbunnen. Er man uheldig går den rett til nabobåten, via propelll eller andre metalldeler, tilbake til jord via dennes landstrømsjord I tillegg finnes det en rekke scenarioer med feil i det elektriske opplegget i andre båter eller marinaer som medfører denne tæringen. Og igjen det er bare en fullgod løsning på problemet, Skilletrafo! Da vil du aldri kunne påføre andre jordfeil som medfører tæring, og du vil heller aldri kunne bli eksponert for dette fra andre båter eller marinaen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.