Jump to content

får "støt" når jeg tar på zinkanoden?


omhI

Recommended Posts

Ja, det der lukta jordfeil lang vei!! Hadde selv en løs jording på motorfestet, og det ga (mest sannsynlig) utslag i at anoden i enden av akslingen har tært nesten halvveis bort på under fire måneder...så der har det vært godt med krypstrømmer et sted...

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post

Om du koblet direkte så har du mest sannsynlig jordfeilen ombord et sted... Skikkelige landstrømanlegg i båt er helst ustyrt med galvanisk skille for å eliminere slike feil, men siden du ikke brukte det og likevel har jordfeil så bør du begynne å se over tingene.

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post

Var det flere båter tilkoblet samme strøm punkt?

 

Lå i vinteropplag for noen år siden, med strøm tilkoblet. Strøm stolpen hadde 4 uttak som alle var i bruk.

Tok på badeplattformen og kjente tydlig strøm.

Nappet ut støpsel og flyttet den over på en annen stolpe, overledningen var borte. Her var synderen en av de andre båtene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har samme problem og. Satt på laderen, c-tec M300, og holdt på under med roret.

Øret kom borti propellen og merket att det stakk litt. :nonod:

Hentet Fluke mutimeter og satte den sorte pinnen i plen og røde på propellen

og hadde 45V mellom der. Dro ut kontakten og da var det ingenting, 0,4mV.

Laderen var koblet direkte til strøm i garasjen. Hovedstrømsbrytere i båten var av.

 

Ser at hylserøret rundt propellaksel er jordet med en kabel festet m en slangeklemme.

Skal den gå til jord i landstrømsopplegget eller til minus på batterier?

Link to post

Har vi nå, innen 24T to eksempel på at laderene kanskje er ikkje holder mål ?

 

Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart. Då er heile båten totalt isolers mot kryp og feil ved landligge m landstrøm.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart. Då er heile båten totalt isolers mot kryp og feil ved landligge m landstrøm.

 

Enig i det , men hvor lenge var Adam i paradiset?

Hadde tett anlegg i et år så begynte vinsjer, truster, og dynamo og lekke en etter en og i en stålbåt på toppen av det hele er det ikke lett.

Med Ladix sitt landstrømsystem og bare dobbeltisolerte 220v duppeditter skal en være trygg.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Få batteriminus inn i egna kabler og slutt å jorde den mot motor/aksel/jordplate osv, er min meining. Motor jordes gjennom tenningsstyrt rele ved oppstart.

Enig!

Og i tillegg et galvanisk skille på strømmen som kommer inn i båten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Her kan det være mange grunner som medfører et slikt problem.

- Feil i jordngen ombord

- Feil i jordingen i nærområdet

- Feil i batterilader

- Enkelte batteriladere er ikke galvanisk isolert mellom primær og sekundærside

 

Hjelper det med Galvanisk skille. Tja for lave like spenninger

 

Hva bør en gjøre?

Skaffe skilletrafo. Det er den eneste sikre beskyttelse mot alle jordfeil i forbindelse med landstrøm.

Link to post

..................

 

Hva bør en gjøre?

Skaffe skilletrafo. Det er den eneste sikre beskyttelse mot alle jordfeil i forbindelse med landstrøm.

 

Skilletrafo trenger ikke nødvendigvis å være løsningen på trådstarters problem.

 

Les tråden nedenfor:

 

https://baatplassen.no/i/topic/85009-jordfeil-i-phantom-43-og-ola-fikk-seg-en-karamell/

 

Alt virker "på stell" med skilletrafo og greier ! Men Ola får seg allikevel en "karamell" når han berører landjord og propellaksel !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Drar du med jordledningen inn i en båt med skilletrafo så er det fortsatt en mulighet for å få strømgjennomgang mellom en jordet del og moder jord. Den kan komme fra en isolasjonsfeil hos hvem som helst annen forbruker på samme fordelingstrafo tilhørende everket. Det kan like gjerne være en varmtvannsbereder i et hus opp i bakken som nabobåten...

Link to post

Helt riktig Skilletrafo er et galvanisk skille. Men mange oppfatter begrepet galvanisk isolator som likeverdig som galvanisk skille.

 

Når det gjelder innlegget om at Ola får strøm i seg så er dette ikke mulig med mindre skilletrafoen er feil koplet. Se forklaringen min i innlegget.

 

Jo skilletrafo er den eneste fullverdige løsning. :thumbsup:

Link to post

En av de største tabbene som er blitt gjort vedrørende galvanisk tæring i båt,er at DSB "godkjente" lokalt jordplan på et gitt tidspunkt. Vi var noen få her på båtplassen som frarådet dette på det sterkeste, men da dette var en billig løsning lovpriset mange her på båtplassen løsningen. Både verft og privatpersoner har i denne perioden laget båter med lokalt jordplan. Man kutter jordledningen til land og etablerer en lokal jordbarre som skal lede eventuell jordfeil via sjøen til havbunnen.

Dette medfører at om disse båtene i dag får jordfeil i varmtvannstank eller batteriladere, så har man ikke noen god kontroll på hva som skjer med jordfeilstrømmen. Er man heldig så går den til moder jord vi havbunnen. Er man uheldig går den rett til nabobåten, via propelll eller andre metalldeler, tilbake til jord via dennes landstrømsjord

I tillegg finnes det en rekke scenarioer med feil i det elektriske opplegget i andre båter eller marinaer som medfører denne tæringen.

 

Og igjen det er bare en fullgod løsning på problemet, Skilletrafo! Da vil du aldri kunne påføre andre jordfeil som medfører tæring, og du vil heller aldri kunne bli eksponert for dette fra andre båter eller marinaen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...