Jump to content

Jordfeil i Phantom 43 og Ola fikk seg en karamell.


REM

Recommended Posts

Hadde min sønn Ola til å hjelpe meg med stoffing idag. Sjøl polerte jeg, og etterpå skulle jeg vaske badeplattformen. Når jeg spylte randt det jo noe vann ned på bakken der Ola lå på rygg med malerulla. "Du pappa sa han, kan du ikke slå av strømmen når jeg driver her nede rundt propellene". "Det stikker så j%#¤ig når jeg kommer borti propellen" sa han.

Jeg har Ah-teller, så jeg ser jo at jeg har noe forbruk etter at hovedstrømmen er slått av. Dette har jeg tilskrevet alarmer som er aktive etter at strømmen er slått av, og microovnen som jeg ser lyser i stand by. Rundt -0,3A mener jeg å huske at instrumentet viser.

Jeg tok med et voltmeter og målte spenninga mellom den våte bakken og propellen. Den viste 0,2V. Jeg ba Ola nappe ut landstrømkabelen, og da falt spenninga ned til null.

Hvordan kan dette skje, og hva kan være årsaken? Ikke noe å bry seg med kanskje?

Ps. Jeg har skilletrafo Ds

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bilde av propell hvor feil på landstrømmen var 2-3 båter bortenfor..

propell.jpg

Nærbilde av ene bladet

propell2.jpg

Skaden oppsto iløpet av noen måender bare.. Mykje skade på kort tid!

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg spylte randt det jo noe vann ned på bakken der Ola lå på rygg med malerulla. "Du pappa sa han, kan du ikke slå av strømmen når jeg driver her nede rundt propellene". "Det stikker så j%#¤ig når jeg kommer borti propellen" sa han.

 

Hvis det stakk "j¤%Xlig", må det ha vært mer enn 0,2V !

Vær glad for at det gikk bra. Dette betyr nemlig at din sønn var en bedre jordledning enn du hadde i båten, der han lå på den våte bakken. Klassisk farlig situasjon der det ligger spenning til jord, som bare venter på å finne en raskere vei gjennom "noe annet" enn den utilstrekkelige jordledningen som er der fra før.

 

Jeg fikk en liten forelesning om dette da jeg i mitt nyinnkjøpte hus for mange år siden, hadde en leieboer som klagde på at thai-kona hans (150 cm høy) fikk strøm når hun tok i dusjen. "Jeg merker ingenting jeg" sa han (nesten 2 m høy). I tillegg var det bare "av og til" at hun kjente det også.

 

Jeg nedla forbud mot å bruke dusjen og tilkalte ekspertise. Vi fant til slutt feilen i en jordet stikkontakt på kjøkkenet, som bare var i bruk av og til. I løpet av 30 år hadde jordledningen inni kontakten fått gnisset av isolasjonen, og det var ennå ikke kommet gjennom helt inn til kobberet. Dette gnisset kun hver gang man satte noe inn i kontakten, men opp gjennom årene var det like før full kontakt, slik at nettspenningen ville gått ut på alle jordledningene i huset. I tillegg var huset belemret med utilstrekkelig jording, noe jeg også fikk utbedret selvsagt.

 

Det gikk bra, men elektrikeren kunne si med sikkerhet at det var nære på at min lille leieboerfrue fikk et fatalt strømsjokk.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Årsaken er nå antagelig avklart.

 

24102011502.jpg

24102011500.jpg

 

 

Først fant jeg et ledningsbrudd i motorrommet, denne ledningen forbandt akterskipet med gods, når jeg fikk opp båten la jeg og merke til at det er brudd på forbindelsen til gods på roret, legg merke til anodene på roret, de ser nesten ubrukte ut..

Jeg antar at jeg ikke vil få noe mer plunder med dette fenomenet.

Link to post
Share on other sites

Hvis det stakk "j¤%Xlig", må det ha vært mer enn 0,2V !

Var nok mer enn 0,2V ja. Jeg er amøbe på strøm, og målte antagelig DC. Altså 0,2DCV?? Idag sjekket jeg igjen og var omhyggelig med brytere og kabler, slik at jeg mener nå å ha målt riktig. Avlesningen viste 65VAC og 0,5 mA mellom propell og jord. Trodde dette ikke var mulig da jeg har skilletrafo? Hva er det som skjer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at jeg ikke vil få noe mer plunder med dette fenomenet.

 

Jeg ville ikke være for sikker på det. Hold et øye med sakene. Det 'rare' er at ikke anoden på propellen er vekk, hvis det er den skiveformede saken som vises på bildet. Og at du allikevel har fått tæring på selve propellen.

Link to post
Share on other sites

Skilletrafoen skiller bare land og båt. Dvs at hvis det er feil i land får du det ikke ombord til deg eller motsatt vei hvis feilen er hos deg. Du har en jordfeil en eller annen plass i anlegget ditt. Prøv å koble ut batterilader først. Mål deretter å se hva du får. Eller må du få en elektrikker til å "megge" båten.

Link to post
Share on other sites

Avlesningen viste 65VAC og 0,5 mA mellom propell og jord. Trodde dette ikke var mulig da jeg har skilletrafo? Hva er det som skjer?

 

Sett i landstrømmen igjen å mål mens jr.trekker ut ev støpsler til vvbereder, batterilader osv i tur og orden, når problemet forsvinner har du lokalisert feilen. det er klart at du har noe som lekker strøm.

 

Jeg ville ikke være for sikker på det. Hold et øye med sakene. Det 'rare' er at ikke anoden på propellen er vekk, hvis det er den skiveformede saken som vises på bildet. Og at du allikevel har fått tæring på selve propellen.

 

Jeg liker ikke svaret ditt Hulda, jeg hadde jo håpet å være i mål med dette her nå...

etter å ha lokalisert bruddet på ledningen til gods til akterskipet, (akselbrakett, ror, etc) tok jeg en dukkert å har ikke greid å gjenskape fenomenet.

 

Den skiveformede saken er en zinkanode for aksel montert direkte på propellmutteren, den er like lite tæret som roranodene, anodene på akselbraketten er fra i fjor så de sier intet, anodene på flaps har tæret normalt.

Link to post
Share on other sites

Avlesningen viste 65VAC og 0,5 mA mellom propell og jord. Trodde dette ikke var mulig da jeg har skilletrafo? Hva er det som skjer?

 

Minste dødelige strømstyrke er 25mA i en worst case situasjon (likestrøm). Vekselstrøm kjennes bedre.

Du har skilletrafo, men er du sikker på at den skiller fra jordledningen?

 

Det tryggest i slike situasjoner (på land) er å sette et jordspyd i bakken som kobles til båtjord. Hvis det er noe galt med nettjord som kommer fra stikkontakten da, skal jordfeilbryteren på den jordete stikkontakten slå inn. Det er derfor man har slikt på badet, f.eks.

 

Det behøver forøvrig ikke være noe defekt i båten din, det hele kommer an på hvor "sterk" jord som hentes fra stikkontakten (sammenlignet med bakken rett under båten). Lange skjøtekabler kan også bidra til endret spenningsnivå i jordledningen, det gjør det i hvertfall ikke bedre.

 

Jeg har flere ganger opplevd under scenerigging med mye lys, at hvis man henter ekstra strøm fra en stikkkontakt langt unna, kan den jordledningen som kommer fram ha en annen spenning en jordet kontakt i selve lokalet. Jeg målte 80 Volt en gang. Mellom to jordledninger vil man da kunne få kunne lys i en vanlig lyspære!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Sett i landstrømmen igjen å mål mens jr.trekker ut ev støpsler til vvbereder, batterilader osv i tur og orden, når problemet forsvinner har du lokalisert feilen. det er klart at du har noe som lekker strøm.

 

Tipper på varmtvannsberederen, siden det ikke måles full fasespenning (127V) til jord. Da har man typisk to eller flere varmeelementer i serie med kortslutning til jord "midt på", som vil fungere som en spenningsdeler.

Link to post
Share on other sites

Jo, men jeg har ikke varmtvannsberederen stående på nå på vinteren. Tom for vann er den også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan dette skje, og hva kan være årsaken? Ikke noe å bry seg med kanskje?

Ps. Jeg har skilletrafo Ds

Ikke at jeg har noe greie på strøm, men hvis du står på land skal du vel ikke ha skilletrafoen med i 220v-kretsen?? Da har du vel ingen beskyttelse i forhold til jord så vidt jeg har forstått.

Link to post
Share on other sites

Jo, men jeg har ikke varmtvannsberederen stående på nå på vinteren. Tom for vann er den også.

 

Hvis det er snakk om jordfeil trenger den ikke nødvendigvis være på din egen båt? Du kan få samme resultat hvis feilen er på nabobåten som står på samme elektriske kurs.

Redigert av RBN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mål om du i det hele tatt har jord i skjøteledningen. Du skal måle rundt 120-130volt AC fra hver fas til jord.

Nå ja. Det kan gjerne være 230 volt til jord om noen naboer har skikkelig jordfeil!!! Da ligger jordpotensialet ligger utenfor triangenen for jord. Har målt det selv på Kolbotn.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jo, men jeg har ikke varmtvannsberederen stående på nå på vinteren. Tom for vann er den også.

 

En elektrisk leder kan i grunn sees på som en vannslange der påtrykt spenning liksom kan sammenlignes med vanntrykket. En oppvaskmaskin f.eks kan lekke selv om den ikke er "på" så lenge den er koblet til trykkvannet, det samme gjelder og for el.anlegg.

 

Det finnes en mulighet for at utstyr kan lekke strøm selv om det ikke står på, derfor er det å trekke ut støpslene en fin måte å isolere et problem på.

Link to post
Share on other sites

Når du har skilletrafo, så regner jeg med at du også har dynaplate eller lignende, og på den måten har et jordet system i båten, men adskilt fra landstrømsjord ("landjord").

 

Når du setter båten på land, så har ikke dynaplate kontakt med moder jord gjennom vannet, og du har således et 230V nett UTEN jordforbindelse.

Det som skjer hvis du har en jordfeil ombord, er at når eksempelvis junior ligger på rygg på våt bakke og kommer borti propellen, så blir han en strømleder fra anlegget ombord til moder jord.

 

Derfor skal båtens jordsystem koples sammen med "landjord" (jordingen i landstrømskabel) når den settes på land, nettopp for at el-anlegget ikke skal være potensielt farlig.

 

Dagens elektro-moralisme :giggle:

 

For å finne jordfeilen på ditt eget system, så er enkleste måte (som andre har sagt) å kople ut en etter en "forbruker" og se når problemet forsvinner.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

[Det som skjer hvis du har en jordfeil ombord, er at når eksempelvis junior ligger på rygg på våt bakke og kommer borti propellen, så blir han en strømleder fra anlegget ombord til moder jord.

 

Dagens elektro-moralisme :giggle:

 

Neida dette er ikke moralisme. Det er bare helt feil...

 

Har du skilletrafo og denne er koplet riktig, så får du aldri kontakt med moder jord. Hele poenget er jo at strømmen skilles mellom primær(landstrøms siden) og sekundær(båtstrømsiden). Det er altså galvansik skille mellom båtstrømsiden og moder jord.

 

Det er selvfølgelig mulig å få jordfeil internt i egen båt, f.eks mellom propell og ror, men aldri mot moder jord.

Link to post
Share on other sites

Bilde av propell hvor feil på landstrømmen var 2-3 båter bortenfor..

Bare så ingen misforstår. Hvis man får korrosjonsproblem pga jordfeil i andre båter så skjer dette via landstrømsjord. Man kan ikke få skader bare fordi propellen befinner seg i nærheten av en båt som har jordfeil.

Mao, det er bare komponenter i båten som er tilkoblet en felles landstrømsjord som kan få korrosjonsskader pga jordingsfeil i andre båter.

Link to post
Share on other sites

Neida dette er ikke moralisme. Det er bare helt feil...

 

Huffda. Slik det står skrevet fra min side, så er det feil ...eller kan være feil, avhengig av forutsetninger. Kirchoffs lov gjelder naturligvis for jordstrømmer også. Det mangler derfor noen "kan" i min opprinnelige tekst.

Men ettersom det på Rems båt oppleves at det "stikker" når man tar på propellen mens man ligger på bakken, så er der en potensialforskjell mellom moder jord og propell. Da er en av forutsetningene for en potensielt farlig strømgjennomgang tilstede. Det kan vi trolig enes om? Hvis strømmen finner en "vei" gjennom junior, så har vi den andre.

 

 

Jeg jobber ikke med fritidsbåter, og kjenner derfor heller ikke forskriftskrav til disse (NS-EN 13297), men det er et krav for yrkesbåter (FME/NEK 410), at ved landsetting av båten, så skal landjord koples til båtens jordingssystem. Dette merker vi med skilt på skilletrafo ombord (Etter krav fra DSB ved tilsyn).

 

Strøm er trolig akkurat like farlig på en fritidsbåt som en yrkesbåt, uavhengig av forskriftskrav :wink:

 

Den eneste årsaken, eller forutsetningen, som muligens kan utløse en forskjell, er hvorvidt det finnes generator ombord ...men det blir gjetning fra min side, da jeg ikke orker å lete i normen.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Bilde av propell hvor feil på landstrømmen var 2-3 båter bortenfor..

Bare så ingen misforstår. Hvis man får korrosjonsproblem pga jordfeil i andre båter så skjer dette via landstrømsjord.

Mao, det er bare komponenter i båten som er tilkoblet en felles landstrømsjord som kan få korrosjonsskader pga jordingsfeil i andre båter.

 

Står mer her: https://baatplassen.no/i/blog/32/entry-268-jording-av-220v-i-baaten/

Link to post
Share on other sites

Kobling av skilletrafo

 

Iflg. min lærdom skal evt. lekkasjestrøm (jordfeil) tilbakeføres til opphavet. Dvs. ved bruk av landstrøm så skal jordfeil-strøm tilbakeføres til landtrafo/generator via landjord-tilkobling.

Ved bruk av strømaggregat skal den tilbakeføres aggregatets generator. Og ved bruk av skilletrafo så skal evt. jordfeil-strøm tilbakeføres til skilletrafo (se link over).

 

Å koble jordingskabel til en dynaplate ved, bruk av skilletrafo, har ingen hensikt! Og bruke lokalt jordplan på landstrøm er heller ikke forskriftsmessig (Evt. landligge hvor hvor båten flyter i ferskvann vil ha svært dårlig "jordings-kontakt" med moder jord, og dermed vil en slik løsning være direkte helsefarlig)

 

Slik jeg ser dynaplaten, så oppfatter jeg dens funskjon som en "jording" for å utjevne evt. statisk elektrisitet som måtte oppstå ombord. for å forhindre støy på instrumenter (Radio og ømfintlige instrumenter), og i tillegg som for evt. lyn-avleder i antenne/mast)

 

Korriger meg gjerne !! :yesnod:

 

I de tilfeller som er nevnt så ville jeg ha sjekka forhold mellom evt. antikorrosjonssystem (påtrykt spenning), evt. sammenkoblet galvanisk beskyttelse inkludert. aksel-slepering og om dette på noe vis er sammenkoblet med PE-jord (ref. link over). Og hva med evt. tilkobling av landtilkoblings-jord mot batteriminus?

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Korriger meg gjerne !!

Bjørn

 

Tror ikke det er så mye å korrigere her.

 

Eksempelvis har Hulda IT-nett på skilletrafo og aggeregat. Da jeg var på land i år, så installerte jeg Dynaplate elektrisk isolert fra skroget (stålbåt). Her 'jordes' fremdriftsmotor, elektromotorer og antenner. Resten av båten får være lynavleder, om det skulle bli behov for det.

 

Men når jeg er på land, så trekker jeg egen skjøteledning ombord for å få med landjord. Da er ikke skilletrafoen med i kretsen. Og det er en ukes tid annet hvert år.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...