Jump to content

Telemarksvassdraget, Sankthansaften-


SamH

Recommended Posts

Jeg er der ute igjen, i kajakken, med lys.

Tredje gangen jeg blir truffet er det trolig jeg dør, hold utkikk, styr unna!

 

Du finner hvorfor jeg varsler i tråden her:

https://baatplassen.no/i/topic/91993-kan-baateiere-med-store-baater-vise-litt-hensyn/

 

Politiet er tipset, TA er tipset, Telen er tipset, Nordsjø Ferieland er tipset, Notodden motorbåtforening er tipset

flere blir tipset fortløpende.

 

Hjelp meg og alle andre på vannet og holde båtfører aktsom og edru!

Link to post
Share on other sites

Flott SamH.!

Det hjelper ofte med opplysning. Jo flere som kjenner problematikken, jo flere vil tenke seg om 2 ganger,

Det er ille når folk MÅ ha tilstedeværelse fra lovens lange arm for å vise normal oppførsel og følge loven.

 

Ønsker deg og dine en fin St.hans med fravær av idioter !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg gir ikke fra meg retten min til å være på vannet

og jeg gjør det jeg kan for at alle skal kunne bruke sin rett og samtidig ha muligheten til å ferdes rimelig trygt.

 

Det henger ikke på greip at vi skal presses på land av bevisst uvettige båtførere.

 

I kajakk, med kamera, hold utkikk.

Link to post
Share on other sites

Hjelp meg og alle andre på vannet og holde båtfører aktsom og edru!

 

+1

 

Holdningskampanjer redder liv, utvilsomt. Nå vet ikke jeg hvilken risiko du utsetter deg for i dette farvannet, men å velge riktig tid og sted er ikke det samme som å la seg presse på land. Andre sjøfarende er faktisk den eneste eksterne risikofaktoren vi har mulighet til å påvirke. Derfor all ære til holdningskampanjer, men det vil uansett være nok av andre faktorer som kan gjøre turen kort.

Link to post
Share on other sites

Slagkraftige Sam er på krigsstien og har min fulle støtte til å ta de som ikke vet hvordan en skal oppføre seg i båt på sjøen. På tide at noen setter et kraftig fokus på problematikken mot raskere og raskere båter som mange ikke har særlig kontroll over.

 

Har fått med meg i fra en del innlegg at en ikke så båten fordi denne var nede i en bølgedal, eller bak en holme, og bruker dette som unnskyldning. Til dette er å si at kan du ikke se hva som ligger foran deg - ja da er du blind og har ikke tatt forbehold om hva som kan dukke opp på din kurs.

 

Vit hvor du er til en hver tid.

Hold utkikk også bak bølgetoppen og holmen.

Vær forberedt på at det kan dukke opp uante situasjoner og tilpass farten deretter.

Ha alltid en (helst to) kompetent og edru person som tar seg av båten.

 

 

Har sagt dette mange ganger: "Alkohol og båt henger ikke på greip!"

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg gir ikke fra meg retten min til å være på vannet

Det henger ikke på greip at vi skal presses på land av bevisst uvettige båtførere.

I kajakk, med kamera, hold utkikk.

Tror det mangler opplysning, dette burde hvert skiltet bedre og litt blest i avisene hadde sikkert ikke hvert dumt.

 

På sluse- og kanalstrekningene gjelder den nye bestemmelsen om at høyeste tillatte hastighet er 5 knop innenfor en avstand på 50 meter fra land. For øvrig må det tas hensyn til medtrafikanter og båtene som ligger langs brygger/land i vassdraget. I Nome kommune gjelder 5 knops fartsgrense inntil 100 m fra land også på de store sjøene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tredje gangen jeg blir truffet er det trolig jeg dør, hold utkikk, styr unna!

 

Hjelp meg og alle andre på vannet og holde båtfører aktsom og edru!

 

Intensjonen er bra, men er ikke dette å dra det litt vel langt. Om en leser litt i mellom linjene hittil i denne tråden så kan det nesten virke som du ønsker å oppsøke fare for å nå fra med ditt budskap. Er det virkelig hvert det?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dette med opplysning og skilting i vassdraget er en viktig greie, idag er det såvidt jeg vet ikke skiltet noe mellom Løveid og Notodden.

Hele Sauarelva er omfattet av 5 knops grensen, det er vel stort sett bare oss i kajakk og seilbåt som holder den. Jeg tror ikke jeg har padlet elva noengang uten å møte minst 1 båt i plan, av og til også store båter, 40+. Det kunne vært en trygg(ere) sone for oss i kano og kajakk denne 50m sonen om det hadde vært overholdt.

 

Jeg tror det er et tidspørsmål før det går liv tapt her pga. uvettig motorbåtkjøring, når jeg tenker på at mange av kanoene jeg ser har barn ombord gjør det skikkelig vondt i magen.

Jeg padlet nedover elva etter bluesfestivalen ifjor og jeg tror sikkert 3 av fire kjørte som om de hadde stjælt båten. Høydaren var en Nortech med sikkert 20m rooster som passerte mellom meg i kajakken ved bredden og en lang rekke andre båter midt i elva som han syns kjørte for sakte.

 

Det er en utbredt forståelse av at selv de laveste kunnskaper ala båtførerprøven er unødvendig. "jeg kan kjøre båt".

(Det finnes selvfølgelig unntak.)

Siden risikoen for å bli stoppet og kontrollert, uansett tilstand og fart, er omkring null, og det ikke har vært noen vilje/evne fra lokalmyndighetenes til å håndheve lovverket på vannet har ukulturen bredt om seg i tiår.

Politiet på Notodden har nå i våres fått en liten båt som faktisk virker, det er bare å håpe at vi får se den på vannet til forskjellige tider på døgnet og at det gjøres en innsats for å få tullingene i fylla vekk fra vannet dagtid såvel som nattestid + at det kontrolleres og reageres når sjøveisregler og lokale fartsgrenser ikke overholdes.

 

Skulle noen se meg utpå på sankthansaften er det bare å stikke bortom for en prat, jeg padler en orange og svart kajakk med blink på hodet og blink bakpå. Jeg padler på formiddagen lørdag fra Notodden til Ulefoss og ellers litt rundt på Norsjø, tidlig på kvelden er jeg ved Midt-Telemarks padleklubbs arrrangement (Åpen dag, test en kajakk for de som vil. http://www.facebook....27483310618665/ ) ved Patmos/Ferieland, senere på kvelden er jeg utpå vannet med kamera der hvor jeg venter å treffe andre som ikke burde være der..

Serveringen er ikke så avansert men kjøkkenet ombord byr ihvertfall på Gjendekjeks.

Link to post
Share on other sites

ønsker å oppsøke fare for å nå fra med ditt budskap. Er det virkelig hvert det?

 

Det er verdt det for meg, ved å fortelle om mine opplevelser og ved å gi et ansikt til kajakkulykker og påkjørsler håper jeg å øke bevisstheten til hva man kan forårsake ved å fare frem over vannet som en full stut i campingcruiser, og at synligheten min kan bidra littegrann til en tryggere seilas for alle på vannet.

 

Håpet er selvfølgelig at det blir en fin tur på vassdraget med andre hyggelige folk i båt, uten kjipe opplevelser med noen.

Link to post
Share on other sites

Ja ja. Du vil få en travel sommer dersom du skal padle langs sørlandskysten en sommernatt eller to...

Det er laaaangt over min fattevne at noen tar riskoen med å padle feks. mellom Norsjø og Heddalsvannet en natt i bluesen.

Det var minst 3-4 knop stryk der sist blues, gråvær og stummende mørke netter. Og JA! jeg var edru :-)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg pusla rundt i gjeldende farvann i et par tre dager, og jeg kan skrive under på at den generelle holdning ser ut for å være langt bedre her oppe i landet enn ute i saltvann. At det tar av litt StHans og i helger er ikke noe enestående for Telemarksvassdraget. Nå blåser jeg stort sett en lang marsj i 5kn regler og følger heller min egen "no wake", så jeg tenkte hverken på på å senke eller "torpedere" kajakpadleren jeg traff syd for Heddalsvannet i over 7kn. (målt på radar).

Link to post
Share on other sites

Man skal være edru og aktpågivende på sjøen. Der er vi enig. Men å sette meg selv i livsfare for å få fram et poeng i lokalavisa ville jeg aldri vurdert.

 

Jeg kjører MC som rekreasjon, og litt av samme tankegangen gjør seg gjeldende. Jeg har mange ganger retten på min side, men det kunne ikke falle meg inn å krysse foran en buss, vogntog eller vinglete privatbilist for å vise at jeg har rett.

På samme måte ser jeg på nattpaddling i trafikkerte strøk som noe i samme gaten. Du har rett til å gjøre det, det er de som ikke ser deg som får skylden osv hvis det smeller. Men hva hjelper det deg....? Er virkelig den prisen verdt å betale, og er de rundt deg enig i at det er en fair pris å betale for å komme en siste gang i lokalavisa, denne gangen som en nekrolog på side 15....

Link to post
Share on other sites

Sam Houlder: Er det påbudt med lanterner etter mørkets frembrudd på kajakk?

Grunnen til at jeg lurer er at her i fjorden hender det at det er både kano og kajakker natterstid i helgene. Noen ganger er dem lett og se, andre ganger ikke. Derfor holder jeg alltid lav hastighet og saumfarer farvannet godt fremover og rundt meg. Jeg har enda ikke sett noen av dem med noen form for markeringslys el.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Jeg er alt annet enn stille..

 

Sankthansaften dro jeg hjemmefra lørdag formiddag, padlet Hedalsvannet, Sauar, halve Norsjø og lå etpar timer og lekte i bølgene rundt Skåråflesk, padlet fra Akkerhaugen ved 01 tiden og var hjemme 05 søndag morgen, aldeles flott tur i regn og vind og bra med bølger for innlandet å være.

Det var lite annen båt ute, sikkert pga været, de få jeg møtte oppførte seg eksemplarisk. En terrassebåt slakket til med av for meg på Heddalsvannet. Sjelden kost men veldig hyggelig å bli sett og veldig allright å være på vannet når folk er oppmerksomme.

 

Hva gjelder støy fra min side ellers så har jeg jo fått noe oppmerksomhet rundt dette med uaktsomhet og fyll i båt på vassdraget som var og fortsatt er hensikten. Jeg har vært maila aviser, politi, båtforeninger, skjenkesteder osv. i anledningen. Jeg kommer ikke til avslutte det med det første. Argumentasjon "Påkjørt i går, padler fremdeles, lever jeg imorgen?" blir hørt, det er ingen som ønsker at det skal være normaltilstanden på vannet.

 

Jeg skulle egentlig gjerne slippe å stikke nesa fram, men det er ingen annen som gjør noe som helst og når idiotiet går utover meg blir det støy. Jeg er helt klart drittlei av å være offer og hele tiden måtte være på vakt for folk som ikke klarer å skikke seg.

Det er allment kjent her nå også at kajakken min kan ha en liten "bite", det er signalpenn ombord som vil bli brukt om jeg blir truet og noen virkelig ikke skulle forstå å holde seg unna.

Jeg er helt ferdig med å være forsvarsløs og blir ikke påkjørt en gang til uten å yte motstand om jeg rekker det.

 

Hva angår noen som har vært her i tre dager og derfor mener at det ikke er fyllekjøring så har du helt klart vært på riktig sted til riktig tid. Hører du til i Hjukse/sydenden så vet du utmerket godt hvem som kjørte på meg ifjor og du vet også godt at den båten er på vannet med drita fulle folk så fort sola skinner, gjerne sammen med eksemplarene fra Vessia og båtforeningen lengre opp.

Jeg bor enten i huset mitt ved vannet eller i båten på Vessia og padler her ute hver dag og har gjort det gjennom år, jeg kjenner dem og jeg vet. At det er verre andre steder gjør ikke saken bedre.

 

Jeg gjør mitt for å være synlig, jeg går langt utover sjøveisreglene nå med flere blink, hodelykt og reflekser.

Om også andre holder utkikk og tar hensyn går det veldig bra dette med å være på vannet sammen med andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor man MÅ kaste inn slike kommentarer ! (ironi kan benyttes ved andre tema)

 

Her står SamH på som best han kan for å kaste lys over at det finnes farkoster som ikke nødvendigvis har proporsjonene av Danskebåten.

-Han setter søkelyset på idioti i henhold til fyllekjøring og dårlig utkikk.

-Han benytter alle kanaler som er tilgjengelig for å informere om dette.

-Han ser ut som et juletre når han er på vannet.

Alt dette gjør han for å kunne fortsette med en lidenskap på tryggest mulig måte. Han gjør det for å forhindre ulykker før de skjer. Han gjør det for at flest mulig skal bringe budskapet videre slik at flest mulig hører det mest mulig...... Jeg synes det står stor respekt av hva du gjør i forkant av nok en sommer.

 

Det SKAL være mulig for alle å kunne ha en tryggest mulig seilas uansett hvilket type fartøy man fører og vi må ta inn over oss alle at det finnes klare lover og regler som SKAL følges for å sikre dette.

Jeg forstår veldig godt at du i stedet for "å kaste inn håndklede" og gi opp din drøm, heller står på for deg selv og alle andre som ønsker å nyte padling som den rekreasjon det er.

Stå på videre SamH og ha en god sommer og flotte opplevelser i kajakken !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med deg jeg, men etter å ha lest de 2 trådene, så virker det som om det viktigste er å fortelle at man er klar til å skyte folk med nødbluss, fotografere syndere osv... Jeg mener fortsatt at når man sitter 50 cm over vannet og padler midt på natten så ville det vært mer voksent å holde fokus på egen sikkerhet istedenfor å stå på sin rett om at "jeg har rett til". Det er desverre mange tullinger som kjører om natten, mange av de er beruset og da hjelper det lite om man hadde rett til å padle der....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...