Jump to content

Erfaringer med volvo penta d3 motor ?


Sigbjørn66

Recommended Posts

Jeg har en D3-170 som jeg nå har kjørt 50 timer.

Den går som en kule og jeg har utelukkende positive erfaringer.

Jeg sjekker oljenivå hver 14.dag og ellers bare cruiser...

 

Hvis jeg skal nevne noe, så må det kanskje bli gasshendelen.

Siden denne er elektrisk(?), er det en liten forsinkelse. Dette er mest merkbart ved finmanøvrering, hvor man kanskje har raske skift mellom forover, nøytral og akterover. Dette er en vanesak, som jeg ikke tenker på lenger. Det var en kort tilvenning.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Har 2 stk D3-190 fra 2007 - de har gått litt over 610 timer hver - uten problemer. På de tidligste modellene av D3 var det endel krøll så sjekk historikk - skriv opp serienummeret og ring LaSa eller annen Volvo forhandler for å høre om oppgraderinger og software som er et must for motoren. Noen eksemplarer slet med slagg inne i blokka etter produksjon og fikk problemer med varmegang - noe som løste seg med systemrens innvendig, noen slet med turboer som havarerte (her finnes det et nytt luftfilter kit visstnok) - Få historikk! Kjør den minst 1 min på full pine - alarmen skal ikke gå på temp. Normal tillatt temp er alt mellom 75-100 grader. I praksis bør man ved normal belastning ligge på 85 grader.

Link to post

Jeg hadde siste generasjon av D3-190 i min Nidelv 690 (som jeg solgte i fjor) Fantastisk motor. Jeg byttet fra en Volvo 501A bensin motor (etter den ble føkka opp) til D3, og har utelukkende gode erfaringer. Men kjørte motoren kun ca 130 timer før jeg konverterte til seilbåt, så har kun halvannet år brukserfaring

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post

Har en d3-AA fra 2005, gått snart 450 timer. Skiftet MAP sensor pga, for lite turbotrykk,(garanti), liker ikke å gå hardt, blir da for varm. Det klarer ikke VP å løse. Ganske tung båt, ca 2,6t og det gjør ikke varmeutviklingsproblemet mindre antagelig.

Er ikke sjøvannfilter på disse, kan sikkert være en ulempe for noen.

Aldri noe bråstopp, motoren har alltid gått svært pent og sikkert.

Link to post

Hei,

 

det er jo flott å høre at mange er fornøyd, men de motorene som har gått lengst er 610 timer i denne tråden, det er jo kanskje litt for kort til å gjøre seg noe erfaringsgrunnlag.

Synes en moderne innenbords båtmotor idag bør gå rundt 5000 timer før større overhaling, det er jo ikke mye forlangt iforhold til mange av de gamle sliterne. (som har vekt, ytelse og miljø imot seg).

Link to post

Er ikke sjøvannfilter på disse, kan sikkert være en ulempe for noen.

 

Jeg ville absolutt montert et sjøvannsfilter. Deretter ville jeg kjørt en systemrens innvendig hvis dette ikke er gjort. Kan være fordel om du gjør det på sjøvannsiden også da du kan ha endel grums i veksler etter kjøring uten filter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...