Sigbjørn66 Startet 18.Juni.2012 Del på Facebook Startet 18.Juni.2012 Vurderer å kjøpe en NB med volvo d3 motor 160 hk. Har lest såvidt at det har vært litt problemer med denne motoren, er det noen som har erfaringer med denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Jeg har en D3-170 som jeg nå har kjørt 50 timer. Den går som en kule og jeg har utelukkende positive erfaringer. Jeg sjekker oljenivå hver 14.dag og ellers bare cruiser... Hvis jeg skal nevne noe, så må det kanskje bli gasshendelen. Siden denne er elektrisk(?), er det en liten forsinkelse. Dette er mest merkbart ved finmanøvrering, hvor man kanskje har raske skift mellom forover, nøytral og akterover. Dette er en vanesak, som jeg ikke tenker på lenger. Det var en kort tilvenning. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
dante Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Har 2 stk D3-190 fra 2007 - de har gått litt over 610 timer hver - uten problemer. På de tidligste modellene av D3 var det endel krøll så sjekk historikk - skriv opp serienummeret og ring LaSa eller annen Volvo forhandler for å høre om oppgraderinger og software som er et must for motoren. Noen eksemplarer slet med slagg inne i blokka etter produksjon og fikk problemer med varmegang - noe som løste seg med systemrens innvendig, noen slet med turboer som havarerte (her finnes det et nytt luftfilter kit visstnok) - Få historikk! Kjør den minst 1 min på full pine - alarmen skal ikke gå på temp. Normal tillatt temp er alt mellom 75-100 grader. I praksis bør man ved normal belastning ligge på 85 grader. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jeg hadde siste generasjon av D3-190 i min Nidelv 690 (som jeg solgte i fjor) Fantastisk motor. Jeg byttet fra en Volvo 501A bensin motor (etter den ble føkka opp) til D3, og har utelukkende gode erfaringer. Men kjørte motoren kun ca 130 timer før jeg konverterte til seilbåt, så har kun halvannet år brukserfaring Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
eivindl Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Har en d3-AA fra 2005, gått snart 450 timer. Skiftet MAP sensor pga, for lite turbotrykk,(garanti), liker ikke å gå hardt, blir da for varm. Det klarer ikke VP å løse. Ganske tung båt, ca 2,6t og det gjør ikke varmeutviklingsproblemet mindre antagelig. Er ikke sjøvannfilter på disse, kan sikkert være en ulempe for noen. Aldri noe bråstopp, motoren har alltid gått svært pent og sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Hei, det er jo flott å høre at mange er fornøyd, men de motorene som har gått lengst er 610 timer i denne tråden, det er jo kanskje litt for kort til å gjøre seg noe erfaringsgrunnlag. Synes en moderne innenbords båtmotor idag bør gå rundt 5000 timer før større overhaling, det er jo ikke mye forlangt iforhold til mange av de gamle sliterne. (som har vekt, ytelse og miljø imot seg). Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Er ikke sjøvannfilter på disse, kan sikkert være en ulempe for noen. Jeg ville absolutt montert et sjøvannsfilter. Deretter ville jeg kjørt en systemrens innvendig hvis dette ikke er gjort. Kan være fordel om du gjør det på sjøvannsiden også da du kan ha endel grums i veksler etter kjøring uten filter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.