Jump to content

hvit eksosrøyk fra 1982 Yanmar 3QM 27hk saltvanns-kjølt

Østlandsseiler

Recommended Posts

Jeg håper på at noen motorkyndige på båtforumet kan kommentere på følgende:

Symptomer: hvit eksosrøyk, essens av diesel i brønnen under motoren.

Motoren starter lett, fin rytme, videre så er det ingen ulyder ved gange. Bortsett fra symptomene over så virker alt i skjønneste orden.

Mvh

Seiler

Sjekk blandebendet på eksosen, om dette er delvis tett kan det føre til hvit røyk. Dieseleinm skyldes nok en lekkasje, rett og slett. Ellers så er jo saltvannskjølte 3QM motorer viden kjente for sprukne topper da, så du skal slett ikke se bort fra at det er problemet hos deg også. Impelleren har jeg imidlertid liten tro på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Toppen er sprukket mellom innsugnings og utblåsningsventilene på midtre sylinder, garantert. Desverre......

Brukt topp til denne er vel umulig å oppdrive grunnet nettop dette problemet som er veeldig vanlig.

Får du tak i en brukt topp så ikke kjøp den uten en grundig NDT sjekk, uansett hva selger måtte si om at det er en helt topp topp...

Kjør så lenge den går og begynn å spare til ny motor.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Første året min far eide en slik motor ble det kjørt tectyl i kjølesystemet, dette var i 1979 og ble gjentatt hver høst.

Grunnen til dette var forebyggende da motoren var kjent for tynt gods.

Jeg solgte båten i 1999 og da var fremdeles motoren i god trim.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...