Østlandsseiler Startet 18.Juni.2012 Del på Facebook Startet 18.Juni.2012 Jeg håper på at noen motorkyndige på båtforumet kan kommentere på følgende: Symptomer: hvit eksosrøyk, essens av diesel i brønnen under motoren. Motoren starter lett, fin rytme, videre så er det ingen ulyder ved gange. Bortsett fra symptomene over så virker alt i skjønneste orden. Mvh Seiler Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 bytt inpeller Sitér dette innlegget Link to post
Østlandsseiler Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei Båt1, takk for snarlig respons. Jeg byttet impeller for ikke så altfor mange timer siden (2010) på ett sertifisert Yanmar verksted Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 tror jeg ville byttet den igjen jeg da men, mye kan ha skjedd med den på et par år dette er jo en enkel jobb som tar 5 min å gjøre selv så ikke noen grunn til å ikke se om den er hel Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Sjekk blandebendet på eksosen, om dette er delvis tett kan det føre til hvit røyk. Dieseleinm skyldes nok en lekkasje, rett og slett. Ellers så er jo saltvannskjølte 3QM motorer viden kjente for sprukne topper da, så du skal slett ikke se bort fra at det er problemet hos deg også. Impelleren har jeg imidlertid liten tro på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leading Edge Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Toppen er sprukket mellom innsugnings og utblåsningsventilene på midtre sylinder, garantert. Desverre...... Brukt topp til denne er vel umulig å oppdrive grunnet nettop dette problemet som er veeldig vanlig. Får du tak i en brukt topp så ikke kjøp den uten en grundig NDT sjekk, uansett hva selger måtte si om at det er en helt topp topp... Kjør så lenge den går og begynn å spare til ny motor. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Første året min far eide en slik motor ble det kjørt tectyl i kjølesystemet, dette var i 1979 og ble gjentatt hver høst. Grunnen til dette var forebyggende da motoren var kjent for tynt gods. Jeg solgte båten i 1999 og da var fremdeles motoren i god trim. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Østlandsseiler Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Den hvite røyken kommer først ved 2100 omdreininger. Kan det være vannutskiller? Jeg kommer ikke til denne.. Sitér dette innlegget Link to post
lbiza Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 jeg tror det er toppakningen som er røket, da får du hvit eksos.. :( det skjedde på en bil jeg hadde.. Sitér dette innlegget Er jeg ikke på sjøen, da er jeg i badekaret og leker... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.