Jump to content

Poll: Hvordan stiller du deg til OF sine bøyer i Oslofjorden?


Fanafjord

Recommended Posts

Tja. Er vel allemannsretten som gjelder i sjøen? Om du vil spleise på kostnaden til utsetting av bøyer og da få lov til å bruke disse, eller om du ikke er med på spleiselaget og legger deg til på samme plassen men ikke bruker denne bøyen må vel være regelen.

Medlemskap i denne bøyeklubben gir deg rett til en god fortøying, men ingen rett til plassen slik jeg ser det.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og akkurat der er vi nok ved kjernen Salt - Jan P. Og jeg har konkludert for egen del at jeg er positiv til tiltaket da det gjør uthavner mer tilgjengelig for mange. For mange er det en stor terskel å stole på eget anker en natt.

Ulempen med ordningen er som andre steder at noen fripassasjerer føler seg støtt av ordningen. Å da anmode til hærverk pga dette som noen har gjort...vel jeg håper det gjemmer seg en umoden fjortis bak de nickene :smiley:

 

I den andre tråden la jeg ut et bilde fra Sætre der det er mange private bøyer og en blå OF bøye. Hvordan den kan redusere allemannsretten sliter jeg litt med å se.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen prinsipiel forskjell på disse bøyene og på hytteeiere som beslaglegger de feiteste plassene nedover kysten og gjør disse utilgjengelig for folk flest.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Virker som at "Bøyekrigen" er blitt til "storm i et vannglass" eller kommer dette til å bli slik at vi om noen år har "private/forenings" bøyer over alt og som ettervert setter en bremse på allemannsretten til fine ankringsplasser.

 

Vi tobeinte aksepterer som oftest en situasjon, men utsagnet om at "godtar du den ene så godtar du som oftest flere", kan bli til en virkelighet slik utviklingen langs vår vakre kyst har blitt, og som fylles opp av private hytter/landssteder, og nå "private bøyer". Hvor lenge skal vi finne oss i dette fenomenet. Tar en parallellen til hytter og landssteder er det vel ingen tvil om at politikerne har spilt fallitt på område.

 

De bildene som er vist i forbindelse med denne saken og bøyeplasseringen er nok å betrakte som "Storm i et vannglass", men en bør være på vakt for denne utviklingen med bøyer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det bilde som ligger ute er nok ikke representativt for hvordan disse bøyene ligger. Bildet er tatt 20 Juni, en Onsdag midt i uken og gjenspeiler heller ikke båt tettheten slik den er i helgene og i sommerferieukene i Juli.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt ukjent med områdene der disse bøyene er plassert. Har da noe av min fartstid inne i disse fine vikene :wink: Er ikke opptatt av kranglingen mellom brukerne, men plasseringen av bøyene og ser helst at disse blir lagt i områder hvor ankringsmuligheten er dårlig. Men jeg ser også at potensialet for lette og mindre båter med mindre erfaring i ankring kan ha positive muligheter i bøyene som allerede er lagt ut. 24 timers regelen setter jo litt brems på bruken og disse lette båtene må jo før eller siden lære seg å ligge for eget anker.

 

Større båter som har utstyret i orden trenger ikke å ligge ved disse bøyene. Argumentet om at en føler seg tryggere i disse bøyene kjøper jeg ikke så enkelt. Er vel heller latmannen som ikke gidder å bruke det utstyret han/hun har ombord. Er bøyen beregnet for 8 tonn sier det jo seg selv hva en bør gjøre - la mindre båter slippe til bøyen slik at flere kan ha gleden av disse. Det samme burde også gjelde for 20 tonnsbøyer - flere lette båter kan legge til mens en 10-15 tonns båt bør ha utstyr til eget anker.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært plaget av dette tidligere, Jeg er skeptisk til bøyer da jeg ikke kjenner tilstanden under vannet. Men jeg kan forstå at det er irriterende dersom bøyene ligger på steder det er naturlig å ankre opp. Det er jo en del steder hvor det er slik. Jeg kan ikke se for meg at jeg står opp og flytter båten dersom jeg tilfeldigvis ligger innenfor svingradiusen til en bøyekompis som kommer luffende ved mørkets frembrudd. Jeg kan vel da regne med at noen knakker på skroget og vil at jeg skal flytte meg, selv om jeg ligger flere meter vekk fra bøya. For de mest statuskåte og med masta full av flotte vimpler så finnes det sikkert en regel for dette, som de selvsagt kan på rams. For meg, så er personlig fremtreden mest viktig i hvordan min respons blir.

Redigert av Sothis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp vis pakket bort. :giggle:

Hvis flere kommuner og friluftsråd begynner med dette tullet risikerer man et kobbel av bøyesoner over hele kysten.

Hvor mange vimpler skal man måtte kjøpe for en ferie langs kysten ? 10 ? 20 vimpler ?

+ en 5-6 krysserklubb vimpler.

Nei dette er reinspikka tullball.

Få vekk bøyene! På sjøen gjelder allemannsretten !

Enten er bøyene fri for alle, eller kapp vekk skiten !

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Nei dette er reinspikka tullball.

Få vekk bøyene! På sjøen gjelder allemannsretten !

Enten er bøyene fri for alle, eller kapp vekk skiten !

Er helt enig her, fjern også retten til private bryggeanlegg og gjestehaver. Så når jeg finner en grei båtplass så kan jeg bare ta den i bruk. Allemannsretten gjelder på sjøen og ikke en kjeft kan påberope seg å eie båtplassen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle dager er ikke denne poll tråden limt til toppen slik som har vært praksis på poll tråder før ?

Er det andre regler som gjelder når admin er uenig i flertallets meninger her på BP ?

Nei, nei! Fysjom....

du må ikke insinuere noe sånt. Da risikerer du at Båtplassens politibetjent kommer og arresterer deg. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at båtfolket er samlet, og står sammen, nok en gang! :lol:

 

Jeg stemte imot bøyene, men betaler med glede mitt medlemskap i Skiforeningen og har aldri tenkt på at det skulle gi meg noen førsterett til løypa!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at OF slett ikke har hatt noen vennligsinnet innstilling til bøyer reservert for enkelte båtfolk tidligere.

Kanskje det er på tide å tenke "gamle tanker igjen" ?

 

Her er et utdrag fra Norsk Havseiler- og Krysserklubb sit medlemsblad datert Nr. 2 2001

I sommer ble våre bøyer i Sandspollen "avskiltet"

og påmalt: "fri bøye – OF". OF, er Oslofjordens

Friluftsråd (som NHK har støttet i alle år, både som

medlem og med styrerepresentasjon).

Vi har i denne saken søkt profesjonell hjelp av

Carsten Anker, advokat og båtmenneske. Etter en

del korrespondanse har vi fått bekreftet at OF

fjerner skriften: "fri bøye – OF".

I sitt brev sier OF at bøyene ble merket om etter

klager fra båtfolk som var jaget fra bøyene.

Det er ikke bra og slett ikke meningen med oppfordringen

om å bortvise båter at vi skal få uvenner

på sjøen. Det er en hårfin balansegang å få noen,

med velvilje, til å flytte seg når de først har lagt seg

til.

Styret har også mottatt klagebrev på adferd fra

medlemmer. Det ødelegger veldig for NHK’s

renommé.

Problemstillingen bekymrer styret. Vi diskuterer

om pkt. 5 må endres evt. strykes. Vi frykter at tiden

har løpt litt fra private bøyer. Det er godt vi har fått

en avtale med Sjøsentrene. Kanskje er det en OK

erstatning for de bøyer vi evt. mister eneretten til.

 

http://www.havseilerklubben.no/NHK/media/dok/Neptun201.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel individuelt hvordan man krever sin rett her i samfunnet. Vi som bor her ute ved Sandspollen, tror jeg hører til den ydmyke befolkningen. Men våre båtgjester fra de finere strøk, med litt penere dialekt, ja de kan kanskje oppleves som å kreve sin menneskerett. Eneste jeg holder meg for god til her, er å nevne to kommuner;-) god sommer alle sammen. Bøye eller ikke bøye..

Link to post
Share on other sites

Vi betaler avgiften med glede, men vi har ligget ved en bøye en gang men da ble vi forsøkt jagd av en seilbåt uten vimpel.Han mente at bøyene var kun for seilbåter og ikke for motor båter.

Men når man ser det arbeidet som friluftsrådet gjør for at flest mulig skal kunne bruke

Både hytter og havner og telt plasser så synes jeg at det er hvert hver krone

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...