Jump to content

Poll: Hvordan stiller du deg til OF sine bøyer i Oslofjorden?


Fanafjord

Recommended Posts

hadde vi ledd mer med hverandre ville vimpelfabrikken gått konkurs ......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da har aktiviteten lagt seg og vi få oppsummere meningsmålingen:

 

Over 300 personer har stemt i løpet av 6 dager. Dette er ganske bra valgdeltagelse og er et så pass stort grunnlag som gir absolutt meningsfulle resultater.

 

14 % stemmer for OF sitt system mens 82 % er imot. Veldig tydelig resultat dette, Selv om vi tar hensyn på at det er ikke en representativ poll og at noen oppfatter spørsmålene som "ladet".

 

Ser vi på alternativene så synes jeg det er overaskende at det er bare 30 % som støtter gratis bøyer i naturhavner. 50 % ønsker bøyer bare der det er ikke mulig å ankre.

 

Jeg synes det var interessant - og jeg må si en mye tydligere resultat en jeg ville forventet. Jeg tror vi kan konkludere med at OF har ikke båtfolk flest med seg når de har innført så storstillt bøyeutlegging med fortrinnsrett og betaling. Kanskje friluftsråd i andre deler av landet gjør det bedre med noen færre bøyer som er gratis og uten form for fortrinnsrett.

 

Har en flott sommer alle sammen hvorhen dere nå ankrer eller fortøyer. Og vær snill med andre båtfolk. :yesnod:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

konkludere med at OF har ikke båtfolk flest med seg når de har innført så storstillt bøyeutlegging med fortrinnsrett og betaling.

Tror ikke du skal legge så mye i det.

Folk flest vil ha alt gratis uten å være med på å bære fellesbyrder.

En kan jo tenke seg svaret dersom spørsmålet var hvorvidt diesel skulle være avgiftsfritt eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Om man bosetter seg i dette området , er det vel bare å ta inn over seg at det er et område der man uungåelig treffer på andre folk. Om en ikke kan tåle det har man vel valget til å ta båten sin å dra lengre vekk der en kan være mer alene.

 

Et område som dette bør være for ALLE , slik forøvrig resten av kysten er .

Link to post
Share on other sites

Greit nok at dette ikke er noen vitenskapelig meningsmåling, men jeg er enig: Båtfolket er stort sett imot disse bøyene, da særlig dersom de er forbeholdt medlemmer.

 

Forøvrig tror jeg teorien til Mulligan om folk vil ha bøyene gratis ikke har noe for seg. Dette handler ikke om penger, men om allemannsretten.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal legge så mye i det.

Folk flest vil ha alt gratis uten å være med på å bære fellesbyrder.

En kan jo tenke seg svaret dersom spørsmålet var hvorvidt diesel skulle være avgiftsfritt eller ikke.

 

Det er slik at vimpelsalget har passert 600 stk. Kr 100,- av de kr. 450,- vimpelen koster går til betaling av selve vimpelen.

Det vil si at inntektene har vært 600 x 350,-= 210.000,-

Det hevdes av OF at bøyene koster Kr. 15.000,- pr. stk ferdig lagt ut i snitt. Det vil si at av de 50 nye bøyene som er lagt ut i år(verdi kr. 750.000,-) så har salget av vimpler dekket kun 28% av kostnadene. Jeg spør meg derfor følgende: Når OF forskutterer så vidt mange bøyer, hvor langt vil de gå i antall utplasserte bøyer før de er fornøyd ?

Ser vi tendenser til en "privatisering" av til dels store områder om det fortsetter slik og at ordningen ikke endres ? Husk at aller innbyggere i Norge er med på å betale for dette i form av skatteseddelen. Hvorfor skal man da gi fortrinn til en gruppe som i tillegg til dette kjøper en vimpel ?

 

Dette er ikke en sak jeg personlig ser som en utfordring i henholdt til kostnader for den enkelte båteier, men mer som et problem i forhold til at ordningen skaper krangler og utrivsel på sjøen da vi ikke kan forvente at alle båtfolk vil kjøpe denne vimpelen, heller fåtallet !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OF satser vel på at man er medlem i mer enn ett år, og da stiger jo inntjeningen. Skal folk være villige til å betale, må de jo se at de har glede av det, og at det er en del bøyer tilgjengelig. Det er bare når man betaler bompenger på vei at vi "godtar" å betale før veien er laget.

Jeg synes det er greit med bøyer en del steder, og særlig det det er vanskelig å ankre. Siden jeg ikke har vinsj, er det mye lettere å huke seg fast i ei bøye, enn å bale med dreggen. Jeg synes også det er greit at man kan være støttemedlem av OF. De gjør mye bra her i fjorden. Imidlertid synes jeg ikke det er greit at det legges ut bøyer som ikke alle kan benytte, det være seg OF eller andre. Det bør, etter min mening kun være OF som ar tilatlelse til å legge ut bøyer, og disse bør være til fri avbenyttelse, uten noen som helst fortrinnsrett. Så kan de sette på en reklame på bøyene med oppfordring ti medlemskap eller at man frivillig kan gi et beløp til OF ved å sende en SMS til et oppgitt nummer. Teknikken finnes, brukes bla ved bilparkering.

For å oppsummere: Bøyer kan være ok, men de må være for alle. Og betaling må være frivillig.

Link to post
Share on other sites

Ser vi tendenser til en "privatisering" av til dels store områder om det fortsetter slik og at ordningen ikke endres ? Husk at aller innbyggere i Norge er med på å betale for dette i form av skatteseddelen. Hvorfor skal man da gi fortrinn til en gruppe som i tillegg til dette kjøper en vimpel ?

 

Stiller meg bak hvert ord du har skrevet her, men det betyr vel også at vi begge to vil bli beskyldt for å være kommunister eller å ha sympati med den kommunistiske ideologi.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser vi tendenser til en "privatisering" av til dels store områder om det fortsetter slik og at ordningen ikke endres ? Husk at aller innbyggere i Norge er med på å betale for dette i form av skatteseddelen. Hvorfor skal man da gi fortrinn til en gruppe som i tillegg til dette kjøper en vimpel ?

Stiller meg også bak disse ord. Får OF (og andre) grobunn så er faren stor for at dette prinsippet sprer seg langs kysten og det er vel ikke slike tilstander vi ønsker oss i fremtiden. Sammenligningene med DNT og andre lignende instanser kjøper jeg ikke så enkelt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...