Jump to content

VP AD31 mangler turtall og krefter.....


olefaleide

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med gode tips...

 

Jeg har en Regal Commodore 306, med 2 Volvo Penta AD31. Båten har lagt still 3-4 år, men har vert startet 2-3 ganger i året for å ladde litt batteri, ifølge forrige eiger. Jeg har nå nettopp kjøpt båten i den stand som den er.

 

Jeg jobber selv på verft, så har hatt den på land, fått rengjordt og smurt bunn, skiftet det nødvendige på aggregater og sjøsatt den. Motorer er hatt en liten service på, skiftet motorolje / oljefilter, alle dieselfilter, skiftet oljekjølere ( lekkasje pga tæring), drenert diesel. Det er sepparate tanker for hver motor.

 

Tok båten på en kjøretur et par timer, men der var veldig lite krefter i motorer. Etter dette målte jeg turbo-trykk, og der var så å si ingen trykk ca 0,1 bar på ene motoren, og o bar på den andre motoren. Bestillte da nye turboer ( oppgraderte +15%hk), og demonterte intercoolere (ladeluftkjølere) for å sjekke dei. Der manglet pakninger flere plasser og fann flere lekkasjer. Og turboen på den ene motoren var helt kaputt pga sot.

Monterte da på nye turboer, repparerte lekkasjer på luften og i god tro reiste på en liten prøvetur. Men, men, til min store forbausing gikk motorene like dårlig... Får dei ikke over 2000 omdr på sjøen, og virker som der mangler mye krefter. Har hatt ut dysene og sjekket spredningen, fikk ikke sjekket trykket da manometeret på testeren ikke virket for øyeblikket, men trykket virket fint da dysene forstøvet veldig bra.

Dysene var veldig sotet.

 

Så alt i alt så soter motoren mye, og har gjordt dette lenge virker det ut som. Jeg er begynt å bli tom for ideer, eneste jeg vurderer nå er å skifte dysespissene og så sende inn begge dieselpumpene for kontroll og justering. Jeg ser at blomberingen på ene pumpen er brutt, så misstenker at tidligere hobbymekanikere har justert litt på pumpen.

 

Men dette er jo allerede begynt å koste skjorten, har nå kostet på motorene ca 50-60.000kr uten noe forbedring så er begynt å bli litt små lei. Jeg er veldig takknemmelig for å få noen tips og ideer som jeg kan sjekke før jeg sender inn pumpene ( koster jo litt det også).

Jeg vurderer å justere litt på den pumpen som ikke har blombering for å se om der er noe forandringer. Men gjør jeg dette så må jeg sende inn pumpen til dieselverksted uansett for 100% justering. Men finner eg forbedring ved å justere selv, da finner jeg i det minste feilen. Noen som vet hvordan en øker litt mengden på pumpen?

 

I dag skal jeg sjekke begge tanker, og skifte alle tilførselsrør slik at jeg vet at diesel tilførsel er ok.

 

Håper noen kan hjelpe meg! :)

Link to post

Eg har ikke sjekket fødepumpene, takk for tipset. Da skal jeg ta å sjekke fødepumpene i dag :)

Ja, symptonene er dei samme på begge motorene, ialle fall nesten. Ved fullt pådrag på sjøen får eg ene motoren opp i 1800omdr, og den andre motoren opp i 2100 omdr.

I frikobling er turtallet ikke noe problem. Kan da ruse motorene over 4000omdr uten problem.

Link to post

At motorene ikke får nok luft var og det første jeg også misstenkte, spesielt da jeg ikke fikk turbotrykk. Før jeg skiftet turboer, prøvde jeg uten luftfilter og opent maskinrom, men det vat ingen forandring da.

 

Det kan jo så klart vere noe tett på eksossiden i drevene, men dei skal no vere rengjordt. Går det ann at dei kan vere sotet tett inne i drevet da? Iallefall er turtall ingen problem så lenge båten er frikoblet.

Link to post

Ja, propellene skal vere riktige. Samme propellene som stod på båten før den vart lagt still, og da gikk den opp under 30 knop og 3600 omdr på fullt.

 

Har vert hos forhandleren og fått låne meg noen fødepumper som jeg skal prøve i kveld, slik at eg får utelokket dei vertfall. Tenkte også å bruke ei kanne med diesel, så jeg får utelokket tankene og luftingene.... Må vel snart finne ut av dette med deres tips.

 

Funker ikke dette, så får jeg vel ta å sende inn pumpene... Kan bli en dyr affere dette her ..

Link to post

Hei

31 motorer er vel ganske likt oppbygdd som 41motorer? Hadde samme problem på min 41. Se om det går en slange fra innsug(på trykk side etter intercooler) til diesel pumpen. 41 motoren er laget slik att diesel pumpen ikke gir diesel før den får trykk fra turbo, og turbo lader ikke fult før den får nok diesel. I pumpen er det en membran(?) som blir trykket nedover etterhvert som den får mer turbo trykk, membranen dytter videre på en slags pinne(?) som øker mengden som pumpen gir. Denne har lett for å sette seg når motor ikke har vært i bruk. Vil tro dette kan være sansynelig i ditt tilfelle. Dårlig forklart kanskje. Jeg fant en som ordnet dette for meg billig i østfold. Han hadde tidligere drevet diesel verksted og har alt utstyr hjemme. Pumpa reparert, justert og benkkjørt. Her fra Marinedeler.no:

Vi tar for oss en av enkel mekanisk dieselmotor som mange kjenner. En Volvo Penta 41 motor . Den har en gasswire og når du gir gass så er motoren nødt til å fölge din ordre enten den vil eller ikke. Du har

bestemt at nå skal det gies full gass og om motoren ikke klare å omsette dette i praktisk arbeid feks pga

for stor motstand så resulterer dette i svart røyk. Motoren har riktignok en mekanisk röykbegrenser som

ikke lar full dieselmengde leveres för turbotrykk er tilstede,men dette er også det eneste som kan

overstyre din kommando.

Link to post

Denne er jeg spent på ettersom jeg har akkurat samme problemet på den ene av mine aqad 31A. Styrbord motor fungerer utmerket mens babord motor bare henger på (200-300 o/min under styrbord motor). Altså ingen kraft i babord motor etter 2000 o/min. Har nå forsøkt å det vanlige vedlikeholdet med filter samt byttet dieseltilførsel (altså slanger). Sjekket dyser, alt ok. Finner ikke noe eksosbegrensningsspjeld som noen beskriver, og kan ikke se noen sil på fødepumpen. Denne ser for meg ut som en helstøpt klump som ikke lar seg åpne. Så nå er det bare å prøvekjøre. Skulle egentlig sette ut for å få testet nå i uken, men ettersom intercooleren på den friske motoren gikk til helv... :headbang: må jeg få ny intercooler der før jeg sjøsetter. Tviler på at den lille feilsøkingen jeg har gjort har rettet på noen problemer, men man kan jo håpe.

 

Lykke til!

 

Kanskje denne tråden kan gi meg svar

Link to post

Har du prøvd å køyre med ein motor i gongen, for å sjå om begge motorane er like dovne?

 

Ja, har kjørt megge motorene hver for seg. Den friske motoren er mye kvikkere opp i turtall. Det høres ut som den syke motoren går som en sløv sugemotor uten turbo. Men det vises jo også siden der ikke er utslag på turbotrykksmåler.

Link to post

Hei

31 motorer er vel ganske likt oppbygdd som 41motorer? Hadde samme problem på min 41. Se om det går en slange fra innsug(på trykk side etter intercooler) til diesel pumpen. 41 motoren er laget slik att diesel pumpen ikke gir diesel før den får trykk fra turbo, og turbo lader ikke fult før den får nok diesel. I pumpen er det en membran(?) som blir trykket nedover etterhvert som den får mer turbo trykk, membranen dytter videre på en slags pinne(?) som øker mengden som pumpen gir. Denne har lett for å sette seg når motor ikke har vært i bruk. Vil tro dette kan være sansynelig i ditt tilfelle. Dårlig forklart kanskje. Jeg fant en som ordnet dette for meg billig i østfold. Han hadde tidligere drevet diesel verksted og har alt utstyr hjemme. Pumpa reparert, justert og benkkjørt. Her fra Marinedeler.no:

Vi tar for oss en av enkel mekanisk dieselmotor som mange kjenner. En Volvo Penta 41 motor . Den har en gasswire og når du gir gass så er motoren nødt til å fölge din ordre enten den vil eller ikke. Du har

bestemt at nå skal det gies full gass og om motoren ikke klare å omsette dette i praktisk arbeid feks pga

for stor motstand så resulterer dette i svart røyk. Motoren har riktignok en mekanisk röykbegrenser som

ikke lar full dieselmengde leveres för turbotrykk er tilstede,men dette er også det eneste som kan

overstyre din kommando.

 

Nei, forklaringen din er god den.

Jeg sjekket faktisk dette i går kveld. Skrudde av toppen på dieselpumpen, og der var mye korrosjon og akslingen satt bomm fast. Denne fikk eg løyst med litt korrosjonsspray. Denne akslingen er oval i bunn, for den styrer vist en glidepinne lenger nede i pumpen. Denne var også fast, men fikk ikke den løyst, da må jeg vel demontere lenger nede i pumpen?

 

Motoren gikk iallefall ikke bedre, så misstenker at det er flere beveglige deler i pumpen som sitter fast. Så vurderer å sende inn begge pumpene for å vere sikker. Forresten så er blomberingen på pumpen borte, så jeg misstenker at tidligere eiger har justert litt på pumpen. Men i følge han gikk motorene som noen kuler før båten vart lagt still i 3 år.

Har forresten byttet fødepumper i går også, men heller ingen forrandringer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...