olefaleide Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 Håper noen kan hjelpe meg med gode tips... Jeg har en Regal Commodore 306, med 2 Volvo Penta AD31. Båten har lagt still 3-4 år, men har vert startet 2-3 ganger i året for å ladde litt batteri, ifølge forrige eiger. Jeg har nå nettopp kjøpt båten i den stand som den er. Jeg jobber selv på verft, så har hatt den på land, fått rengjordt og smurt bunn, skiftet det nødvendige på aggregater og sjøsatt den. Motorer er hatt en liten service på, skiftet motorolje / oljefilter, alle dieselfilter, skiftet oljekjølere ( lekkasje pga tæring), drenert diesel. Det er sepparate tanker for hver motor. Tok båten på en kjøretur et par timer, men der var veldig lite krefter i motorer. Etter dette målte jeg turbo-trykk, og der var så å si ingen trykk ca 0,1 bar på ene motoren, og o bar på den andre motoren. Bestillte da nye turboer ( oppgraderte +15%hk), og demonterte intercoolere (ladeluftkjølere) for å sjekke dei. Der manglet pakninger flere plasser og fann flere lekkasjer. Og turboen på den ene motoren var helt kaputt pga sot. Monterte da på nye turboer, repparerte lekkasjer på luften og i god tro reiste på en liten prøvetur. Men, men, til min store forbausing gikk motorene like dårlig... Får dei ikke over 2000 omdr på sjøen, og virker som der mangler mye krefter. Har hatt ut dysene og sjekket spredningen, fikk ikke sjekket trykket da manometeret på testeren ikke virket for øyeblikket, men trykket virket fint da dysene forstøvet veldig bra. Dysene var veldig sotet. Så alt i alt så soter motoren mye, og har gjordt dette lenge virker det ut som. Jeg er begynt å bli tom for ideer, eneste jeg vurderer nå er å skifte dysespissene og så sende inn begge dieselpumpene for kontroll og justering. Jeg ser at blomberingen på ene pumpen er brutt, så misstenker at tidligere hobbymekanikere har justert litt på pumpen. Men dette er jo allerede begynt å koste skjorten, har nå kostet på motorene ca 50-60.000kr uten noe forbedring så er begynt å bli litt små lei. Jeg er veldig takknemmelig for å få noen tips og ideer som jeg kan sjekke før jeg sender inn pumpene ( koster jo litt det også). Jeg vurderer å justere litt på den pumpen som ikke har blombering for å se om der er noe forandringer. Men gjør jeg dette så må jeg sende inn pumpen til dieselverksted uansett for 100% justering. Men finner eg forbedring ved å justere selv, da finner jeg i det minste feilen. Noen som vet hvordan en øker litt mengden på pumpen? I dag skal jeg sjekke begge tanker, og skifte alle tilførselsrør slik at jeg vet at diesel tilførsel er ok. Håper noen kan hjelpe meg! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Sjekk luft spjeld i luftfilterboksen. Kanskje det henger? Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Takk for tips, men eg kan ikke se at der er noe spjeld i luftfilterboksen... Skal der vere dette da? Motorene er fra 1990 mod. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) <p><p>Er det laddeluftkjøler på den? Kanskje disse trenger en rens etter så lang stilletid. Har begge motorer samme symptom? Redigert 20.Juni.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Det er ein sil i fødepumpa på noken av disse motorane.Kan og vere røykbegrenser.Er og ein fordel å prøve med diesel fra separat kanne,for å utelukke at det er dieseltilforsel fra tankane Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Ladeluftkjølerene vart demontert, rengjordt og trykktestet samtidig som jeg byttet turboer. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Luftingane da? Hadde dette symptomet på en 40 motor der finfilteret var tett, du hadde skifta dette og da er det fødepumper eller luftinger, ikkje begynn å fikle med pumpene. det som tar knekken på dei er kondensvatn. Symptomet jeg hadde var mye røyk og kraftlaus og ville ikkje opp i turtall. Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Eg har ikke sjekket fødepumpene, takk for tipset. Da skal jeg ta å sjekke fødepumpene i dag :) Ja, symptonene er dei samme på begge motorene, ialle fall nesten. Ved fullt pådrag på sjøen får eg ene motoren opp i 1800omdr, og den andre motoren opp i 2100 omdr. I frikobling er turtallet ikke noe problem. Kan da ruse motorene over 4000omdr uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Virker som motorene ikke får nok luft siden det er mye sot, plukk ut filterene og kjør med åpent motorrom som en begynnelse. Virker pussig at ikke turboene spinner opp og leveren nok luft. Kan det være restreksjon / groe på eksosiden/ risere? Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 At motorene ikke får nok luft var og det første jeg også misstenkte, spesielt da jeg ikke fikk turbotrykk. Før jeg skiftet turboer, prøvde jeg uten luftfilter og opent maskinrom, men det vat ingen forandring da. Det kan jo så klart vere noe tett på eksossiden i drevene, men dei skal no vere rengjordt. Går det ann at dei kan vere sotet tett inne i drevet da? Iallefall er turtall ingen problem så lenge båten er frikoblet. Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg er utrolig takknemmelig for alle tips.. :):) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Når jeg sier luftingene så er det luftinga på tankene. Dersom det har dannet seg en hindring i disse får du for lite diesel og mangel på krefter. Prøv å lokaliser disse og stak dei opp. Sitér dette innlegget Link to post
yngvar.johnsen Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hadde samme problem på en 31a, på denne var det feil med dieselpumpen. Etter overhaling fungerte den bra. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Får dei ikke over 2000 omdr på sjøen, Om du får 4000 omdr. i fri,... har du sjekket at du har riktige propeller ? Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Ja, propellene skal vere riktige. Samme propellene som stod på båten før den vart lagt still, og da gikk den opp under 30 knop og 3600 omdr på fullt. Har vert hos forhandleren og fått låne meg noen fødepumper som jeg skal prøve i kveld, slik at eg får utelokket dei vertfall. Tenkte også å bruke ei kanne med diesel, så jeg får utelokket tankene og luftingene.... Må vel snart finne ut av dette med deres tips. Funker ikke dette, så får jeg vel ta å sende inn pumpene... Kan bli en dyr affere dette her .. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Det løser seg nok. Du har 2 glimrende maskiner som har særdeles godt rykte på seg ! Problemet ditt er bare å lokalisere feilen.. Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Det løser seg nok. Du har 2 glimrende maskiner som har særdeles godt rykte på seg ! Problemet ditt er bare å lokalisere feilen.. Ja, håper det :) Skal no gi beskjed i morgen hvordan dette går i dag :) Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Har du prøvd å køyre med ein motor i gongen, for å sjå om begge motorane er like dovne? Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hei 31 motorer er vel ganske likt oppbygdd som 41motorer? Hadde samme problem på min 41. Se om det går en slange fra innsug(på trykk side etter intercooler) til diesel pumpen. 41 motoren er laget slik att diesel pumpen ikke gir diesel før den får trykk fra turbo, og turbo lader ikke fult før den får nok diesel. I pumpen er det en membran(?) som blir trykket nedover etterhvert som den får mer turbo trykk, membranen dytter videre på en slags pinne(?) som øker mengden som pumpen gir. Denne har lett for å sette seg når motor ikke har vært i bruk. Vil tro dette kan være sansynelig i ditt tilfelle. Dårlig forklart kanskje. Jeg fant en som ordnet dette for meg billig i østfold. Han hadde tidligere drevet diesel verksted og har alt utstyr hjemme. Pumpa reparert, justert og benkkjørt. Her fra Marinedeler.no: Vi tar for oss en av enkel mekanisk dieselmotor som mange kjenner. En Volvo Penta 41 motor . Den har en gasswire og når du gir gass så er motoren nødt til å fölge din ordre enten den vil eller ikke. Du har bestemt at nå skal det gies full gass og om motoren ikke klare å omsette dette i praktisk arbeid feks pga for stor motstand så resulterer dette i svart røyk. Motoren har riktignok en mekanisk röykbegrenser som ikke lar full dieselmengde leveres för turbotrykk er tilstede,men dette er også det eneste som kan overstyre din kommando. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Litt off-topic fra denne motoren da, men noen som vet hvilket turtall TMD40A`s turbo skal kicke inn? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Vegardlw Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Denne er jeg spent på ettersom jeg har akkurat samme problemet på den ene av mine aqad 31A. Styrbord motor fungerer utmerket mens babord motor bare henger på (200-300 o/min under styrbord motor). Altså ingen kraft i babord motor etter 2000 o/min. Har nå forsøkt å det vanlige vedlikeholdet med filter samt byttet dieseltilførsel (altså slanger). Sjekket dyser, alt ok. Finner ikke noe eksosbegrensningsspjeld som noen beskriver, og kan ikke se noen sil på fødepumpen. Denne ser for meg ut som en helstøpt klump som ikke lar seg åpne. Så nå er det bare å prøvekjøre. Skulle egentlig sette ut for å få testet nå i uken, men ettersom intercooleren på den friske motoren gikk til helv... må jeg få ny intercooler der før jeg sjøsetter. Tviler på at den lille feilsøkingen jeg har gjort har rettet på noen problemer, men man kan jo håpe. Lykke til! Kanskje denne tråden kan gi meg svar Sitér dette innlegget Link to post
Vegardlw Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 du får følge med på denne https://baatplassen.no/i/topic/87062-volvo-penta-ad-31pa-faar-ikke-opp-turtallet-paa-babord-motor/ også å se om det er tips der. Hørte noe om at den S formede slangen mellom belgene på drevet kunne være gjengrodd, men det var den ikke på mine motorer hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Til Polaren tror den slår inn for fullt rundt 1800 omdr. under belastning Redigert 20.Juni.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
olefaleide Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Har du prøvd å køyre med ein motor i gongen, for å sjå om begge motorane er like dovne? Ja, har kjørt megge motorene hver for seg. Den friske motoren er mye kvikkere opp i turtall. Det høres ut som den syke motoren går som en sløv sugemotor uten turbo. Men det vises jo også siden der ikke er utslag på turbotrykksmåler. Sitér dette innlegget Link to post
olefaleide Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Hei 31 motorer er vel ganske likt oppbygdd som 41motorer? Hadde samme problem på min 41. Se om det går en slange fra innsug(på trykk side etter intercooler) til diesel pumpen. 41 motoren er laget slik att diesel pumpen ikke gir diesel før den får trykk fra turbo, og turbo lader ikke fult før den får nok diesel. I pumpen er det en membran(?) som blir trykket nedover etterhvert som den får mer turbo trykk, membranen dytter videre på en slags pinne(?) som øker mengden som pumpen gir. Denne har lett for å sette seg når motor ikke har vært i bruk. Vil tro dette kan være sansynelig i ditt tilfelle. Dårlig forklart kanskje. Jeg fant en som ordnet dette for meg billig i østfold. Han hadde tidligere drevet diesel verksted og har alt utstyr hjemme. Pumpa reparert, justert og benkkjørt. Her fra Marinedeler.no: Vi tar for oss en av enkel mekanisk dieselmotor som mange kjenner. En Volvo Penta 41 motor . Den har en gasswire og når du gir gass så er motoren nødt til å fölge din ordre enten den vil eller ikke. Du har bestemt at nå skal det gies full gass og om motoren ikke klare å omsette dette i praktisk arbeid feks pga for stor motstand så resulterer dette i svart røyk. Motoren har riktignok en mekanisk röykbegrenser som ikke lar full dieselmengde leveres för turbotrykk er tilstede,men dette er også det eneste som kan overstyre din kommando. Nei, forklaringen din er god den. Jeg sjekket faktisk dette i går kveld. Skrudde av toppen på dieselpumpen, og der var mye korrosjon og akslingen satt bomm fast. Denne fikk eg løyst med litt korrosjonsspray. Denne akslingen er oval i bunn, for den styrer vist en glidepinne lenger nede i pumpen. Denne var også fast, men fikk ikke den løyst, da må jeg vel demontere lenger nede i pumpen? Motoren gikk iallefall ikke bedre, så misstenker at det er flere beveglige deler i pumpen som sitter fast. Så vurderer å sende inn begge pumpene for å vere sikker. Forresten så er blomberingen på pumpen borte, så jeg misstenker at tidligere eiger har justert litt på pumpen. Men i følge han gikk motorene som noen kuler før båten vart lagt still i 3 år. Har forresten byttet fødepumper i går også, men heller ingen forrandringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.