Jump to content

VP AD31 mangler turtall og krefter.....

olefaleide

Recommended Posts

Denne er jeg spent på ettersom jeg har akkurat samme problemet på den ene av mine aqad 31A. Styrbord motor fungerer utmerket mens babord motor bare henger på (200-300 o/min under styrbord motor). Altså ingen kraft i babord motor etter 2000 o/min. Har nå forsøkt å det vanlige vedlikeholdet med filter samt byttet dieseltilførsel (altså slanger). Sjekket dyser, alt ok. Finner ikke noe eksosbegrensningsspjeld som noen beskriver, og kan ikke se noen sil på fødepumpen. Denne ser for meg ut som en helstøpt klump som ikke lar seg åpne. Så nå er det bare å prøvekjøre. Skulle egentlig sette ut for å få testet nå i uken, men ettersom intercooleren på den friske motoren gikk til helv... :headbang: må jeg få ny intercooler der før jeg sjøsetter. Tviler på at den lille feilsøkingen jeg har gjort har rettet på noen problemer, men man kan jo håpe.

Lykke til!

Kanskje denne tråden kan gi meg svar

Slik jeg ser det nå, så må problemet mitt lige i dieselpumpen. Opnet pumpen, og der såg det ikke bra. Les mitt inlegg over så ser du hva jeg gjorde i går.

Når jeg presser den syke motoren en stund, så kommer det en lags ujevn banking av og til, dette høres litt ut som tenningsbank, dette er nok med min erfaring lyd som kan komme når blandingsforholdet er feil (for lite diesel).

Så i mitt tilfelle tyder nå alt på dieselpumpen.

takker for svar. klarer nok å skru ut sende inn dieselpumpen for å få den overhalt, men da må jeg nok ha inn noen til å justere tenningen etterpå. forstår det slik at det er en liten kunst å montere denne pumpen etterpå. Og vi snakker høytrykkspumpen bare så det er helt klinkende klart!? ikke fødepumpen

Redigert av Vegardlw (see edit history)

"Når jeg presser den syke motoren en stund, så kommer det en lags ujevn banking av og til, dette høres litt ut som tenningsbank, dette er nok med min erfaring lyd som kan komme når blandingsforholdet er feil (for lite diesel)."

Dieselmotorer er ikke avhengig av blandingsforhold, de går med luftoverskudd (ellers ryker det svart). En bensinmotor med feil blandingsforhold fusker. På bensinmotorer regulerer du kraften med gasspjedet som styrer mengden gass (med riktig blandingsforhold). Dieselmotorer får inn så mye luft den kan hele tiden og du regulerer kraften med mengden diesel som sprøytes inn mens forbrenningen pågår. Timingen av pumpa er kritisk. Ørsmå forandringer gjør store forskjeller. Til dette trengs spesialverktøy og fagfolk. Hvis det er mye korrosjon i pumpa er den antagelig moden for dynga med mindre verkstedet kan overhale den.

takker for svar. klarer nok å skru ut sende inn dieselpumpen for å få den overhalt, men da må jeg nok ha inn noen til å justere tenningen etterpå. forstår det slik at det er en liten kunst å montere denne pumpen etterpå. Og vi snakker høytrykkspumpen bare så det er helt klinkende klart!? ikke fødepumpen

Joda, vi snakker høgtrykkspumpen.

Har ikke skrudd så mye på VP, men jeg er med å driver et skipsverftverksted og vi er forhandler av Perkins. Når vi demonterer dieselpumper på dei, så er der en låseskrue som vi teiter fast akslingen med før vi demonterer. Når vi får igjenn pumpen fra rep så står akslingen på samme punkt, og da er det berre å smette den på plass. Da er ingen tenning justering nødvendig.

"Når jeg presser den syke motoren en stund, så kommer det en lags ujevn banking av og til, dette høres litt ut som tenningsbank, dette er nok med min erfaring lyd som kan komme når blandingsforholdet er feil (for lite diesel)."

Dieselmotorer er ikke avhengig av blandingsforhold, de går med luftoverskudd (ellers ryker det svart). En bensinmotor med feil blandingsforhold fusker. På bensinmotorer regulerer du kraften med gasspjedet som styrer mengden gass (med riktig blandingsforhold). Dieselmotorer får inn så mye luft den kan hele tiden og du regulerer kraften med mengden diesel som sprøytes inn mens forbrenningen pågår. Timingen av pumpa er kritisk. Ørsmå forandringer gjør store forskjeller. Til dette trengs spesialverktøy og fagfolk. Hvis det er mye korrosjon i pumpa er den antagelig moden for dynga med mindre verkstedet kan overhale den.

Ja, alt tyder på at blandingsforholdet er totalt feil, så skal begynne å demontere pumpene over helgen. Tar og sender like godt inn pumpene på begge motorene selv om det koster litt. Da får jeg ialle fall sjekket tilstanden, og forhåpentlig vis reparert dei.

Du må løyse sjøvannspumpa, bak den er ei plate med 4 bolter. Disse må du løyse for å få av pumpa. På hjulet som er i front av pumpa skal det være en liten rund prikk ved siden av et av gjengehullene, noter deg hvilken vei det står slik at du får montert den inn igjen i samme syklus. Hadde pumpa mi av i vinter, laga merke i blokka og satt e på igjen. Funka greit. Etter en dag på sjøen og mye sur eksos, bestemte jeg meg for å sjekke tenningstidspunkt. Har man spesialverktøy er det en grei sak. Fikk lånt det jeg trengte og fant at pumpa hadde utslag på 1,9mm mot anbefalte for pleasure duty effekt på motoren, 1,8mm. Dette er 0,1mm feil. Hadde aldri trodd at dette skulle ha så mye å si for motoren, skjønner hvorfor volvo sliter med røykproblem når det mest sannsynlig er endel motorer som hadde hatt godt av en slik justering. Den starter som et skudd, ingen gasshendel for å få startet, røyken forsvinner fort og den går utrolig jamnt og fint.

Lykke til.

Du må løyse sjøvannspumpa, bak den er ei plate med 4 bolter. Disse må du løyse for å få av pumpa. På hjulet som er i front av pumpa skal det være en liten rund prikk ved siden av et av gjengehullene, noter deg hvilken vei det står slik at du får montert den inn igjen i samme syklus. Hadde pumpa mi av i vinter, laga merke i blokka og satt e på igjen. Funka greit. Etter en dag på sjøen og mye sur eksos, bestemte jeg meg for å sjekke tenningstidspunkt. Har man spesialverktøy er det en grei sak. Fikk lånt det jeg trengte og fant at pumpa hadde utslag på 1,9mm mot anbefalte for pleasure duty effekt på motoren, 1,8mm. Dette er 0,1mm feil. Hadde aldri trodd at dette skulle ha så mye å si for motoren, skjønner hvorfor volvo sliter med røykproblem når det mest sannsynlig er endel motorer som hadde hatt godt av en slik justering. Den starter som et skudd, ingen gasshendel for å få startet, røyken forsvinner fort og den går utrolig jamnt og fint.

Lykke til.

Takk for tipset.

Har du noe dokument som står fremgangsmåten på å sjekke / stille tenningstidspunktet? Hadde vert kjekt å hatt, så jeg får sjekket dette etter jeg har montert pumpene. Så skal jeg få lånt meg spesialverktøy med volvoforhandler.

Gå inn på arkivet her på forumet og søk opp volvo. Der finner du handbok og tekniske data. Du trenger en dor som skal slå inn i svinghjulet når motoren er TDC og så trenger du klokke for bosch pumpe. Jeg fikk ligge foran motor med en ledning i doren slik at jeg dro den ut og roterte motoren tilbake til klokka lutta å gi utslag. Nullstill den og drei motoren til doren slår inn og da ser du på klokka hvor mye løft som er på pumpa.

olefaleide-glidpinnen du fann måste löpa lätt för att få fart på maskinen. Sitter den fast så begränsas dieseltrycket och regleras inte upp med turbotrycket. Får du loss denna glidpinne så kommer pumpen trycka på bättre. Ibland räcker det med att rucka på pinnen ibland måste den ut. Ska du ta ut sen är det enklast om du skruvar bort rökbegränsaren. Titta på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745620-23-19204.aspx

Hei olefaleide.

Som du ser av min blogg har jeg nå funnet problemet. Innspill jeg fikk med klar slange på returen var også veldig bra. Siden jeg på alle turtall fikk mye diesel i retur i denne slangen tydet dette på at det ikke var noen feil med dieseltilførslen hos meg.

Mange har sagt til meg at disse AD31 motorene er enkle og mekaniske.

Så lenge de får diesel og luft og klarer å bli kvitt eksosen skal de få turbotrykk, SÅ lenge turboene virker! Som du ser av min beskrivelse var det en av de innkjøpte "bytteturboene" som ikke var i orden.

Jeg hadde jo fordelen av å kunne bytte om på motorene til jeg nå fant dette ut.vært

Det ville jo vært for usannsynlig at du har fått to som ikke virker, men,,,,

Eller har du funnet ut noe annet?

Lykke til videre.

Lykke til.

Hei Cosmo.

Er nå begyndt å løyse pumpen. Har tatt av sjøvasspumpen. Fann merking på hjulet og aksling, samt mutter. Alla stemte overens. Jeg har løyst dei 4 skruene og fjernet platen.

Men må jeg løyse senter-mutteren på akselen på pumpen for å få den ut? Eller er det kun dei 4 skruene i forkant som må løyses?

Kun dei fire boltene som står ifra sjøvannssiden og inn i punpa. Hjulet skal være på. Den kan gi inntrykk av å sitte fast , men det skal bare være å overtale den til å komme ut. Noter deg da hvilken vei det merket som sitter ved det ene boltehullet peker.Den platen du har fjernet holder medbringeren til sjøvannspumpen og den passer kun en vei når du setter den inn igjen. Du får kanskje inn tre skruer,men ikke den fjerde dersom den er feil.

Lykke til videre. :)

Kun dei fire boltene som står ifra sjøvannssiden og inn i punpa. Hjulet skal være på. Den kan gi inntrykk av å sitte fast , men det skal bare være å overtale den til å komme ut. Noter deg da hvilken vei det merket som sitter ved det ene boltehullet peker.Den platen du har fjernet holder medbringeren til sjøvannspumpen og den passer kun en vei når du setter den inn igjen. Du får kanskje inn tre skruer,men ikke den fjerde dersom den er feil.

Lykke til videre. :)

Takk for hjelpen, da fortsetter eg på jobben i kveld :)

Har selv en AD31. Den er pill råtten fra 1800- 2300 rpm, da begynner turboen å lade. Får du ikke turtall nok til å få turbotrykk, får du heller ikke trykk på membranen som styrer røykbegrenseren, som begrenser dieselmengden. Prøv lettere propellere først. Min har perfekt toppturtall med A8 propellere, men må bruke A7 pga problemer med å få den i plan.

• 1 måned senere...

Kjempeflott tråd, jeg har en AD31 selv med samme symtomene som olefaleide. Jeg får ikke motoren over 1800 rpm.

Har også prøvd med minder propeller, men til ingen nytte.

Gi oss tilbakemelding olefaleide visst du får det til, jeg venter i spenning.

edit. Fant løsingen din olefaleide i en annen tråd. Skal sjekke turboen.

Redigert av Hans AG (see edit history)
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått tilbake dieselpumpene, dei har vert til full overhaling. Sendte også inn dysene og dei har og fått full overhaling / justering og nye spisser.

Da gjenstår det å sjekke / justere timingen på pumpene. I "verkstedmanualen" står der om det hullet som doren skal inn i ved svinghjulet for å finne "toppunktet", dette hullet finnes merklig nok ikke på mine motorer. Jeg har ringt til Volvo og dei sier dette hullet ved svinhjulet skal vere der.

Men til slutt har jeg fått en fra volvo til å lete etter dette, og mekanikeren måtte vere enig med meg, at hullet som skal vere i blokke ved svinghjulet er ikke på mine motorer.

Er det noen som veit om der skal vere en annen måte å finne "toppunktet" på disse motorene, uten å skru fra hverandre heile fronten på motoren?

Gå inn på arkivet her på forumet og søk opp volvo. Der finner du handbok og tekniske data. Du trenger en dor som skal slå inn i svinghjulet når motoren er TDC og så trenger du klokke for bosch pumpe. Jeg fikk ligge foran motor med en ledning i doren slik at jeg dro den ut og roterte motoren tilbake til klokka lutta å gi utslag. Nullstill den og drei motoren til doren slår inn og da ser du på klokka hvor mye løft som er på pumpa.

Utrolig men sant så finnes ikke dette hullet for doren på mine motorer. Til og med en mekaniker fra Volvo finner det ikke. Hvordan skal eg da finne nøyaktig TDC?

Har selv en AD31. Den er pill råtten fra 1800- 2300 rpm, da begynner turboen å lade. Får du ikke turtall nok til å få turbotrykk, får du heller ikke trykk på membranen som styrer røykbegrenseren, som begrenser dieselmengden. Prøv lettere propellere først. Min har perfekt toppturtall med A8 propellere, men må bruke A7 pga problemer med å få den i plan.

Jeg tror ikke jeg vil invistere i andre propeller. Propellene som står på no har stått der i mange år, og fungerte perfekt ifølge forrige eigen. Problemet mitt er å få motorene til å fungere 100%.

• 11 måneder senere...

Nå har jeg fått tilbake dieselpumpene, dei har vert til full overhaling. Sendte også inn dysene og dei har og fått full overhaling / justering og nye spisser.

Da gjenstår det å sjekke / justere timingen på pumpene. I "verkstedmanualen" står der om det hullet som doren skal inn i ved svinghjulet for å finne "toppunktet", dette hullet finnes merklig nok ikke på mine motorer. Jeg har ringt til Volvo og dei sier dette hullet ved svinhjulet skal vere der.

Men til slutt har jeg fått en fra volvo til å lete etter dette, og mekanikeren måtte vere enig med meg, at hullet som skal vere i blokke ved svinghjulet er ikke på mine motorer.

Er det noen som veit om der skal vere en annen måte å finne "toppunktet" på disse motorene, uten å skru fra hverandre heile fronten på motoren?

Hvordan endte denne historien til slutt ?

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...