Jump to content

Endre rotasjon på 280drev fra venstre/høyre ved å flytte girkabel?

Omegaen

Recommended Posts

Jeg har VP 280SP drev. I dag står det en left hand propell på av ukjent dimensjon på da jeg ikke finner noe skrift på den med dimensjonene på.

Jeg har en right hand propell på 14X21 liggende og den skal ikke være så langt unna rett dimmensjon for båten og motoren som jeg har.

På gass/girspaken som jeg har kan jeg velge om girkablen skal bli skubbet ut eller dradd inn når jeg skubber spaken fremover for å gi gass. Kan jeg bytte om på dette og da bruke den høyrevridde propellen i stedet for den venstrevridde? Vil det være skadelig for drevet å bli brukt mest andre veien enn det det har gått?

Morten

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Hvis du har mulighet til å snu om på spaken, så kan kanskje det være tingen.

Ellers tar det omtrent fem minutter å bytte om på drevet bak dekselet slik at retningen endres.

Det skal ikke være noe problem å kjøre drevet den ene eller andre veien, og normalt så går de til høyre, og forover vil da være det nederste gearet i drevet, som er å foretrekke ettersom dette ikke er like følsomt for litt lavt oljenivå osv.

Det spiller normalt uansett ingen rolle for drevet hvilken vei det går, så det går nok bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...