Lars H. Startet 23.Juni.2012 Del på Facebook Startet 23.Juni.2012 Startmotoren til min Yanmar 4JHE 44Hp motor er upålitelig. Når jeg vrir om startnøkkelen, hører jeg at starteren går rundt, men den går ikke i inngrep på svinghjulet. Dette skjer bare av og til, ellers virker alt OK. Så langt går det bra etter et par tre forsøk de gangene dette problemet oppstår. Men før eller siden er det vel helt stopp, og da sikkert i en uthavn langt fra folk og redningsskøyten. Men hvor får jeg tak i en slik starter, og noen som aner pris? Motoren er fra 1986, og starteren er en Hitachi type S12 - 77A. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S AIOLOS Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Kan aldri tenke meg at det er noe stort problem å få tak i en sånn. Har du prøvd de firmaene som har Elektro diesel i navnet? Hadde du bare fått trøbbel tidligere så skulle du fått en av meg men sendte med alt jeg hadde med den gamle motoren Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Nærmeste Yanmar forhandler skaffer vel også enkelt noe slikt om man vil gå rett på sak. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 vil også tro at starteren du har kan overhales Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Vel, jeg har hatt starteren ute og rengjort og målt og sjekket det som sjekkes kan. I manualen står dette: Men hvordan denne clutch'n skal kunne demonteres og skiftes, fant ikke jeg ut av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Jeg er redd for at en Yanmar startmotor er dyr,det er som regel Hitachi som leverer disse til Yanmar .Men her er en link til rimelige startere i USA. http://www.mascostartersandalternators.com/Sunshop/index.php?l=product_list&c=8 Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 .................... Men hvor får jeg tak i en slik starter, og noen som aner pris? Motoren er fra 1986, og starteren er en Hitachi type S12 - 77A. Lars H. Ser Maritim har startmotor til Yanmar 4 JH-E, men den har du vel kanskje allerede sett? http://www.maritim.no/elektrisk/starter-og-dynamo/starter-12-vdc_20 Sitér dette innlegget Link to post
båtliv Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Hei sjekk med Mekk butikk . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Ser Maritim har startmotor til Yanmar 4 JH-E, men den har du vel kanskje allerede sett? http://www.maritim.n...arter-12-vdc_20 Nei, så langt var jeg ikke kommet. Men hvordan fant du den? Klikket du bare inn på starter hos maritim og klikket på det utall av startere de selger til du fant en som passer for min 4JHE motor? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 ...................... Men hvordan fant du den? Klikket du bare inn på starter hos maritim og klikket på det utall av startere de selger til du fant en som passer for min 4JHE motor? Lars H. Var innom å kikket etter startmotor til en annen Yanmar-motor for bare noen dager siden, og så husket jeg at jeg såg noen som passet til bl.a. 4 JH..... Korttids hukommelsen glimtet til, så det var bare å klikke inn på rett side Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Du tar med deg startmotoren inn til en lokal start og dynamo helt, så finner de en ny spole til deg. Det koster rundt 600,- for en ny spole. Kjenner ikke til Yanmar men det er ikke så unormal at starteren har orginal klistremerke under Yanmar lakken, det ser du på lakken. Da kan du skrape bort lakken forsiktig å finne orginal modellnummer. Sist jeg gjorde dette var det en lærlingjente som fant frem ny spole til meg uten å kjenne modellen til starteren. Spolen er gjerne festet med 2 lange bolter, se etter disse i endene av spolen, på tegningen din til høyre vises disse boltene, da kan sitte noe men kommer når du bruker litt moment, jobben er enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 (redigert) Nå tviler jeg litt på at det er spolen(e) som er problemet. Jeg har målt de og de har eksakt rett ohm-verdi. Men jeg skal ikke være påståelig. På denne starteren er det ikke nødvendig å skrape bort noe lakk for å se produsentnavnet. Det står klart og tydelig Hitachi på den. Og ja, jeg vet hvordan skru av spolen. Den har jeg hatt av, hele starteren har jeg hatt av i sine enkelte deler og rengjort og sjekket. Det eneste jeg ikke har fått av er "Overrun Clutchen", og det er den mistanken heller mot etter hva som står i servicemanualen. Redigert 23.Juni.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 (redigert) Her er en annen Norsk leverandør som selger startmotorer til de fleste marine motorer. http://www.bema.no/ Redigert 23.Juni.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Mener du at tannhjulet går fritt i begge retninger? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Lars, hvis du ikke finner noen pushere nærmere der du bor er det en i Moss som er kjempeflink, men dyr. Høyden bil og båtelektro...Kjell Røhr. Han kan sikkert hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 (redigert) Mener du at tannhjulet går fritt i begge retninger? Jeg mener egentlig ikke noe om hva som er feilen, men etter hva som jo står i servicemanualen, er det vel stor mulighet for at det er noe slik som skjer. Men om pinionen med tannhjulet virkelig slår inn på svinghjulet, vet jeg jo ikke. Den Overrunning clutch'n er en del av selve pinionen med tannhjulet, og om den løser ut i utide, stemmer det jo med symptomene. Ellers er det bare å takke for gode råd og tips om forhandlere så langt. Lars H. Redigert 24.Juni.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaldfisk Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Sålenge starteren slår til, men «raper» bruker det disverre ofte være tannhjulskransen på svinghjulet som er slitt på den siden pinjonghjulet slår inn. Bør i tilfelle være tydelige slitasjespor på hjørnet av tanntoppene. Det kan også være slitasje på hjørnetoppene på pinjonghjulet. Sjekkes ved å demontere starteren og lyse inn på tannkransen mens en eventuelt tørner for hand. Startekransen er i de fleste tilfeller krympet på, ulempen er at det medfører mye arbeid å komme så langt inn – så kryss fingre og bein for at eventuell slitasje er på pinjonghjulet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Starteren "raper" ikke, det eneste jeg hører er at selve startmotoren går nesten lydløst rundt. Da jeg hadde starteren ute og rengjorde den kikket jeg ikke på tennene på svinghjulet dessverre, men tennene på pinjonghjulet var helt nydelig. Og ellers så alt OK ut. Børstene var lange og fine, og kommutatoren var også bra. Jeg renset og pusset imidlertid opp litt der for sikkerhets skyld når først starteren lå der på bordet i biter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Er det noen som har erfaring med overhaling av startere hos Sven Aas Elektro-Diesel AS på Kjeller? Har kun handlet litt småting der selv, men betjeningen er i hvert fall trivelig. Får vel ta en prat med dem i morgen, det er jo kun 5 kjøring hjemmefra. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Du tar med deg startmotoren inn til en lokal start og dynamo helt, så finner de en ny spole til deg. I morgen skal jeg ta kontakt med Sven Aas Elektro-Diesel AS på Kjeller 5 min unna der jeg bor og høre hva de har å si om saken. Men som sagt tidligere tviler jeg på at det er noe så enkelt som å bytte spole. I servicemanualen min står nemlig følgende om starteren: Og ser en på det som er understreket, så er det første som skjer at elektromagneten dytter pinjongen mot svinghjulet, før releet aktiveres og gir strøm til selve motoren. Men iom at startmotoren går rundt, burde elektromagneten som via en arm dytter pinjongen med sine tenner mot svinghjulet være OK etter hva jeg kan forstå? Håper ingen tror jeg er negativ til gode forslag! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 (redigert) http://importex.no/m...tere-for-yanmar, hør med disse ev thttp://www.triconor.no/marine.aspx Redigert 24.Juni.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Thermo King bruker mye Yanmar på sine kjøleaggregater. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Trodde jeg hadde postet det før men tydeligvis ikke; Lars, du har helt rett i at motoren ikke skal snurre før spolen har dratt til. Jeg leser mellom linjene at du også kjenner til at spolen består av to spoler, innslag- og holdespole. Jeg ville i første omgang tatt ut motoren og prøvd den på 12V, se at tannhjulet kommer ut og snurrer rundt. Det virker jo nesten som at du allerede har forsøkt dette. Jeg hadde en bil engang med tannkransslitasje, men da kunne man tydelig høre at startmotoren pusset tennene, det gikk over etter 2-3 forsøk og dukket opp sånn hvert 20. gang man startet. Jeg reparerte aldri dette men det var nok tannkransen. Hvis du mistenker tannkransen kan du jo ta av startmotoren med en gang problemet dukker opp neste gang, vi får derimot håpe problemet ligger på startmotoren! Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Min far kjøpte Denso starter på eBay. Samme starter som du trenger. Hvis du søker på eBay med s12-77a så finner du den. Det er et firma som heter Crank-n Charge som selger. Pris 245 dollar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Lars, hvis du ikke finner noen pushere nærmere der du bor er det en i Moss som er kjempeflink, men dyr. Høyden bil og båtelektro...Kjell Røhr. Han kan sikkert hjelpe deg. Da er saken klar. Jeg pratet med Kjell Røhr, og det var en riktig trivelig kar. Og han var 99,9% sikker på at det var drevet/pinjongen med overrun clutchen som sviktet noen ganger, og med deler og arbeid blir det ca. 2 båtlapper. Så dermed blir det å skru ut starteren og levere den i Moss som jo heller ikke er langt fra Son der båten ligger. Og nå har jeg god tid til å få det gjort da jeg ikke får brukt båten på mange uker. Til helgen skal vi til Nordmøre. Svigermor på 94 år har nemlig sutret seg til at vi skal bli med henne på hennes landsted der oppe en uke. Så da ryker det to båthelger, og helgen deretter jobber Trude. Grrrr! Jeg må bare få det gjort før 16. juli da verkstedet tar ferie. Sven Aas Elektro Diesel på Kjeller var litt mer usikre på hva problemet var, men hellet til samme diagnose. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.